Flugfiskefrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskefrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskefrågor

Hej,
    Jag är helt ny när det gäller flugfiske och köpte nyligen ett spö. Jag har gjort så mycket research jag kan men tänkte fortfarande ställa några frågor. När det gäller sjunk och flytlina vilken är viktigast? Och hur gör man när man ska byta sin sjunklina till en flyglina. Måste man ta av all Lina från spolen varje gång man gör detta eller finns det någon smidigare teknik. Kan man ha en klass 7 lina på ett klass 6 spö? Tack på förhand för svar!​

Enklast är absolut att börja fiska med flytlina. Det går att fiska med sjunkande nymfer/flugor med flytlina men då sjunker mest tafsen. Det finns så fasligt billiga flugrullar nu så att köpa en ny för några hundra (begagnat går ju också bra) är enklare än att linda av fluglina ner till backinglinan.

Vissa spön klarar absolut av att bära en lina i snäppet högre linklass men absolut inte alla. Börja med rätt vikt för vad som gäller för ditt spö, det kommer göra kastandet mycket enklare.

Har du gått en kastkurs eller har du någon kunnig som kommer hjälpa dig igång?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Enklast är absolut att börja fiska med flytlina. Det går att fiska med sjunkande nymfer/flugor med flytlina men då sjunker mest tafsen. Det finns så fasligt billiga flugrullar nu så att köpa en ny för några hundra (begagnat går ju också bra) är enklare än att linda av fluglina ner till backinglinan.

Vissa spön klarar absolut av att bära en lina i snäppet högre linklass men absolut inte alla. Börja med rätt vikt för vad som gäller för ditt spö, det kommer göra kastandet mycket enklare.

Har du gått en kastkurs eller har du någon kunnig som kommer hjälpa dig igång?
      Tack för ditt svar!

Jag tänkte mest prova mig fram för att lära sig teknisk och så, men är det värt att gå en kurs för att lära sig? När det gäller att köpa en ny rulle så är det väl bara en för samma klass eller? Räcker det att bara byta spolen i rullen annars? Vet du några bra linor för ett klass 6 spö som sjunker och om man vill tex fiska efter regnbåge vilken lina ska man ha då? Har läst att de finns så många olika linor som kan kosta så mycket så tänkte lite mer allround sjunkande lina kanske!

Kommentera

Jag tycker absolut att det är värt att gå en kurs... hur många känner du som har blivit bra på att köra bil utan någon som lärt dom grunderna? :-)

Det finns för många bra linor... jag har testat flera men märker själv ingen skillnad mellan linor för 300:- vs linor för 1200:- vad gäller kastlängder. Nötningstålighet har jag inte möjlighet att mäta.

Det finns en uppsjö av nätbutiker som säljer konserverad gröt. En sida som i alla fall säljer hyfsat billig dito är flugor.se.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag tycker absolut att det är värt att gå en kurs... hur många känner du som har blivit bra på att köra bil utan någon som lärt dom grunderna? :-)

Det finns för många bra linor... jag har testat flera men märker själv ingen skillnad mellan linor för 300:- vs linor för 1200:- vad gäller kastlängder. Nötningstålighet har jag inte möjlighet att mäta.

Det finns en uppsjö av nätbutiker som säljer konserverad gröt. En sida som i alla fall säljer hyfsat billig dito är flugor.se.
          Kanske inte värt att lägga 1.2 på en lina då. När man byter mellan flyt och sjunk lina går det istället att bara byta innerspolen istället för att köpa en helt ny rulle?

Kommentera

Vad ska du fiska för något?

Kommentera

Lättast är om du skaffar dig en sjunkspets och fäster på din flytlina, sen knyterdu en vanlig tafs på den så behöver du inte köpa sjunklina såvida du inte vill ner på stora djup :-)

netlines.se är en bra sida, Marco heter han som driver den. Det han inte vet om linor är inte värt att veta :-)

Jag kör hans egna Dynamic lina som finns i klass 5 och 6. Denna lina kostar bara 599:- ibland 500:- om han kör någon rea. Det är en mycket lättkastad lina som sträcker ut sig riktigt bra.

Angående kurs så är det alltid bra, annars finns det väldigt många instruktionsvideor på youtube som är bra :-)

Kul att få lite fler flugfiskare här :-)

Classe
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

En instruktionsvideo berättar inte vad du gör för fel eller vad du behöver ändra på för att få till det där sista som ger dig "det perfekta kastet" som så många vill komma till.

Kommentera

Haha, finns inget "perfekt" kast. Ett bra kast för mig kanske inte är bra för dig :-)

Men som jag sa, en kurs är alltid bra men dom är oftast väldigt dyra. Jag har lärt mig mycket genom åren via youtube :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

"Det perfekta kastet" är individuellt och absolut ingenting annat. Somliga nöjer sig när flugan hamnar framför spöet... somliga är nöjda när en viss längd av backinglinan lännat spöet i kastet.

Att nå fram till "dpf" kan bli betydligt enklare med en lärare som vet vad han eller hon pratar om och som kan ändra felaktigt lärda beteenden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34