Bra fiske - sämre fiske över tid. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fiske - sämre fiske över tid.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra fiske - sämre fiske över tid.

    Med jämna mellanrum dyker det upp trådar med innebörden att det är så mycket sämre fiske nu. Utan underlag/Statistik är det lätt att dra för stora växlar eller bli nostalgisk.
    Jag tror att det krävs en långvarig studie över många år och med massor av rapporter från fiskare som gjort ett otal pass under olika förhållande och tider för att vi skall våga dra några slutsatser. Sen kan det va
    otroligt stora skillnader i vissa geografiska områden.
    Bara för att visa på hur det kan slå så kan jag ge er statistik från 2 Extrema år ( havsöringfiske NV Skånekusten).
    2017 gjorde jag 32 pass från 1/1 tills butiken öppnade på hemmaplan 1/4. Det var väldigt mycket frånlandsvind Ostan under denna period , med lågt vatten och superklart vatten. Jag fick en godkänd fisk under alla dessa pass och 10 mindre eller besor. Hade 21 Bompass.
    I år har jag fiskat 4 pass ( väldigt kort tid ) . Det har varit flera plusgrader i luften och vinden har legat på SV- V( NV) vilket har gett mycket rörelse o ganska högt vatten.
    Jag har fått 19 öringar varav en stor . Men jag tror inte att fisket har blivit bättre, bara att i år så har det så här långt varit fördelaktiga förhållande.
    Vad vill jag ha sagt : hold your horses , va inte för snabba på att dra slutsatser. Försök i stället se mönster som ni kan ha nytta av. Avslutar som jag ibland gör , jag har inget facit - ingen annan heller men med ökade erfarenheter/kunskaper så borde chansen till ett bra fiske va större.
    Peter b

  • #2
    När man läser om tiaminbrist på fiskar i Östersjön och att det klart konstaterats att både torsk och gädda minskat i antal och forskare/biologer är eniga om att det är så behöver vi inte hitta på ursäkter för det upplevt dåliga fisket i bräckvattnet.

    Vi kanske minns tiden då var och varannan insjö behövde kalkas för att fisken skulle kunna återhämta sig och inte dö ut i många insjöar. Försurningen från industrin har vi fått bukt på och idag är det få vatten som behöver kalkas. När ett vatten återhämtar sig kommer fiskbeståndet att öka över en tidsperiod för att sen minska om eller när äldre fiskar dör naturligt eller pga födobrist.

    Vi har i Sverige under de senaste femtio åren haft stora förändringar i skogsbruket med dikningar i skog, sänkning av sjöar och våtmarker. På vissa platser sköljs näringsämnen ut ur skogen för fort och träden får inte den näring som behövs.

    Ser vi till lantbruket så är det lika illa där. Öppna diken läggs igen med trummor under mark, den täckdikningen tömmer landskapet på ytgrundvatten fort och våra små bäckar, åar och även större vattendrag får en färg som bara O'boy är avundsjukt på. Ta bara och kika på första filmen Göta Kanal med Loffe... då var göta kanal ganska fritt från den lervälling den är fylld med idag. På grund av dessa täckdikningar måste lantbruket använda sig av mer än 30% för mycket konstgödsel för att grödorna inte ska bli undernärda vid kraftigt ihållande regn en tid... övergödningen går rakt ut i våra fiskevatten med kraftig övergödning som följd.

    Det säger sig självt att biomassan i våra vatten förändras över tid, ibland fort och ibland långsamt. Ibland till får fördel men oftast till vår nackdel.



    Kommentera


    • #3
      I många fall, särskilt i havet här på västkusten, är det nog dessvärre klarlagt både på vetenskaplig grund och även egen känsla att fisket är *betydligt* sämre.
      Att torskbeståndet är en spillra av vad det var för 50 år sedan råder det inget tvivel om.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
        Peter b
        Bra fiske - sämre fiske över tid.

        Hej Peter;

        När det blir fler som fiskar Havsöring utefter samma kuststräckor ökar konkurrensen om fisken. Då gäller det att 1. hitta nya mindre fiskade platser.. 2. fiska med nya beten som gör Havsöringen hungrig, nyfiken eller ilsken..

        Old Firehand
        Leif Engström





        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
          I många fall, särskilt i havet här på västkusten, är det nog dessvärre klarlagt både på vetenskaplig grund och även egen känsla att fisket är *betydligt* sämre.
          Att torskbeståndet är en spillra av vad det var för 50 år sedan råder det inget tvivel om.


          För 50 år sedan, dvs år 1970 fanns det också en massa människor som gnällde både i fisketidningar och vanliga dagstidningar om hur dåligt torskfisket hade blivit på svenska västkusten...
          Flera av svaren var då att "gnällspikarna" kunde åka till Norge, betala "fisketrygdavgiften" och fiska utmed norska kusten eftersom torskfisket var mycket bättre där... Förutom Torsk fanns det både Sej, Uhr och Kveite i Norge....

          Nothing is forever....

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg



            För 50 år sedan, dvs år 1970 fanns det också en massa människor som gnällde både i fisketidningar och vanliga dagstidningar om hur dåligt torskfisket hade blivit på svenska västkusten...
            Flera av svaren var då att "gnällspikarna" kunde åka till Norge, betala "fisketrygdavgiften" och fiska utmed norska kusten eftersom torskfisket var mycket bättre där... Förutom Torsk fanns det både Sej, Uhr och Kveite i Norge....

            Nothing is forever....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Gnällspikar har det alltid funnits och det är lätt att glömma de dåliga passen och bara minnas de bra men ingen rök utan eld som det brukar heta.

            Tyvärr har nog fisket på många platser blivit betydligt sämre. Speciellt efter kusten. Många parametrar inom detta som påverkar. Galet industrifiske, Betydligt större sälbestånd, skarv samt hårdare sportfisketryck. Speciellt sälen går extremt hårt åt storvuxen gädda här på östkusten. Skulle faktiskt bli förvånad om det kommit upp mer än 10 gäddor över tio kilo i stockholm skärgård under hela 2019. Var väl vad Old fierhand och co drog själva på en bra helg under 80-talet.

            Visserligen finns det ljusglimtar, abborrbestånd som blir kraftigare och även harr och öringströmmar som verkligen går åt rätt håll med mer och större fisk. Sista kanske främst tack vara C&R. När de kommer till havsöring känns det verkligen som det går i cykler. En stark årskull eller två kan man följa hur det först blir mycket små fisk och sedan större och större fisk.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 566 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 340 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 454 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 318 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 557 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X