Ursprungligen postat av AKEN79
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tack och adjö!
Collapse
X
-
Så blir det när vi inte har någon regering som vågar ta i med hårdhandskarna. Istället lyssnar regeringen på div olika rovdjursföreningar, NVV, forskare, kryper på knäna för EU, m. m.Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
Har exakt samma erfarenheter! Tråkigt att du lämmnar gösta men något måste göras åt skarvens och sälens utbredning!
Det är ju inte undra på att politikerföraktet är som det är i Sverige och mot kolossen EU.
Skyll inte på mig för jag röstade NEJ till EU.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
- Gillar 2
Kommentera
-
Hade jägarna fått bestämma hade vargen varit väck..Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggIngen art har utrotats i Sverige sen Svenska Jägareförbundet bildades förutom bävern som man dock fick återinplanterad igen.
Man får ju inte glömma att merparten av Sveriges jaktkortslösande jägare även fiskar.
- Gillar 1
Kommentera
-
Nämn istället våra ________ ist.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
Hade jägarna fått bestämma hade vargen varit väck..
Ordet som fattas får ni räkna ut själva.
Var det inte dom som låg bakom utrotningen i början på 70-talet?Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Bävern kan nog vara bra för fiskbeståndet. Den är växtätare, och lägger upp förråd av ris på botten inför vinterna. Det ris som blir kvar till våren blir bra lekplats för abborren.Ursprungligen postat av Gösalf Visa inläggDet är så mycket säl och skarv i mina områden och nu även bäver i saltsjön. Det kan säkert upplevas exotiskt bland vissa medborgare, kanske till och med uppfattas som ett tecken på att naturen mår bra och är i balans. Som med allt fiske kan man ju tänka att det är självreglerande. När fiskbeståndet har ätits upp (eller försvunnit av andra anledningar) så upphör fisket.
P.
- Gillar 2
Kommentera
-
Bra påpekande Capsizer. Det var inte min avsikt att utpeka Bävern som skadedjur för fiskbeståndet.Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inläggBävern kan nog vara bra för fiskbeståndet. Den är växtätare, och lägger upp förråd av ris på botten inför vinterna. Det ris som blir kvar till våren blir bra lekplats för abborren.
P.
Gamla skärgårsbönder har kunnat berätta om att enstaka unga hanar kunde skymtas i skärgården förr i tiden. Skillnaden är att det idag är så mycket Bäver i vissa områden där det inte funnits några i mannaminne. Jag kan personligen vittna om att de gör en del skada på land. Att de ökat så i antal vet jag inte om det kan bero på att salthalten i Östersjön successivt sjunker. Att sälen går så långt in i innerskärgården kan kanske bero på att vattenkvaliteten och bottnarna är så mycket bättre längst Sveriges strandnära kust än Östersjön i övrigt där bottendöden breder ut sig.
Kommentera
-
Gav bara exempel på vad man ser på fisketurerna istället för fisk.
Bävern är kul att kolla på. Står man bara stilla så kommer den alltid nyfiket simmande. I våras kollade ja på ett syskonpar som bråkade i varttnet tills mamman kom och läxade upp dom.
Däremot minken vi har som effektivt äter alla kräftor är ju lite tristare, smart liten jäkel den....
Kommentera
-
Minken är hemsk när det gäller att ta kräftor.Ursprungligen postat av AKEN79 Visa inläggGav bara exempel på vad man ser på fisketurerna istället för fisk.
Bävern är kul att kolla på. Står man bara stilla så kommer den alltid nyfiket simmande. I våras kollade ja på ett syskonpar som bråkade i varttnet tills mamman kom och läxade upp dom.
Däremot minken vi har som effektivt äter alla kräftor är ju lite tristare, smart liten jäkel den....
Köp dig ett par fällor om du är vattenägare och sedan sätter du fällorna dom brukar gå.
Bygg sedan bro o vägg så att dom blir ledda in i fällan.
https://svenskjakt.se/viltvard/fallo...angar-du-mink/
Fler länkar nedan.
https://www.google.com/search?q=Hur+...hrome&ie=UTF-8
Hälsningar jägaren.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Hej Gösta,Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggSedan den stora "uppdateringen" av forumet har det som bekant bara gått utför...Krånglande Pm-funktion, oduglig sökfunktion och ett helt borttrollat fotoalbum. Trots det har jag hoppats på en förbättring och troget hållit mig fast vid FS. Men nu är måttet rågat! Att ständigt mötas av en uppmaning att passivt stödja Svensk Jakt i kampen mot skarv och säl får mig som ornitolog att äcklas!!! Jag är själv pensionerad tidningsman och vet att annonsernas innehåll inte nödvändigtvis speglar publikationens åsikter, men bara det att FS lockar till en sådan här annons gör att jag inte längre blir kvar på forumet! Mycket har jag läst och mycket har jag lärt här och en och annan gång har jag tvingats höja en lans mot all den osakliga skarvkritik som förekommer här - men nu är det slut!!!
Tack och adjö och skit fiske från mig...
Gösta
Jag väljer att inte tycka till om jakt på skarv och säl, däremot forumet.
För ett tag sedan var jag en ganska aktiv medlem men under senare tid har jag i princip nöjt mig med att scrolla igenom inläggen en gång om dagen.
Det är sjukt trist att ett så livfullt forum, som även du uttrycker det, bara gått utför.
Jag tycker också att det är trist att du ger upp.
Vi har haft liknande inriktningar vad beträffar nörderierna vi håller på med och du har uppträtt på ett trevligt, sakligt och korrekt sätt här på forumet.
Jag önskar dig all lycka i det du lägger din tid på och skulle du ångra dig så skulle det i alla fall göra mig glad om jag såg fler inlägg ifrån dig på FS.
Ha det riktigt gött!
Mvh
Kenneth
- Gillar 1
Kommentera
-
Har ingen åsikt alls ang jakt på säl & skarv men kan tycka att politiska intressen inte ska promotas av innehavarna till forum som detta då det leder till negativa reaktioner då jag tror att de allra flesta på forumet är här för en positiv upplevelse/respons. Men det är upp till de som sitter på rättigheterna till forumet att göra som de vill så länge det håller sig inom Sveriges regelverk.
Hoppas dock innehavaren kan ta till sig av den negativa kritiken jag upplever att många här inne står bakom för jag tycker forumet har potensial att vara ett riktigt trevligt ställe för fiske-entusiaster.
Mvh Tobias
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar