Inte gädda, men väl lek! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inte gädda, men väl lek!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inte gädda, men väl lek!

Råkade ut för lite liv och rörelse i morse i vattenkanten, trodde givetvis det var gäddlek som var på gång, när vi tog oss dit så visade det sig att andra fiskar leker med

Det var hundratals om inte tusenals mört som betedde sig precis som i texten nedan, himla roligt att se, märkligt nog så var alla precis lika stora, 5-7 cm typ, dom kanske leker i storleksordning med?

Anyway, kul att se lite natursaker

"Fortplantning och tillväxt: Under varma dagar i april - juni, när vattnet är minst 10°, brukar mörtarna skrida till lek, varvid hanarna bildar revir,
    gärna med ett bevuxet bottenparti som centrum, längs stränderna i sjöar, älvar (t ex Ångermanälven) och bäckar på ett djup av 15-40 cm.

Bräckvattnens mörtar vandrar för lek upp i åar och strömmar, varvid hanarna flyttar några dygn före honorna. Leken för ett bestånd pågår 2 till 3 dygn, för en hona 2-4 timmar.
    Är honan lekvillig, simmar hon till tät vegetation i hanens revir, som besöks av olika honor.
    Äggläggningen utlöses av att hanen eller hanarna berör honan buk mot buk under en samfälld rusning upp mot ytan, ovan vilken mörtarna kan fortsätta någon decimeter förorsakande ett livligt plaskande. Lekakten tar 1,5-2,5 sek och sker med intervaller av 1-12 min.

Den vitgula rommen klibbar fast vid växter och stenar. Rotskott kan på det viset te sig som "undervattensmistlar" fulla av miniatyrbär. En fullvuxen hona har mellan 5.000-200.000 ägg. De är mm-stora och kläcks efter 4-12 dygn.

Ynglen ligger först på bottnen, varefter de går samman i stora stim, helst på platser med vegetation. Efter 6 månader har mörten en längd av 4-6 cm, vid 1 år 5-9 cm.

Den växer i regel mycket långsamt och dessutom mycket olika beroende av miljö och årsklass. 25 cm kan uppnås efter 5 år, men oftast först vid 9-13 års ålder. Mörtar från 7 olika sjöar visade vid 5 års ålder medellängder mellan 13,4-32,7 cm. Könsmognad uppnås vid 3-5 års ålder."

Saxat från http://www.fiskbasen.se/mort.html
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kul, alltid roligt med naturupplevelser! Prova fiska gädda där mörten leker. Gäddorna är vanligen färdiga med sin lek då mörtarna sätter igång. Jag har haft mina vildaste gäddfisketurer just där mörten leker för platserna brukar vara fulla med utlekta gäddor som är vrålhungriga och hugger på allt som rör sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas.G Visa inlägg
      Kul, alltid roligt med naturupplevelser! Prova fiska gädda där mörten leker. Gäddorna är vanligen färdiga med sin lek då mörtarna sätter igång. Jag har haft mina vildaste gäddfisketurer just där mörten leker för platserna brukar vara fulla med utlekta gäddor som är vrålhungriga och hugger på allt som rör sig.
      Vi hade rätt bra fiske den morgonen, innan vi såg detta, och när vi gled sakta mot mörtarna som jag skrev ovan, simmmade en liten snipa sakta iväg, polaren kastade en popper mot den och den högg direkt! Himla kul!
      &

-Okänd

Kommentera

Kul! Det är skoj att se när det är så många i rörelse. Och fisket kan ju som sagt vara intressant.
        [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas.G Visa inlägg
          Håller med, kanonläge. På ett av mina favvoställen har jag aldrig misslyckats under mörtlek, garanterad storfångst på gädda...Hugger vilt hela tiden..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
            Håller med, kanonläge. På ett av mina favvoställen har jag aldrig misslyckats under mörtlek, garanterad storfångst på gädda...Hugger vilt hela tiden..
            Fan vad synd att vi slutade fiska i princip efter det, men tanken slog oss, att det borde vara hett just där.. jaja.. Man måste till jobbet med
            &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 589 visningar
            0 gillar