Hjälp av båtval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp av båtval

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp av båtval

    Tjenare alla fisketokar och experter!

    Som rubriken lyder så behöver jag lite assistans kring tankar om nästkommande båt då det, ärligt talat är en jäkla djungel. För tillfället skvalpar jag omkring i en interboat 385 från 70-80talet (nutidens terhi 385) men tycker den känns alldeles för ostabil, speciellt när man är själv. Jag fiskar för det mesta i mindre till mellanstora sjöar men vill även kunna rampa i ekipaget i Vättern/Vänern om feelingen för detta skulle uppkomma.

    Så nu till min fråga, vilken båt bör jag snegla mot? Söker en stabil styrpulpet för 1-3pers inom 50-80.000 (inget behov av en bassboat med 5olika ekolod för 600.000 även om det vore fränt)

    skitfiske på er!

  • #2
    Har inget direkt tips i den prisklassen, kolla blocket. Men värt att tänka på att både vänern och vättern är stora sjöar så skulle råda att kolla på en rejäl båt, gärna över 5 meter. Kolla blocket.

    ps. Låg en Ockelbo b16 där för billig peng. De är trevliga.

    Kommentera


    • #3
      Jag harvar omkring i en Buster RS som man absolut får för dom pengarna med en ganska ny motor

      Kommentera


      • #4
        #2 Jag har kollat blocket för fulla beteslådor men det är ju en uppsjö av diverse modeller och undermodeller, men vättern och vänern lär bli i sällsynta fall men kanske lika bra att kräma på med en större direkt istället för en medelstor båt.

        #3 Just buster har jag faktiskt kikat en del på men blir inte riktigt klok på modellerna, vad skiljer en RS från en R tex? Längden?

        Kommentera


        • #5
          Modell... tror jag... senare aå bytte dom väl till L, XL och så vidare

          Kommentera


          • #6
            Buster rs var 4,50 och 230 kg, motsvarar väl buster s idag 4,43 275 kg.
            Buster r är mindes 4,15 160 kg.

            Idag heter de ju s, m (4,86 m 365 kg), l (5,13 m 420 kg) , lx, xl. osv

            Kör själv Buster l med dubbelpulpet.den kändes lagom när jag besökte Vänern. Skulle absolut inte velat haft mindre båt. Hade senast en linder catch innan, den kände bra mycket mindre. Går jävligt snabbt att blåsa upp. Var en annan båt som fick in ett par hundra liter vatten när vi var ute för vågorna blev stora snabbt.
            Senast ändrad av Niklar; 2022-01-13, 15:52.

            Kommentera


            • #7
              Tack för redogörelsen kring modellerna Niklar, då har man lite mer kött på benen!

              Hm ja inte blir man något klokare men många som har en buster verkar väldigt nöjda och det är ju ett stort plus med att dessa är "underhållsfria" så det får nog bli till att snöa in ytterligare på detta märke. Vilken modell det kan tänkas bli återstår att se

              Kommentera


              • #8
                En äldre buster är perfekt för mig... inte för att den är snabb eller tyst i vattnet... men ganska oöm och jag putsar inte ihjäl mig. Den är ganska stadig så jag kan utan problem stå vart jag vill utan att det lutar och då väger jag in på 100 kilo fett...

                Den är lätt och tar mycket vind så två ankare kan behövas för att slippa bli yr i bollen när man ska fiska på ett och samma ställe i god vind.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  En äldre buster är perfekt för mig... inte för att den är snabb eller tyst i vattnet... men ganska oöm och jag putsar inte ihjäl mig. Den är ganska stadig så jag kan utan problem stå vart jag vill utan att det lutar och då väger jag in på 100 kilo fett...

                  Den är lätt och tar mycket vind så två ankare kan behövas för att slippa bli yr i bollen när man ska fiska på ett och samma ställe i god vind.
                  Det låter som att du hittat en stabil kompis livet ut, tillskillnad från mig och min interboat. Såg att det fanns en RS ute på blocket som jag skrev på, priset känns lite too good to be true med tanke på prissättningen som varit på alubåtar hittills så nu inväntar jag bara att det ska vara något fel på antingen motor eller skrov. Båten ser dock ut att ha sett bättre dagar (för att inte tala om motorn) men kan vara värt en kik, trots allt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Fick som svar att länspump och lanternor är ur funktion, är en länspump svår att fixa/dyr att byta tro?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X