Köp av räddningsväst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av räddningsväst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köp av räddningsväst

    Hej , står i begrepp att köpa en räddningsväst. Är det någon som har erfarenhet av Baltic Compact 100 eller Baltic winner Auto? På den första finns en indikator där man kan se om allt är ok ,kanske bra? Är det svårt att byta gaspatron?
    Tack på förhand!
    Vänligen
    Paulo

  • #2
    Baltic gör bra grejer, patronen kan man byta själv & det bör man göra vartannat år tror jag tillverkaren rekommenderar.
    Tror en ny patron kostar runt 200.

    Kommentera


    • #3
      Vad man bör tänka på med alla uppblåsbara räddningsvästar är att de inte är helt att lita på då EU kraven för att klassas som räddningsväst är löjligt låga, det som krävs är att västen vänder en person klädd i badkläder, barfota och i en pool med ca +20 gr vattentemp rätt och håller huvudet över ytan.

      Dessa krav klarar alla västar men hur ofta är vi sportfiskare klädda i badkläder speciellt under vår och höst säsongen?

      Ett praktiskt test som gjordes av Livräddningssällskapet om jag minns rätt visade att de allra flesta uppblåsbara västarna INTE vände personen rätt under mera realistiska förhållanden, alltså påklädda med byxor, jacka, skor/stövlar.
      Ännu sämre resultat blev det när de tog på regnkläder och fleecetröja utanpå då funkade i princip ingen väst som det var tänkt ;-(

      Så det är värt att tänka på att Ni kanske inte klarar er även med en godkänd räddningsväst om Ni väljer en uppblåsbar som är godkänd, så iaf under de kalla delarna av säsongen skulle jag rekommendera en riktig räddningsväst och jag vill slå ett slag för den väst som är standard för oss frivilliga sjöräddare https://webshop.sjoraddning.se/flytvastar/sar-flytvast/ köper Ni den via SSRS shopen i länken så är Ni med och stöder sjöräddningen samtidigt som Ni skaffar en mycket bra väst.

      Jag har testat många olika västar under åren men denna är klart bekvämast av de jag provat och värd varenda krona.

      My 2 Cent

      Kommentera


      • #4
        Visst kan man köpa en räddningsväst som vänder en medvetslös person. Problemet är att de är otympliga och ivägen. Bästa västen är den man använder!

        Själv har jag testat lite olika och spinlock västar är grymt sköna och aldrig iväg en.

        ​​​​​​​Avråder från flytunderställ istället för flytväst. De är inte de märkta som flytplagg.

        På bilden en spinlock
        Click image for larger version

Name:	20200404_112340.jpg
Views:	498
Size:	1,67 MB
ID:	2541908

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av paulo Visa inlägg
          Hej , står i begrepp att köpa en räddningsväst. Är det någon som har erfarenhet av Baltic Compact 100 eller Baltic winner Auto? På den första finns en indikator där man kan se om allt är ok ,kanske bra? Är det svårt att byta gaspatron?
          Tack på förhand!
          Vänligen
          Paulo
          Hej Paulo;

          Varför ska du krångla till det med gaspatroner och annat krafs som inte fungerar om du skulle ramla överbord...
          En vanlig Helly Hansen flytväst eller räddningsväst är vad som räddar liv idag och har gjort det ända sedan den dagen du var kungen av Kungsan...

          Själv använder jag helst en Helly Hansen flytoverall när det är kallt i vattnet och en räddningsväst vid varmt väder.... https://www.google.se/search?sxsrf=A...iw=840&bih=420

          Barn ska alltid ha flytväst på sig när de är ute på sjön som min son John Fredrik har på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm eller på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm ....
          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-04-07, 13:28.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 590 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 331 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 573 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X