Pelagiskt fiske Norrtäljeviken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pelagiskt fiske Norrtäljeviken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg

    Du behöver en tidsmaskin inte en trailer om du ska uppleva bra fiske efter grov gädda i området kring Västerfjärden, Ängsö och Stora Andö!
    Haha aa sägs att det var bättre före min tid

    Kommentera


    • #12
      Vattentemperaturen är för hög så här års för pelagiskt fiske efter storgäddorna enligt duktigt folk jag har pratat med. Vattentempen ska helst under 6 grader tydligen så dom går nog fortfarande att finna lite grundare där betesfisken fortfarande håller till.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Gronberg Visa inlägg

        Låter vettigt får ut o nöta mer
        Hej Grönberg;

        Samma effektiva kastmetoder gäller även runt de friliggande grynnorna...
        Ankra båten på djupet utanför vindsidorna av grynnorna.. Fiska sedan av grynnorna genom att kasta utmed djupbranterna och över grundtopparna. Flytta sedan båten till en ny ankringsposition så att du kan kasta av utkanten av och överlappa den tidigare ankringspositionen.. På så sätt fiskar du effektivt av grynna efter grynna tills du krokat dagens största Gäddor....

        Go for the Big Ones!


        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm


        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Vattentemperaturen är för hög så här års för pelagiskt fiske efter storgäddorna enligt duktigt folk jag har pratat med. Vattentempen ska helst under 6 grader tydligen så dom går nog fortfarande att finna lite grundare där betesfisken fortfarande håller till.
          Aa tänkte gneta 4-10 nu med betesfisk på lodet uppe på flak eller kring grynnor.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg

            Du behöver en tidsmaskin inte en trailer om du ska uppleva bra fiske efter grov gädda i området kring Västerfjärden, Ängsö och Stora Andö!
            Helt fel Nextline!

            Det behövs ingen tidsmaskin! Det som behövs är skickliga fiskare som fiskar på rätt platser med rätt beten, rätt metoder och vid rätt tider....

            Olle W. Nilsson (in memoriam) , Svenskt Fiskes och Sportfiskarnas tidigare chefredaktör brukade enligt rykten säga: "När jag är med i båten då får vi aldrig några stora Gäddor!"

            Jag åkte hem till honom på Tyresö och tog med honom på några dagars Gäddfiske i min båt nere i Trosa skärgård runt Askö, Fifång och Mörkö....

            Efter de gemensamma Gäddfiskedagarna sade Olle W. aldrig mer att det inte blev några stora Gäddor när han var med i båten.....

            C:\Users\Leif Engström\Documents\FFA_Gäddfiske\ffa_gäddfiske.htm ...


            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-07, 05:29.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Grönberg;

              Samma effektiva kastmetoder gäller även runt de friliggande grynnorna...
              Ankra båten på djupet utanför vindsidorna av grynnorna.. Fiska sedan av grynnorna genom att kasta utmed djupbranterna och över grundtopparna. Flytta sedan båten till en ny ankringsposition så att du kan kasta av utkanten av och överlappa den tidigare ankringspositionen.. På så sätt fiskar du effektivt av grynna efter grynna tills du krokat dagens största Gäddor....

              Go for the Big Ones!


              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Precis, hur är det med större grundflak med djup runt omkring nöta brant men även uppe på flaket?

              Kommentera


              • #17
                Någon som har en bra idé med diffen på årstiderna också? Har aldrig själv loggat fångster så noggrant så jag kan dra några bra slutsatser men vår för mig är generellt grundare (2-6) och skrikiga färger. Sommar och höst kräver lite mer djup (4 och nedåt) och jag själv kör mest naturligare färger då. Känns som sommar och höst kräver ett mer aktivt letande efter fisk medan vår rör sig gäddan mer.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Gronberg Visa inlägg
                  Någon som har en bra idé med diffen på årstiderna också? Har aldrig själv loggat fångster så noggrant så jag kan dra några bra slutsatser men vår för mig är generellt grundare (2-6) och skrikiga färger. Sommar och höst kräver lite mer djup (4 och nedåt) och jag själv kör mest naturligare färger då. Känns som sommar och höst kräver ett mer aktivt letande efter fisk medan vår rör sig gäddan mer.
                  .................................................. .................................................. ..


