Hitta lekvikar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta lekvikar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hitta lekvikar

Nu när isen håller på att släppa så sitter jag som bäst och planerar inför vårfisket. Ska prova en del nya vatten nu i vår som jag aldrig varit på tidigare. Så nu till min fråga. Hur hittar jag lekvikar på sjökort så som Eniro på sjön?

mvh
    Amatören

Ett tips är att inte fiska efter lekande fisk på våren i lekvikar.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Ett tips är att inte fiska efter lekande fisk på våren i lekvikar.
      Tack för tipset.... Men vet inte riktigt hur du tolkade min fråga till att jag ska fiska på lekande fisk inne i lekviken. Jag var kanske lite otydlig? Har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det. Men brukar utgå därifrån när jag försöker mig på nya vatten. Alltså INTE fiskar där utan lokalisera dom och fiskar utanför vikarna efter leken. Dom brukar stå där och vänta på nästa fiskar som ska in och leka. Sen tycker jag det är lättare att följa deras väg utåt sen.

Kommentera

Då letar du efter hungriga efterleksgäddor Mao. Översvämmade områden, vikar med gräsbottnar eller vass i söderläge är väl generellt. Men leken ser olika ut i olika delar av landet o vatten. Mvh

Kommentera

Då letar du efter hungriga efterleksgäddor Mao. Översvämmade områden, vikar med gräsbottnar eller vass i söderläge är väl generellt. Men leken ser olika ut i olika delar av landet o vatten. Mvh
          Tack. Så långt är jag med. Men är det nått speciellt man ska titta efter på sjökorten? Vill kunna lokalisera dom hemma så gott det går, så man reka ute på sjön så lite som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg
            Nu när isen håller på att släppa så sitter jag som bäst och planerar inför vårfisket. Ska prova en del nya vatten nu i vår som jag aldrig varit på tidigare. Så nu till min fråga. Hur hittar jag lekvikar på sjökort så som Eniro på sjön?

mvh
            Amatören
            Hittar lekvikarna gör du genom att åka runt sjön och iaktta samt memorera var Gäddorna leker nu i vår....

För att locka de Stora Gäddorna att hugga dina beten kan du läsa och följa mitt Gäddfisketips 26 av 34 nedan...

Old Firehand
            Leif Engström
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-30, 12:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg

Tack. Så långt är jag med. Men är det nått speciellt man ska titta efter på sjökorten? Vill kunna lokalisera dom hemma så gott det går, så man reka ute på sjön så lite som möjligt.
              Ja, grunda vikar i söderläge. Gärna med relativa djup utanför. Men det ser så olika ut på olika vatten, så är svårt att generalisera något.

​​​​​​Dom är ju jävligt hungriga efter att dom k*ullat av sig så branter eller ojämn topografi i nära anslutning till vikarna

Kommentera

Tänk själv att man varit i väg på en sjuhelsikes dunderorgie i flera dagar utan mat! När man åker där ifrån är man ju säkerligen svinhungrig. Man drar ju inte iväg på en roadtrip på 20 mil utan hugger närmsta Donken och köper 10 cheese!!
                Så det är som stahre87 säger, där mat i form av betesfisk finns, i närheten av vikarna förslagsvis

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hittar lekvikarna gör du genom att åka runt sjön och iaktta samt memorera var Gäddorna leker nu i vår....

För att locka de Stora Gäddorna att hugga dina beten kan du läsa och följa mitt Gäddfisketips 26 av 34 nedan...

Old Firehand
                  Leif Engström

Tack för svaret. Dina gäddfisketips kan man utantill .
                  Då tanken är att jag kommer åka runt på mycket nya vatten i vår i en liten biltaksbåt så vill jag kunna hitta vikarna innan jag kommer till sjön, så att jag kan ägna dagen år fiske och inte sitta och åka båt och leta.

Kommentera

Ja, grunda vikar i söderläge. Gärna med relativa djup utanför. Men det ser så olika ut på olika vatten, så är svårt att generalisera något.

​​​​​​Dom är ju jävligt hungriga efter att dom k*ullat av sig så branter eller ojämn topografi i nära anslutning till vikarna
                    Ja det är branter utanför vikarna jag brukar lägga tiden på nu på våren, både före och efter leken.

man skulle kanske ta och kolla satelitbilder tillsammans med sjökorten för att få så bra uppfattning om vatten som det går innan man varit på det....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 525 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85