Gäddmete kvällen den 29:e maj! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete kvällen den 29:e maj!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete kvällen den 29:e maj!

Jag tog cykeln ned till närmsta gäddsjön, Norrviken.

Jag inledde fisket med att fixa upp några betesfiskar, det blev några abbisar så åkte metetacklet på och så började jag meta, jag la ut tacklet utanför några näckrosor först men utan resultat, jag la på nytt ut tacklet utanför vassen, men det högg fortfarnade inte, jag satt då där på den extremt långa bryggan (som egentligen var gjord för att jaga fågel, den var ca 60 cm bred och 35 m lång, första 10 m är vass på båda sidor)

Och då så började jag veva hem tacklet i etapper och när det var ca 2 m ifrån mig så ser jag en stor gädda som attackerar min betesfisk! jag låter gäddan gå i ca 5 sek, sen dök den in under bryggan, och då drog jag till med ett ordentligt mothugg, fast fisk!

10 fotaren böjde sig lagum djupt och så Gäddan gjorde ett par rusningar, den kämpade på bra, men jag var tvungen att trötta ut den totalt eftersom den lilla löjliga håven jag hade med mig som klarar gäddor på upp til 2.5 kg så hade jag ordentliga problem med att landa den, jag kunde inte heller ta ett nack grepp för då så skulle jag vara tvungen att lägga mig ned på mage för att nå den ordentligt, så även det var uteslutet, så plan C var att göra den så trött och bara snirkla in den genom den tunna vassen, den började så klart att gör motsånd när jag nästan var inne vid land, så så klart snirklar den in sig i lite vass, men den gick till slut bra, jag kunde göra detta pga att den satt perfekt i mungipan, och när den var ine vid land så tog jag ett grepp runt nacken, och höll den med andra handen under buken, jag lägger ned fisken, fotar, och snabbt tar jag av kroken,sen gå jag ut en bit på bryggan för att sedan släppa tillbaka denna fina fisk som vägde drygt 4.6 kg! ett skönt årsbästa som landas smärtfritt under, enligt mig ganska svåra omständigheter!
    Senast ändrad av tim.eriksson; 2003-05-30, 10:15.

härligt.. skönt att du fick upp den iaf...

><(((*>

Kommentera

japp..

Kommentera

Grattis till en fin Gädda ! Skulle gärna bytt mina sex Gädor från igår mot den du fick.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24