Mitt fiskeår 2019 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt fiskeår 2019

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mitt fiskeår 2019

    Så har 2019 passerat, och jag kände att det kunde vara på plats med en liten sammanfattning av året.
    Jag hittade tillbaka till fiskeintresset under sommaren 2017, så det här blir nu det andra "fulla" året som jag fiskat.

    Årets fisk
    Inte mycket att fundera på här - den 21:e augusti behagade en abborre på 47cm/1.47kg att nafsa i sig en liten minijigg!
    Verkligen ett bevis på att stora fiskar kan dyka upp även i små vatten - sjön jag fiskade i är på cirka 150x50 meter
    och i vanliga fall väger de största abborrarna man hittar här cirka en tiondel av vad den här gjorde.

    Click image for larger version  Name:	ab.jpg Views:	0 Size:	122,2 KB ID:	2531164
    En abborre som nog de flesta hade varit nöjda med.

    Den oväntat svårflörtade
    Näbbgäddan - en fisk som jag inte fångat sedan 90-talet, men nu så i år när säsongen närmade sig tänkte jag att
    det kan ju vara kul att mixa upp insjöfisket med lite fiske i havet. Näbbgädda kan väl inte vara så svårt, de som fiskar efter havsöring brukar ju klaga på att näbbgäddorna hugget i tid och otid.
    Redan ett av de första passen (19:e maj) hade jag kontakt med en, men lyckades inte kroka. OK, det ska väl gå nästa gång då. Icke!
    Sju försök senare hade jag fortfarande inte fått någon, något enstaka hugg som inte fastnade var allt, de flesta gångerna var det helt dött.
    Först den 13:e juni så lyckades jag äntligen (efter att ha bytt ut kroken mot en "silkeskrok", dvs. i princip en bit garn!) lande två stycken. Framgång!
    Den var dock högst temporär, för det var första och enda gången jag lyckades få några näbbgäddor. Men det lär väl bli några försök 2020 också...
    Click image for larger version  Name:	ne.jpg Views:	0 Size:	96,4 KB ID:	2531165
    Äntligen så satt den där!


    En glad överraskning
    I vanliga fall brukar hösten vara en tråkig tid för mig. Både abborr- och gädd-fisket brukar bli betydligt sämre när man kommer mot slutet av oktober.
    Men i år så av en ren slump var jag nere vid havet och såg att folk fiskade sill från land! Från barndomen mindes jag sill som något som man fiskadefrån båt på djupare vatten, men här gick det alltså att stå och kasta från land.
    Även om sill kanske inte är världens häftigaste sportfisk var det ändå väldigt trevligt att kunna ge sig ut i både november och december och fiska någon timme och faktiskt ha chans att få något på kroken!
    Click image for larger version  Name:	sill.jpg Views:	0 Size:	118,3 KB ID:	2531166
    Höstens nya nöje - sillfiske!

    Abborrfisket
    Den absoluta toppen har jag ju redan nämnt. Annars har det varit ett sisådär år när det gäller storleken. Hade egentligen som mål att försöka lura upp lite fler stora fiskar (stora i min värld = 30+cm) men det gick det inget vidare med. Körde några pass i sjöar som "borde" vara bra, lite djupare klarvattensjöar med kräftor i, men nej, inga stora där inte.
    Däremot hade jag bättre mängdfiske efter småabborrar än jag haft tidigare år, så det känns det som jag börjar få lite bättre kläm på åtminstone.

    Årets fem största abborrar:
    47cm / 1.47kg / 2019-08-21
    32cm / 0.50kg / 2019-03-30
    28cm / 0.31kg / 2019-08-05
    28cm / 0.26kg / 2019-08-05
    26cm / 0.21kg / 2019-05-15

    En stor, en OK, och resten är alltså smått...


