Spö för jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för jigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för jigg

Jag skulle vilja bredda min arsenal av spö från mitt Berkeley phazer 7-28g. Jigg är något jag tycker är superkul och jag skulle vilja ha lite råd om hur jag kan fiska gädda med jigg? Jigg för gädda är väl lite tyngre också

vilken typ av haspelspö skall jag använda? Rekommenderad längd och kastvikt? Kan jag använda min 2500 rulle?

välkomnar verkligen motfrågor så jag kan införskaffa inför säsongen!

väl mött och hoppas ok att posta här

Älskar jigga gädda med shadjiggar i stl 14-18 cm. Till det fisket tycker jag en haspel i 4000 stl med ett spö på 8-9 fot med en övre kastvikt på ca 80 g fungerar bäst. 0.25 mm lina är lagom, tunnare lina skär vattnet bättre men sliter mer på fingrarna också. Tekniken är ungefär samma som jigga borre.

Om du däremot syftar på större gäddgummin/swimbait 20-25 cm är ett multispö upp till ca 150 g mer lämpligt.

Kommentera

Vad tror du om detta https://www.xxl.se/abu-garcia-ventur...221494_1_Style

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedahl Visa inlägg
        Du har koll på att det där är ett spö för multirulle va?
        Hur mycket vill du betala för ett spö? Behöver du rulle också? Vad har du tänkt kasta för beten?

Kommentera

Haha sorry, ja det har jag! De har detta spö som både för multirulle och haspel.

Skulle länkat detta: https://www.xxl.se/abu-garcia-ventur...221498_1_Style

har väl tänkt att köra lite wobblers och kanske 19-24 cm jiggar. Inte jättetungt mao. Är det för tungt? Har en 4000 rulle på hyllan som jag kan använda och jag tänkte lägga under 1000kr

Kommentera

Säkert bra spö, men en 24 cm jigg lär väl väga närmare 100 g. Släng på ett huvud på 20 g och ett par trekrokar och lekande och du är uppe runt 130g... Inget jag vill kasta med haspel och speciellt inte med ett 60 g spö. Men jiggar på 19 cm kan fungera, men nog redan i överkant där.

Kommentera

Haha sorry, ja det har jag! De har detta spö som både för multirulle och haspel.

Skulle länkat detta: https://www.xxl.se/abu-garcia-ventur...221498_1_Style

har väl tänkt att köra lite wobblers och kanske 19-24 cm jiggar. Inte jättetungt mao. Är det för tungt? Har en 4000 rulle på hyllan som jag kan använda och jag tänkte lägga under 1000kr
              Till jiggar i den storleken är ett 60g spö alldeles för klent. En jigg på 20cm väger typ 60g och uppåt, beroende på hur slimmad profil den har. Sedan vill man ju gärna ha 10-20-30g bly på också, beroende på hur djupt man fiskar.

Personligen skulle jag ha valt en åttafotare, helst en 8'6" upp till 120g. eller något sådant. Det är skönt att inte ligga precis på gränsen för vad spöt pallar.

Kommentera

Jättebra feedback. Är det otrevligt att fiska med haspel på dessa vikter? Borde jag kika på multirulle?

Kommentera

Jättebra feedback. Är det otrevligt att fiska med haspel på dessa vikter? Borde jag kika på multirulle?
                  Jag fiskar en del haspel upp till 120 gram, typ en välblyad McRubber, stora Westin Swim och stora Guppien. Inga större problem så länge man inte har allt för tunn lina. Jag är visserligen både hantverkare och har spelat gitarr i drygt 20 år så det finns en del hud på fingrarna som hjälper till.

Men jag tycker inte det är några problem att kasta de vikterna med Berkley X9 i 0,25.

Kommentera

Generellt brukar spön mellan 7 och 8 fot (ca 210-240 cm) vara populära. Ett längre spö ger dig bättre kastlängd och mer hävstång vid mothugg och drillning av större gädda. Men ett kortare spö kan vara smidigare i trängre situationer eller om du fiskar mycket från båt. Ett 7-7.5 fots spö med snabb aktion är en bra allroundare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 439 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art