Har precis bunkrat upp på grejer och är hur sugen som helst på att komma igång... är lite nyfiken på om fler håller på? Vart fiskar ni i sånt fall? Vad agnar ni med och vad brukar ni få på kroken? Fiskar ni aktivt eller kastar ni ut och ställer spöt i en pod medans ni inväntar napp? Hur pass tunga sänken kör ni med? Vilken typ av tackel?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett par frågor om beachcasting / surfcasting
Collapse
X
-
Det stämmer ganska bra förutom att spöna mer påminner om flaggstänger (mitt spö är galna fem meter) och du kastar tyngder på 100 gram och uppåt runt ett par hundra meter rätt ut i havet (om man är duktig på att kasta vill säga). Behöver inte vara på en strand heller men det är väl därifrån konceptet kommer från början då man skulle kunna komma ut en bit i havet för att få fisk om jag fattat rätt. Är färsk som sagtUrsprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inläggKan du förklara lite?
Tror jag förstår. Man har ett eller flera, ofta stora och långa, spön som man betar på med nått härligt gott och fiskat B-mete vid stränder?
Hade tänk fiska från klippor som vanligt med grejerna, finns inte direkt några sandstränder som inte är fullpackade med barnfamiljer hela sommaren här i krokarna och man vill ju inte börja karriären med att knacka en sexåring i bakhuvudet med 120gr bly
Kommentera
-
Fladen har lite prylar till billiga priser, bara att be någon handlare ta hem. Annars köpte jag mina grejer från fiskeutrustning.se. Det tog ganska lång tid att få dom, men jag blev kompenserad för väntetid och strul så det löste sig bra i slutändan.Ursprungligen postat av Grillen Visa inläggVar får man tag i ett Beachcastingset till ett rimligt pris?
Ingen som redan kör casting annars? Vägrar ju att tro att jag är någon typ av nyskapare inom fisket, kom igen nu... ge mig lite tips
Kommentera
-
vad brukar du få för fisk, ska också tästa till sommaren, kompisarna fick en ål i sommras över 2kg, vet inte om de är mycke men de verkar sjukt roligt, man kan ju aldrig veta säkert vad som sitter i andra sidan linan,,
måste man ha ett sånt jädra långt spö som 15ft, 9-10ft går också bra eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hansen Visa inläggvad brukar du få för fisk, ska också tästa till sommaren, kompisarna fick en ål i sommras över 2kg, vet inte om de är mycke men de verkar sjukt roligt, man kan ju aldrig veta säkert vad som sitter i andra sidan linan,,
måste man ha ett sånt jädra långt spö som 15ft, 9-10ft går också bra eller?
Om du menar bottenmete vid land/klippor så behöver du inget märkvärdigt spö, ta nåt som pallar med vikter på iaf 40-50gram bara. Är det casting du vill testa så behöver du lite större grejer. På vanligt bottenmete tror jag att jag en tråkig kväll lyckades räkna upp till iaf ca 40 olika arter som var möjliga att få på kroken, men vanligast är nog torsk, plattfisk, ål, gyltor och simpor. Har själv fått makrill, paddtorsk, tånglake, stenbit och öring utöver det som bonus. Säkert glömt något. Casting vet jag inte än, har inte provat... men det ska väl gå att få det mesta om man är duktig... Har hört om folk som fått stortorsk, hälleflundra och havsål om man ska prata lite coola fiskar... antar att det lär nappa en del annat också.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar