Ursprungligen postat av esox88
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är grejen med regnbågs-put-and-take?
Collapse
X
-
Intressant, kan annars tycka att just barn ska få möjlighet att meta. Just för enkelhetens skull, tycker annars att det är skönt att slippa komma till en brygga och mötas av x antal bottenmeten som gör att man får prickkasta mellan alla linor. Hoppas framöver på fler sjöar i Stockholm som gärna får hålla lite klass. Behöver inte vara fullt med monsterfiskar men gärna ett medel på runt 2 kg.
-
Här i Skåne är det va jag vet bara ett ställe som har mete tillåtet. Där är det mask, majs och räka som gäller. Allt annat är förbjudet. Dock är det bara på prov denna sommaren.
I övrigt här nere är det spinn och fluga som gäller.
Lämna en kommentar:
-
Har återigen blivit en hel del märkliga regler i pölarna. På vissa ställen förbud mot naturliga agn, svårt att se skadan en mask kan göra. Tidigare var det powerbait som vissa sjöar förbjöd då fiskarna inte kunde smälta degen. I lokala sjön är mete förbjudet, undantaget toppknutet. Där tror jag man tappar många familjer, även om jag ser fördelen med att fiskeplatser inte spärras av på samma vis.Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
Så är det ju men oftast är det förbjudet använda mask räka etc.
Vid fiske med bombarda så är bara flugor godkänt, inte mask eller skeddrag mm.
Börjar bli en jävla soppa.
Lämna en kommentar:
-
Så är det ju men oftast är det förbjudet använda mask räka etc.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
Då brukar naturligt agn skörda framgångar.
Lämna en kommentar:
-
Jag tror att det handlar mycket om tillgänglighet och att man tänker att man har större chans för fångst i ett P&T-vatten än i den lokala pölen som är sönderfiskad. Dessutom är bågen jävligt rolig att drilla och fin att äta.
För min del handlar det helt klart om tillgänglighet, är medlem i en klubb och vi har vårt vatten ett stenkast från där jag bor. Enda chansen många gånger att hinna med ett pass en vanlig sketen tisdag, och det är bekvämt att parkera precis vid sjön och gå på röjda stigar ner till perfekta fiskeplatser. Min erfarenhet är att det större delen av året är en riktigt jävla lurig och jobbig fisk att fånga, särskilt då de riktigt effektiva metoderna är förbjudna som verkar vara fallet i de flesta regnbågsvatten, åtminstone i mina trakter. Så i min bok är det riktigt sportfiske i allra högsta grad.
Lämna en kommentar:
-
Då brukar naturligt agn skörda framgångar.Ursprungligen postat av Henke E Visa inläggRegnbåge kan ibland kännas väldigt svårfångad hugger varken på skeddrag eller spinnare
Lämna en kommentar:
-
Regnbåge kan ibland kännas väldigt svårfångad hugger varken på skeddrag eller spinnare
Lämna en kommentar:
-
Håller med om att det är bra att det finns ett enkelt sätt för folk att komma ut och fiska. Kanske minskar det fisketrycket någon annanstans också. Man får ju också säga att just regnbågen bjuder på en ganska bra fajt också. Fiskar inte så ofta PT men både jag och min son fick några regnbågar utanför ett PT område, en lite älv som de simmat uppströms i. Då blev det hela lite mer intressant och jag tog med min kajak för att se om jag kunde hitta fler och större längre upp. Fick i alla fall en hel del feta gäddor…
Lämna en kommentar:
-
Det är givetvis helt subjektivt och jag dömer ingen som älskar att fiska inplanterad regnbåge för allt fiske är roligt, personligen tycker jag dock det är totalt ointressant och blir heller inte särskilt sugen på att äta fiskar uppfödda på pellets och antibiotika. Odlad lax är ju ännu värre imo.
Lämna en kommentar:
-
Tycker kimmen redan skrivit mycket bra. I många sjöar har man slutat sätta ut just öring för att den är mer känslig och mindre anpassningsbar om jag förstått det hela rätt. Då jag just nu inte har möjlighet att fiska från båt så blir det mer och mer p&t, tror många andra som saknar båt också uppskattar just enkelheten.
Håller annars med sdw om att det vore intressant att satsa på de arter som redan finns, vet att man odlar gös. Men ett sådant fiske är nog svårare att få till och mer känsligt för hur mycket fisk som tas upp.
I de allra flesta sjöar planteras det inte ut fisk, brukar oftast vara tusenbröder och mindre gäddor vilket inte lockar mig.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 285 visningar