Mitt fiskeår 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt fiskeår 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mitt fiskeår 2020

    Skrev en sådan här sammanfattning förra året, och nu är det dags igen - summering av mitt fiskeår!

    Statstik
    Totalt antal fisketimmar: 337
    Första passet: 2020-01-05
    Sista passet: 2020-12-30
    Månad med mest fiske: Augusti, 47 timmar
    Månad med minst fiske: Februari, 5 timmar

    Fångade fiskar (art och antal):
    Abborre (551)
    Bleka (1)
    Fjärsing (7)
    Gråsej (9)
    Gädda (66)
    Makrill (60)
    Mört (2)
    Näbbgädda (10)
    Regnbåge (5)
    Sandskädda (2)
    Sarv (96)
    Sill (62)
    Skärsnultra (4)
    Stensnultra (5)
    Svart smörbult (9)
    Torsk (1)
    Vitling (26)
    Öring (1)

    Abborrfisket
    Återigen ett år med stort antal, men jag har svårt att hitta någon fisk med storlek. Nu behöver det inte vara kilos-borrar, men att kunna få lite mer fisk på ett par tre hekto och däröver hade ju varit kul.

    Årets fem största abborrar:
    40cm / 0.92kg / 2020-09-30
    31cm / 0.39kg / 2020-08-16
    27cm / 0.29kg / 2020-09-06
    26cm / 0.19kg / 2020-09-30
    25cm / 0.19kg / 2020-09-30

    Ja, som alla kan räkna ut så slutade det *inte* med någon framskjuten placering i Fiskesnacks Abborrfemma om man säger så.
    Trots allt nöjd med toppfisken, en 40+cm på nästan ett kilo är inte fy skam!

    Årets största abborre:
    Click image for larger version

Name:	abborre.jpg
Views:	223
Size:	216,4 KB
ID:	2568043

    Gäddfisket
    Överlag ett ganska bra år för mig, inte gjort några som helst "satsningar" på stor fisk, men det har trillat en en del fina fiskar ändå, toppat med ett nytt PB!

    Årets fem största gäddor:
    104cm / 6.98kg / 2020-07-20
    85cm / 3.97kg / 2020-10-28
    85cm / 3.90kg / 2020-06-24
    79cm / 2.90kg / 2020-06-24
    76cm / 3.24kg / 2020-07-20

    Intressant är att trots att jag fiskat efter gädda många, MÅNGA gånger i år, så är fyra av topp-fem fiskarna från samma två pass, 20:e juli och 24:e juni var tydligen riktigt bra gädd-dagar...
    Även om min total topp-fem på 429cm inte placerade mig något vidare i Fiskesnacks Gäddfemma heller så är jag mycket nöjd med det, hade inte trott jag skulle ta mig över fyra meter.

    Årets största gädda:
    Click image for larger version

Name:	gädda.jpg
Views:	214
Size:	339,8 KB
ID:	2568044

    Artfiske
    Året har gett hel del olika arter - 18 stycken. Framför allt havsfisket har bjudit på fin variation.
    Arter som är nya för mig i år var bleka, sandskädda, svart smörbult och vitling, så fyra nya arter som tar min total till tjugo.
    Svart smörbult och sandskädda var riktade satsningar, de andra två arterna dök upp som ren bonus bara. Kul att sådant fortfarande kan hända, blir väl allt svårare ju flera arter man har att det bara trillar dit någon ny av en slump.


    Årets fisk
    Ja, här bara måste man väl ta nytt-personligt-rekord-gäddan förstås!
    Men årets *roligaste* fisk var nog sommardagen då vi varit ute och dörjat makrill med häckla och lite tyngre utrustning. Vi hade fått rätt bra med fisk och var rätt nöjda, så för skojs skulle plockade jag fram ett litet teleskopspö jag hade liggande i båten och satte på ett skeddrag och tog några kast, och fick på dagens största makrill.
    Maken till spöböj och rullbroms-slir har jag nog inte varit med om, en av de roligaste fighter jag kan minnas faktist!

    Årets besvikelse
    Inte ett enda pimpelfiskepass - av den uppenbara anledningen att det inte blev någon is alls vintern 2020. Riktigt tråkigt då jag verkligen gillar pimpelfiske.
    Dessvärre ser det ut som det nog blir lika illa denna vinter.

    Mål för 2021
    Lägg till minst en ny art på artlistan - skrubbskädda är en kandidat som jag tror jag kan ha hyfsad chans på, men man vet ju aldrig.
    Ta en öring på riktat fiske. Körde några pass i år efter öring men utan framgång, den jag fick var en bonusfisk när jag körde makrillhäckla.
    Och så fiska mycket och ha roligt så klart!

  • #2
    Nyfiken på hur du loggar allt, använder du någon app eller skriver du upp allt själv?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
      Nyfiken på hur du loggar allt, använder du någon app eller skriver du upp allt själv?
      Under själva fiskepasset så har jag ofta med ett handräkneverk om jag fiskar efter någon art där man kan få många (exv. abborre) så att jag har koll på hur många jag får. Längd och vikt för större exemplar tar jag antingen foto på eller skriver en snabb anteckning i mobilen.
      När jag sen kommer hem så skriver jag in allt i mitt egenhändigt byggda system på datorn där jag har all statistik. Beskrev lite mer om detta (med bilder etc.) i en tråd för ett tag sedan:
      https://www.fiskesnack.com/forum/all...ik-fiskedagbok

      Kommentera


      • #4
        En imponerade bredd i arter som sannolikt gör att du får mindre tid till att söka de stora borrarna, ev. i andra sjöar? Fast bredd behöver inte vara sämre än storlek i sig, bara ett annat "sätt" att fiska (själv hade jag varken bredd eller storlek alls 2020...) - skitfiske 2021!

        Kommentera


        • #5
          Imponerande statistik! Ska nog gå med i både gädd och abborrfemman mest för att hålla koll på de 5 längsta. Största problemet för mig nog att fota och mäta, har bara en dekal på skrovet. Lägga fisken i aktersoffan med måttband känns sådär. Köpa vågsäck att mäta i känns lite struligt, får fundera lite.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 585 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 329 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 573 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X