Karikko wobblerns skit skedar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karikko wobblerns skit skedar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karikko wobblerns skit skedar!

Har ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa? Och hur får man bort den gamla, Varmluftspistol ?

Allt går ju att laga, men ska du laga dom där så blir det nog enklast att köpa likadana skedar ifrån tex Svensk Fiskeshop, och sedan skarva ihop på det som sitter kvar på wobblern redan.
    Ska du dit med en helt ny sked så blir det till att kapa ur den gamla skeden med en Dremel eller ngt först för skedarna är oftast limmade med epoxylim så dom får man inte ur.

Kommentera

Tråkigt, finska wobbler är inte gratis, skeden ser ovanligt tunn ut och verkar, nä är ju bräcklig i överkant, sannolikt akryl 'plexiglas' eller liknande där polykarbonat 'lexan' nog vore att föredra även om de två har sina för- och nackdelar i egenskaper. Att de går sönder tyder iaf på att man valt ett alltför klent/fel material. Mejla Karriko å fråga om tips!

Kommentera

Om jag inte helt mistar mig så har orginalskedarna varit svåra att få tag på. Materialvalet har debatterats i många sammanhang, men har mig veterligen förblivit den samma efter att den nuvarande tillverkaren ​Suomen Uistin https://www.suomenuistin.fi/se/frontpage tog över. Den enda alternativet jag känner till för 12,13 och 15 cm varianterna är https://www.vaapputarvike.fi/uintilevy-p-351.html och dessa har jag använt med framgång i mina egna reparationsprojekt. 18, 24 cm och den nya sadelvarianten måste du nästan kontakta Suomen Uistin.

Själva bytet sker alldeles som Funken funderat genom att värma limmet som skeden sitter fast med försiktig med tex varmluftspistol. Sen nyper man tag i skedresten med någon lämplig tång och lirkar försiktigt loss biten/bitarna från skåran i kroppen så att inte ytan av wobblern åker med. Eventuella limrester i skåran får man ta bort med brytbladskniv och ev. sandpapper. När man sätter på den nya skeden får man vara lite noggrann med limvalet. Cyanoakrylat aka superlim, eller plastlim skulle jag skippa då det finnas en överhängande risk att antingen wobblerns foam eller skedens ”plast” reagerar med dessa. Snabb-epoxy har fungerat för mig, men följ anvisningarna och prova först. Epoxyns fördel är att då fungerar värmen även i fortsättningen för att ta bort skedresten om man nu mot förmodan skulle få bottennapp.​

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
        9 svar
        1 067 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman