Ursprungligen postat av VonLaxNacke
Visa inlägg
Sen kommer du ju också behöva lägga en slant på ett vettigt fäste (Cisco, RAM etc.), sen ett navionics kort blir väl 500-1000 om du köper för ett mindre område, ska du ha det stora för hela Sverige (rekommenderar det ifall du tänkt fiska på lite olika ställen, innefattar även delar av Norge, Finland, Tyskland osv.) ligger på typ 2500. Om du sen vill kunna lagra egna djupkartor mer än bara för några enstaka ställen så vill du ha ett Zeroline-kort, ca 1000 där med. Dock tyvärr Helix 7 har bara 1 sd-plats, först från 8:an som du har dubbla och kan då ha sjökort och zeroline samtidigt.
Man kan tycka det låter mycket, men jag personligen iaf tycker att mer än halva poängen med ett ekolod som är lite finare än ett enklare instegslod är just att du har plotter och kan lagra punkter osv. för både fisket samt annat, du kanske ser en stor sten innanför 3m-kurvan som då inte är med på sjökortet, så kan du märka den så du inte råkar köra på den senare.. Sen att du kan skapa djupkartor o allt det här, är ovärderligt.
Jag har ingen erfarenhet av Piranhamax men att se bottenstruktur och fisk ska väl de alla klara bra? De nyare har ju t.o.m färgskärm och ser iaf bra ut på bilderna. Det är inte nån inställning som är fel då som gör det svårt att tyda som du beskriver? Är detta under färd eller när du ligger still?
Annars om det är ett äldre och att du vill ha det tydligare så som lite högre upplösning på skärmen och i färg, men att du inte behöver funktioner som plotter/SI osv. så körde jag tidigare ett enklare Lowrance Elite 4X hdi (4 tum, 2d och downscan, ingen plotter) med verktygslåda med mc-batteri precis som du har det nu, ett sånt kan man säkert hitta beggat för en femhundring, och det hade väldigt bra och tydlig bild särskilt vanliga 2D, nästan bättre än på min nuvarande Helix 10 SI G2N kan man tycka ibland...
Ang. vilket märke så spelar det mindre roll, folk verkar vara hyfsat nöjda med alla, alla är dyra skitprodukter som funkar OK för det mesta och mindre bra då man minst anar, gäller man gör som du gör nu och gör ordentlig research för varje specifik modell så man undviker missfoster, tar man en beprövad modell som många är nöjda med har de hunnit göra ett antal firmware-uppdateringar med då du köper den vilket är ett plus.
Jag är nöjd med min Helix, och känner flera som är och har vart nöjda med sina Helix 7 och 10 av olika generationer, enda minus är att det kanske drar en del kräm (10:an G2N 2,7A vid max ljus) samt uppdatera firmware har vart lite dumt då man måste nollställa alla inställningar o sen ställa tillbaka, och att de kanske fixar nån grej men så poppar en annan upp som tidigare inte var problem med, även problem ibland på vissa platser att om man zoomar ut sjökortet bara lite grann så säger den overzoom och alla detaljer försvinner. Dock detta iaf med firmware-strul verkar vara samma för Lowrance vad jag förstått.
Helix har ju inte touchskärm men jag tycker jag inte saknar det, skulle vara då man ska markera flera objekt/fisk i SI då möjligtvis, dock medan man kör för o zooma in o ut o kolla lite i sjökortsbilden så använder jag bara knapparna på Helix, även om jag har en till infälld 10 tums Buster Q med touch precis bredvid, är skönt att bara kunna vila handen o trycka på knappar om det är lite vågor, dock Lowrance och andra med touch har väl ofta iofs knappar också...
Kommentera