    Gäddfisket
    Ingen riktig toppfisk här, hade tur förra året och knep min första metersfisk. I år hade jag väl inte siktet så högt ställt, men trodde väl att det kanske skulle trilla upp några 80cm+ fiskar i alla fall, men det ville sig inte riktigt.
    Roligt var i alla fall att i år fick jag igång ytbetesfisket med Blue Fox Buzzer. Hade den redan förra året, men tyckte inte jag fick någon utdelning, men så efter ett pass tillsammans med Fiskesnack-medlemmen "finafirren" och se honom få fisk på den så fick den chansen igen.
    Det blev lyckat, hade några av sommarens roligaste fiskepass i grunt vatten bland näckrosor. Visst, gäddorna vägde sällan mer än något kilo, men hellre många häftiga hugg av småfiskar än att sitta och nöta en kall höstdag på djupt vatten utan att få ett napp!
    Prickade även in min bästa gädd-dag någonsin mängdmässigt, den 4:e september landades inte mindre än sju gäddor på ett och samma pass.

    Årets fem största gäddor:
    80cm / 3.24kg / 2019-05-15
    75cm / 2.90kg / 2019-05-01
    73cm / 1.95kg / 2019-03-20
    72cm / 2.01kg / 2019-09-04
    70cm / 2.22kg / 2019-06-16

    Inte några bjässar här inte, och trots att jag åkt runt och provat massvis med sjöar är de två största från en av mina små "hemma-pölar"!

    Click image for larger version  Name:	ga.jpg Views:	0 Size:	103,3 KB ID:	2531167
    Årets största gädda på 80cm


    Havsfisket
    Förutom det nämnda sill- och näbbgäddefisket var det inte mycket här. Sommarfisket efter makrill från vår båt var katastrofalt dåligt, EN makrill fick jag.
    I år brydde vi oss inte ens om att gå till vraken vid Hallandskusten och leta torsk - det finns helt enkelt ingen längre.
    Det enda andra fiske i havet som skedde var lite LRF-fiske efter småfisk som snultror etc..

    Arterna
    Roligt nog blev det en helt ny art för mig i år - gråsej, en liten rackare som högg på häcklan när jag stod och fiskade efter sill.
    Här är listan på arterna som jag fångade i år:
    Abborre,Fjärsing,Gråsej,Gädda,Makrill,Mört,Näbbgäd da,Regnbåge,Sarv,Sill,Skärsnultra,Stensnultra
    Arter som jag tog i år som jag inte tog förra året:
    Gråsej,Näbbgädda,Sill,Skärsnultra,Stensnultra
    Så fem nykomlingar jämfört med förra årets lista, gemensamma nämnaren är ju rätt tydlig - lite mer fiske i havet i år!
    Arter som jag tog förra året men inte i år:
    Braxen, Gös
    Vilket inte är så konstigt, Braxen var en ren slumpfångst (på jigg!) i en sjö jag inte fiskade alls i år, och Gös finns inte i de sjöar jag fiskat i år heller.
    Click image for larger version  Name:	sej.jpg Views:	0 Size:	133,9 KB ID:	2531168
    Årets nykomling på listan

    Fisketid och annan statistik
    Totalt har jag fiskat 284 timmar i år, fördelat på 167 fiskepass. Det kan tyckas som många, men jag registrerar varje fisketillfälle som ett eget pass, så åker jag ner till havet och kastar en kvart på lunchrasten, ja då registreras det som ett pass.
    Jag har hunnit med att fiska i 19 olika sjöar i år.
    Senast ändrad av Sdw; 2020-01-03, 12:35. Anledning: -edit- Hittade ett par abborrar som jag glömt till topp-5 listan!

  • #2
    Kul rapport! Bra att fiskeintresset kommit tillbaka!

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    • Newborn
      Svar till Värde?
      av Newborn
      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
      2024-01-13, 20:31
    • Knox88
      Värde på spön ?
      av Knox88
      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
      2023-08-13, 11:49
    • Backslag
      Svar till Cisco Kid, mindre
      av Backslag
      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
      2023-09-03, 20:16

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
    15 svar
    4 576 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    63 svar
    13 590 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
    16 svar
    1 467 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg mrfisker  
    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
    19 svar
    5 331 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
    20 svar
    25 573 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Arbetar...
    X