100 % nörderi - varning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

100 % nörderi - varning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 100 % nörderi - varning!

    Lovade en sammanfattning av Öringåret 2020 , här är den:
    154 fiskepass från 1/1 -30/9. Av dessa kanske 6-8 pass varit riktade mot makrill resten mot Salmo Trutta .
    Tidigare år har jag bara noterat blankfiskar över godkänt mått, men i år har försökt hålla reda på alla öringar jag tagit ( ej smolt el under 25cm ).
    Kallvattensäsongen 1/1-30/3 i norra Skåne va fantastisk.
    Högt " varmt " vatten och pålandsvind det vinnande konceptet.
    Efter jan o feb så hade jag 6 blankfiskar över 2 kg varav 3 nådde över tre kilo med en topp som snuddade vid 4a.
    Inga bamsar under resten av året , merparten låg mellan
    1.5 -2kg. Totalt blev det 50 blanka över mått och galna 436 öringar totalt.
    I år har det varit enligt mig ovanligt gött om småöring får hoppas de växer till sig.
    Har varit galet intensivt på slutet - trodde aldrig jag skulle säga att det ska bli skönt o pausa men så känns det.
    Hoppas på en tur till Bornholm längre fram i höst.
    Peter b

  • #2
    Kul att läsa om din statistik Peter!
    436 öringar är ju helt galet mycket, även om du fiskat riktigt många pass så är det ju ändå nästan 3 öringar per pass i snitt.
    Ungefär hur många timmar tror du ett av dina genomsnittliga fiskepass är?

    Kommentera


    • #3
      Grymt! Starkt jobbat att bara få ihop så många pass. Du måste sitta på en enorm kunskap om dina lokaler. Fast det verkar ju knappast spela nån roll var du dänger ut din bombarda. Peter öringmagneten B. Du bevisar ju helt klart att tid med betet i vattnet + lokalkännedom + en gnutta tur = galet resultat fångstmässigt. Hatten av för dig och dina rapporter under året! Får hoppas på lika många trevliga rapporter nästa år då man själv endast lyckas spana på kompisars öringar.. Årets öringmojo för min del har legat på minusminus...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Neuhausen
        Fick en svart havsöring vid Stenshuvud i april, 49 centimeter och 6,5 kilo.
        Fultonvärde på 5,5 känns tokigt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          Lovade en sammanfattning av Öringåret 2020 , här är den:
          154 fiskepass från 1/1 -30/9. Av dessa kanske 6-8 pass varit riktade mot makrill resten mot Salmo Trutta .
          Tidigare år har jag bara noterat blankfiskar över godkänt mått, men i år har försökt hålla reda på alla öringar jag tagit ( ej smolt el under 25cm ).
          Kallvattensäsongen 1/1-30/3 i norra Skåne va fantastisk.
          Högt " varmt " vatten och pålandsvind det vinnande konceptet.
          Efter jan o feb så hade jag 6 blankfiskar över 2 kg varav 3 nådde över tre kilo med en topp som snuddade vid 4a.
          Inga bamsar under resten av året , merparten låg mellan
          1.5 -2kg. Totalt blev det 50 blanka över mått och galna 436 öringar totalt.
          I år har det varit enligt mig ovanligt gött om småöring får hoppas de växer till sig.
          Har varit galet intensivt på slutet - trodde aldrig jag skulle säga att det ska bli skönt o pausa men så känns det.
          Hoppas på en tur till Bornholm längre fram i höst.
          Peter b
          Du som har bra koll på det här, är det vattentemperaturen som styr deras mörker å nattaktivitet?

          Kommentera


          • #6
            Rätta till felet( vikten ,längden )) på öringen Neuhausen.
            Den typen existerar inte.
            Peter b

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Neuhausen
              Fick en svart havsöring vid Stenshuvud i april, 49 centimeter och 6,5 kilo.
              Hej Neuhausen;

              Mitt förslag är att du byter namn till Münchausen...
              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                Hej Rusty.
                Vet såklart inte svaret men lite erfarenhetsbaserade tips kan jag ge. Och då får vi tänka på att det utgår från Halmstad- Skånes västkust.
                Under kallvattensäsongen fram till dess solen börjar värma grunda ytor ( mars/april) så märker jag ingen skillnad på morgonpass o dagpass.
                På våren när vattnet är ensiffrigt fiskar jag gärna mitt på Dan o efter lunch , framförallt när solen lyser och det är pålandsvind.
                Har gjort flera turer då det varit dött på morronen och så blir det fart vid lunch . Tidigt på året fiskar jag sällan kvällar , har redan tröttat ut mig.
                Ngn gång i april (slutet)innan de gröna dyker upp brukar jag börja med kvällsfiske men i år gav det väldigt lite.
                Juni- -Aug brukar betyda färre pass oerhört slitsamt o gå upp vid 3 och är vattnet för varmt så brukar kvällspasset innebära stiltje o som i år massor av fjärsing. Är det lite busigt väder blåst mulet så lönar det sig mitt på dan- hade några bra pass i juli när det inte va så varmt i luft o vatten.
                I år var det busvarmt i början av aug men annars lönar det sig att prova även mitt på dan.
                I september fiskar jag under hela dagen , ibland kan det va bra fiske med rejäl frånlandsvind som drar bort varma ytvannet.
                Brukar va gött om små blanka och lekfisk.
                Tips o erfarenheter- ej sanning . På tuben kan man se stora öringar som dras mitt i sommaren under plattvattenförhållanden.
                Mina givna tips : prova mycket, bryt mönster våga göra annorlunda/nytt, testa lokaler där ingen fiskar - öringen vet inte att den inte borde va där.
                Hoppas det kan va till ngn nytta.
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Hej.
                  Har svårt o få ihop historien med den " svarta " öringen.
                  Svarta öringar eller riktigt mörka är leköring som skall vandra upp i bäckar o åar för lek. I havet fås dessa på sensommaren och förhösten eller längre fram om fisket är öppet.
                  I april så tas det fina blänkare som kan ha de mått du angav eller så är det besor/ragor som är grå kan va blanka men smala med stort huvud. Din öring skulle haft dryga 1.30 i fulton - mycket bra. En besa i april på ex 79cm når sällan förbi 4kg med många hekto.
                  Har svårt o få ihop det , men som du sa : det var mycke vin.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #10
                    Från Peter till Peter.
                    På hemmaplan skulle jag gissa att snittet är 3.5-4h per pass , Skånekusten är det snarare 5-6h exklusive resa.
                    Ger inte upp i första taget, om jag inget får står jag o funderar över vilka andra lokaler som kan funka. Har hänt att jag fiskat i Kattvik för att sedan dra till båtabacken, gladast är Ingo. Byt lokal ofta om inget händer såvida du inte har statistik på att det brukar börja nappa vid en viss tid på den lokal du är.
                    Peter b

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X