tips på haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på haspelrulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    s B

    308? finns den ännu tänkte jag efter tipset... Och det gör den. Ser dock ut som vilken "kinarulle" som helst... men kanske bra om vi ska tro på OF.
    Jag är dock tveksam till att Michell gör dem, är nog numera en sån där OEM-rulle tillverkad enligt Michells önskemål...?




    Jag är ytterst tveksam till att denna rulle är någon kinesisk klon. Designen är väldigt säregen och inget jag sett tidigare.
    Jag har själv den förra generationen d.v.s. Mitchell 308Xe och även den liknar inte någon kinarulle. Den funkar felfritt än. Enda problemet är att den matta gummifärg som rullkroppen var täckt med numera blivit en kletig gegga... blir en framtida renovering av den och mina två (större) 300Xe.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2019-01-20, 17:03.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Ja kanske det men denna som jag avsåg, ser inte så egen ut... men jag får villigt erkänna att jag inte precis dammsugit marknaden innan mitt uttalande... men säregen... menar du ut- eller invändigt..? Misstänker att det senare har störst betydelse...

      För övrigt är det lite tråkigt att man på ngt sätt inte kan lita på gamla beprövade märken då man inte vet om de är designade med tysk, svensk eller fransk kunskap (DAM, ABU, MITCHELL) eller om det är frågan om badge-engeneering...

      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20190119-224122_Chrome.jpg Views:	1 Size:	263,8 KB ID:	2490790
      Senast ändrad av anteman; 2019-01-19, 22:53.

      Kommentera


      • #13
        Jag hade likt anteman gått på Shimano stradic CI4+ i 2500 storlek. Finns med utväxling 6.0:1 och 5.0:1. Vid fiske efter abborre är detta rullen jag är mest komfortabel med och ger väldigt mycket rulle för pengarna. Daiwa Ballistic LT är ett alternativ i sammanhanget som är aningen vassare på pappret men också lite dyrare. Båda dessa ligger under 200g.

        Kommentera


        • #14
          Finns stradicen med låg utväxling? Intressant, är det nån nyhet, trodde de alltid var högutväxlade. Detta var ju inte bra alls ... för plånkan alltså..

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
            Finns stradicen med låg utväxling? Intressant, är det nån nyhet, trodde de alltid var högutväxlade. Detta var ju inte bra alls ... för plånkan alltså..
            Stämmer att den finns med 5,0:1 även flera av Daiwas LT 2500 modeller (dyrare och billigare) finns med en lågväxlad 5,3:1. Då Daiwans 2500 har lite mindre ytterdiameter på spolen än Shimano 2500 (45/47 mm) borde linintaget bli näranog detsamma. T ex denna, fast jag vill ha den spolen med 6,2:1...

            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20181210-142126_Chrome.jpg Views:	1 Size:	496,3 KB ID:	2490866
            Senast ändrad av anteman; 2019-01-20, 20:39.

            Kommentera


            • #16
              Okej, intressant.

              Kommentera


              • #17
                Hittade du något spö som passade? Budget hade varit bra att veta för att hitta något relevant men personligen kan jag rekommendera Shimano's sortiment!

                De håller utmärkt standard när jag fiskar och andra aktiviteter i Stockholm

                Kommentera


                • #18
                  Det förvånar mig inte att vi alltid hamnar hos Shimano eller Daiwa nuförtiden. Men utav nyfikenhet och bortsett från att många av de gamla rulltillverkare nuförtiden brandar hellre kinarullar än att ta fram eget (med undantag av Okuma): finns det någon budgetrulle som håller bra för dess pris som inte kommer från Shi/Da?
                  Hörde att tex DAM vann ett pris på EFTEX med sin nya Quick.Tsurinoya Jaguar 2000 används åtminstone vad jag vet i Ryssland flitig. Är det någon som testade något annat till spinn och är tillfreds med hållbarhet och linupplägget?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 584 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 604 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 467 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 336 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 577 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X