Ursprungligen postat av Rune4
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Is på sjön Sommen.
Collapse
X
-
90 procent av alla rödingar i Sommen fångas i Norra Vi-fjärden eller i den östra delen av sjönUrsprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
Tips. Som f. d. huskvarnabo så vet jag att Lekeryd där 2 av fiskarna var ifrån så skulle jag försöka luska reda på ett av deras mob.nr och ringa och höra mig för var dom köpte fiskekort. En del av Sommen ligger i Tranås kommun och Jönköpings län. Jag vet inte rikitgt var dom har gått ut på isen. Se det som ett tips. Jag har själv använt mig av den metoden medan jag bodde där nere i Huskvarna-Aneby.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Vättern var och är fortfarande en lik lömsk sjö.Ursprungligen postat av jeffreywarner283 Visa inläggHej! Jag har inte varit där själv den här veckan, men bara ett meddelande - Sommensjön kan vara riktigt knepig när det kommer till isförhållanden, särskilt efter några milda dagar. Vad jag vet är isen på Sommen aldrig helt tillförlitlig över hela sjön, och den kan variera mycket beroende på läge och djup.
Med tanke på det senaste varmare vädret skulle jag definitivt vara försiktig - områden som var solida tidigare kan snabbt försvagas, särskilt runt strömmar, vikar eller djupare sektioner. Vissa delar av sjön håller sig till och med delvis isfria på vintern.
Lämna en kommentar:
-
Hej! Jag har inte varit där själv den här veckan, men bara ett meddelande - Sommensjön kan vara riktigt knepig när det kommer till isförhållanden, särskilt efter några milda dagar. Vad jag vet är isen på Sommen aldrig helt tillförlitlig över hela sjön, och den kan variera mycket beroende på läge och djup.
Med tanke på det senaste varmare vädret skulle jag definitivt vara försiktig - områden som var solida tidigare kan snabbt försvagas, särskilt runt strömmar, vikar eller djupare sektioner. Vissa delar av sjön håller sig till och med delvis isfria på vintern.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tips. Som f. d. huskvarnabo så vet jag att Lekeryd där 2 av fiskarna var ifrån så skulle jag försöka luska reda på ett av deras mob.nr och ringa och höra mig för var dom köpte fiskekort. En del av Sommen ligger i Tranås kommun och Jönköpings län. Jag vet inte rikitgt var dom har gått ut på isen. Se det som ett tips. Jag har själv använt mig av den metoden medan jag bodde där nere i Huskvarna-Aneby.Ursprungligen postat av NyGäddanDå får vi hoppas på bra rödingar kommande år.
Lämna en kommentar:
-
Stora och fina rödingar och sannolikt bra att de flesta fick gå tillbaka, verkar ha bra gener för kommande lekbestyr.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tydligen har det varit bra is på Sommen i vinter och ända in i Mars.
Jag var in och tittade i Sportfiskarnas storfiskeregistrering.
Där är det flera stora rödingar fångade.
Det är säkert fångade flera rödingar som inte är registrerade.
Tyvärr hittar jag inget tele.nr på deras hemsida.
Senast ändrad av lsjonsson; 2026-03-30, 11:24.
Lämna en kommentar:
-
Med tanke på det milda vädret skulle jag verkligen vara försiktig och kolla isen noggrant innan ni ger er ut.
Senast ändrad av geometry dash; 2026-01-28, 19:01
Lämna en kommentar:
-
Jag var där för några dagar sedan och då var isen fortfarande okej, men den började bli lite mjuk på vissa ställen. Med tanke på det milda vädret skulle jag verkligen vara försiktig och kolla isen noggrant innan ni ger er ut. Ta med isdubbar och håll er nära land om ni är osäkra.Ursprungligen postat av Nooogbe Visa inläggHej,
jag och en kompis har planer på att sticka ner till sjön Sommen för att fiska röding i helgen. Men eftersom vi bor en bit bort för tillfället tänkte jag kika om någon vet hur isen är med tanke på att det har varit rejält milt i några dagar nu.
Tacksam för svar från folk som varit där senaste tiden.
Lämna en kommentar:
-
Var vid en sjö vid Växjötrakten idag. Såg ut att vara rätt tjock is även om den släppt lite vid kanterna.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 155 visningar