                  "34 tips som gör dig till en bättre gäddfiskare."

                  Av Leif Engström

                  27. Hitta gäddan genom trolling.
                  En av de säkraste metoderna att hitta både små och stora gäddor är trolling med flera beten på olika djup. Genom trolling kan du söka av stora ytor och djup och samtidigt lära dig hur sjön ser ut under ytan. Har du ett bra ekolod får du en bättre bild av din undervattensvärld. Memorera och skriv upp var du hittar gäddan och andra fiskar. Har du trollat av din sjö några gånger under olika årstider har du sannolikt lärt dig dig både gäddans och andra fiskarters stråk och ståndplatser under vår, sommar och höst. Att föra en noggrann fiskejournal visar dig vägen till ökade kunskaper och bättre fångster.

                  När du lokaliserat gäddans ståndplatser kan du ankra och spinnfiska av de heta områdena i solfjädersform. Är det grunt och lätt vind kan du också driva och spinnfiska av de ståndplatser du tidigare lokaliserat via trolling.


                  28. Sommargädda är trollinggädda.
                  Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

                  Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart


                  29. Stopp och Kör-metoden.
                  Den konstanta trollinghastigheten ger sällan de bästa fångstresultaten, utan en ständigt ökande och minskande hastighet ger de flesta huggen. En effektiv metod vid trolling är att låta wobblern eller draget sjunka ner till botten innan båten sätts i rörelse. Starta sedan motorn och trolla ett stycke. Stoppa båten på nytt och låt betet sjunka ner mot botten igen. Denna "Stopp och Kör-metod" är mycket effektiv vid gäddtrolling i djupa och medeldjupa sjöar. Fiskemetoden är ovanligt fångstgivande under sommarmånaderna juli och augusti, när ytvattnet är varmt och gäddan befinner sig i djupare, kallare och syrerikare vatten.

                  30. Trigga gäddan till hugg.
                  När jag själv körde avancerad flerspötrolling med magnumwobbler över "heta" områden för stora gäddor, trollade jag ofta med fyra eller sex spön och parvis varierande linlängder. Innan jag började djuptrolla efter gädda och gös med leadcorelinor och djupriggar för att få ner wobblerna på önskade djup, använde jag 100 - 300 grams bananformade, egentillverkade blysänken med öglor av rostfri cykeleker i båda ändarna. Tack vare relativt korta linlängder och tunga sänken kunde jag provocera stora efterföljande Gäddor till att hugga wobblerna genom att hålla i spöt och dra spötoppen långt föröver och sedan blixtsnabbt föra spöt bakåt, så att det tunga sänket 1,2 - 1,5 meter framför wobblern dök och snabbt drog ner wobblern nedanför gäddans synperiferi. Ofta dök gäddan direkt efter och tog det flyende bytet, wobblern. Testa själv och du har lärt dig ett nytt knep att trigga monsterstora gäddor till snabba, våldsamma hugg!
                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  .................................................. ........................
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-06, 05:44.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    .................................................. .................................................. ..


                    [FONT=Arial]"34 tips som gör dig till en bättre gäddfiskare."[/FONT]

                    [FONT=Arial]Av Leif Engström[/FONT]



                    [FONT=Arial]27. Hitta gäddan genom trolling.[/FONT]
                    [FONT=Arial]En av de säkraste metoderna att hitta både små och stora gäddor är trolling med flera beten på olika djup. Genom trolling kan du söka av stora ytor och djup och samtidigt lära dig hur sjön ser ut under ytan. Har du ett bra ekolod får du en bättre bild av din undervattensvärld. Memorera och skriv upp var du hittar gäddan och andra fiskar. Har du trollat av din sjö några gånger under olika årstider har du sannolikt lärt dig dig både gäddans och andra fiskarters stråk och ståndplatser under vår, sommar och höst. Att föra en noggrann fiskejournal visar dig vägen till ökade kunskaper och bättre fångster.

                    När du lokaliserat gäddans ståndplatser kan du ankra och spinnfiska av de heta områdena i solfjädersform. Är det grunt och lätt vind kan du också driva och spinnfiska av de ståndplatser du tidigare lokaliserat via trolling.
                    [/FONT]


                    [FONT=Arial]28. Sommargädda är trollinggädda.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

                    Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart.

