storleksval matgös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

storleksval matgös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • storleksval matgös

    Tjenixen!
    Tänkte vi kunde diskutera vad för slags storlek ni föredrar att ta hem som matgös?

    Ge gärna nån slags motivation, typ om det är för att det ger er bra ratio fisk/färdig filé, bra ratio på besvär att filéa kontra mängd färdig mat??? alla andra tankar och ideer???

    Och jag ser också gärna en diskussion/tankar angående vilket uttagsfönster som är "bäst" ur hänseende gösens bestånd (era egna tankar eller nåt ni läst, in här med det!!!)

    Sen att man såklart följer gällande regelverk för matfisk i det vatten man själv fiskar i ser jag som självklart, så det behöver man inte poängtera, däremot intressant med olika fiskevattens satta mått? där kan man ju fundera hur/om/vilka tankar som finns eller funnits... känns som att det vore smart att ha uttagsfönster utifrån vattnets förutsättningar kan man tänka sig? dock ofta konstigt nog bara minimimått fortfarande i många vatten, något som kanske är lite dumt? (men kan såklart också finnas fördelar beroende på vattnet i fråga)

    mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    Utan någon vetenskaplig grund att stå på brukar jag ta hem 4-5 matgösar årligen i storlek 1,5 - 2,5 kg, dessa är ganska talrika i de sjöar jag fiskar gös i, minimimåttet är 45 cm.

    Kommentera


    • #3
      Håller med ovanstående
      Oftast är minimåttet på gös 45-50cm
      En 45cm väger kring kilot,
      Så skulle säga att fisk mellan 1-2,5kg är de bäste matgösarna.

      Ibland när tjejen beställt gös på restaurang så har jag funderat över hur små de filéerna är och sannolikt vart gösar 30-35cm

      Kommentera


      • #4
        Allt låter rimligt och i linje med mina tankar!
        Här i sjön jag fiskar mest i just nu är minimimåttet också 45, ingen övre gräns (men folk kanske ändå generellt sett håller sig från att släpa med sig hem eventuella monstergösar ändå...)

        Jag har väl själv hållit mig mellan ~50-65cm gösar de ggr jag tagit hem gös. Ingen egentligen vetenskaplig tanke där, men känns ungefär som ett rimligt spann att hålla sig kring... sen att jag heller inte fått nån större gös än så (än iaf???) gör väl att jag heller inte KUNNAT ta hem större heller... ;P men tänker nog att jag ändå inte vill ta hem nån direkt mycket större heller om jag skulle ha turen att få nån...

        Antar att gösen, precis som övriga djur, mår bra av att ha några större exemplar som förhoppningsvis kan bidra med goda gener för framtida generationer så att säga...
        0
        Ah, håller med dig där Kimmen de ggr jag sett gös som någon beställt in på restaurang har det oftast rört sig om väldigt små fileer generellt!!! lite underligt kan man tänka???
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          När det blivit matgös är det nog som ovan som följt med hem.. Från ca 1,5 till 2-3kg. Blir ju väldigt mycke kött per fisk om man säger så. Iaf där jag fiskar. Tjocka fina fileer.
          Så att ta någon större fisk känns varken lönt ut synpunkt till mat eller till beståndet.
          Ovan nämda storlek på fisk räcker ju både till hela familjen och nån lyxig matlåda på jobbet

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 590 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 331 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 573 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X