                    [/FONT]
                    [FONT=Arial]Birger Kvarnälv, Carl-Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt (Team Saida) med en monstergädda och åtta andra stora gäddor fångade en junidag utanför Mörkö.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Mikael Hammarstedt och Leif Engström (Team Saida) med en monstergädda på drygt 13 kilo och sex andra stora gäddor fångade en septemberdag utanför Mörkö i Trosa skärgård. Efter denna gäddfiskedag infördes obligatorisk Catch & Release vid allt gäddfiske inom Team Saida.[/FONT]




                    [FONT=Arial]29. Stopp och Kör-metoden.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Den konstanta trollinghastigheten ger sällan de bästa fångstresultaten, utan en ständigt ökande och minskande hastighet ger de flesta huggen. En effektiv metod vid trolling är att låta wobblern eller draget sjunka ner till botten innan båten sätts i rörelse. Starta sedan motorn och trolla ett stycke. Stoppa båten på nytt och låt betet sjunka ner mot botten igen. Denna "Stopp och Kör-metod" är mycket effektiv vid gäddtrolling i djupa och medeldjupa sjöar. Fiskemetoden är ovanligt fångstgivande under sommarmånaderna juli och augusti, när ytvattnet är varmt och gäddan befinner sig i djupare, kallare och syrerikare vatten. [/FONT]


                    [FONT=Arial]30. Trigga gäddan till hugg.[/FONT]
                    [FONT=Arial]När jag själv körde avancerad flerspötrolling med magnumwobbler över "heta" områden för stora gäddor, trollade jag ofta med fyra eller sex spön och parvis varierande linlängder. Innan jag började djuptrolla efter gädda och gös med leadcorelinor och djupriggar för att få ner wobblerna på önskade djup, använde jag 100 - 300 grams bananformade, egentillverkade blysänken med öglor av rostfri cykeleker i båda ändarna. Tack vare relativt korta linlängder och tunga sänken kunde jag provocera stora efterföljande Gäddor till att hugga wobblerna genom att hålla i spöt och dra spötoppen långt föröver och sedan blixtsnabbt föra spöt bakåt, så att det tunga sänket 1,2 - 1,5 meter framför wobblern dök och snabbt drog ner wobblern nedanför gäddans synperiferi. Ofta dök gäddan direkt efter och tog det flyende bytet, wobblern. Testa själv och du har lärt dig ett nytt knep att trigga monsterstora gäddor till snabba, våldsamma hugg!

                    [/FONT]
                    [FONT=Arial]Leif Engström visar hur han tar nackgrepp på en gädda en vårmorgon i maj 1973 vid Eriksö sydost om Trosa. Lägg märke till att Leifs lilla Kobben katamaran är utrustad med både ekolod och fotmanövrerad Minn Kota elektrisk fiskemotor.[/FONT]
                    [FONT=Arial]Med ena foten lätt på pedalen till Minn Kota elektriska fiskemotorn manövrar Kjell Lagergren elegant den lilla katamaranen och har båda händerna fria för fiske. Med blicken på ekolodet i båtens för är Kjell konstant medveten om djup, växter fiskar och annat som dyker upp under båten. Kompisen Nick Hammari i akterstolen är i full färd med att drilla in en bångstyrig gädda i aprilsolen 1973 utanför Mörkö.[/FONT]
                    Oj jäklar, vad tar du för en dagstur och illustrera visdom? Ska se om jag kan applicera all visdom på mitt vatten Tack!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Gronberg Visa inlägg

                      Oj jäklar, vad tar du för en dagstur och illustrera visdom? Ska se om jag kan applicera all visdom på mitt vatten Tack!
                      Hej Grönberg;

                      Det är jag som ska tacka för att du läser mina gamla Gäddfisketips! Tyvärr blev det mer eller mindre pannkaka när jag försökte kopiera tipsen och lägga in dem här på Fiskesnack...
                      Mina bilder försvann vid kopieringen, men du kan själv se dem om du går in och läser mina fisketips nedan....

                      Med vänlig fiskehälsning,
                      Leif Engström
                      Old Firehand


                      http://www.trumman.com/fisketips.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X