Dynamitfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dynamitfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dynamitfiske

Jag måste erkänna att en gång för många år sedan. Provade jag och en polare att spränga i en liten skogsjö. En stav med påtejpad sten som tyngd.
    Detta begav sig innan min militärvistelse så vi visste inte hur lång krutstubin vi skulle använda. I med sprängpatronen apterade stubinen och klämde åt hylsskaftet. Stubinen var ca 1,5 m. Vilket innebär en brinntid på över 5 min. (Kompisens morfar hadde dynamit effter en sprängning på hans åker). Stubinen tändes och snabbt kastades den i plurret. Små rökbubblor på ytan talade om att allt fungerade.
    Effter en lång tid mullrade det under ytan och en vatten bula pressadet upp över ytan. Vi kastade oss i båten och rodde ut. 5st gäddor på ett par kilo flöt genast upp. Mängder av småfisk täckte snart ytan. När vi kikade ner på bottnen såg vi att lika mycket fisk låg döda även där.
    Vi blev faktiskt illa berörda av så mycket dödande av fiskar att vi lovade varandra att inte göra om massmordet igen. (Detta var nu gjort i ungdommens okuldhet och preskiberat vid det här laget) Jag hoppas att inen gör om vårat idiotiska "Pangfiske" Jag bara måste få det här ur mig. Så nu är det gjort.

Dont try it at home!

Kommentera

Newer ewer anymore...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentera

Det där är ju sånt man skämtar om när fisket suger. Måste berätta när jag låg i lumpen och vi släppte sjunkbomber då kom det upp en hel del fisk vill jag lova. Ingen liten bubbla kom från vattnet utan stora kaskader. Fiskmåsar överallt sen.

/cobol

Kommentera

Hej
          He, he.. sprängfiske är effektivt, lite för effektivt.
          På en grillfest sprängde jag upp gädda en gång, 5meter pentylstubin i en rulle med sprängpatron och krutstubin.
          Senare på kvällen skulle vi göra den stora smällen, en Omahabomb tänkte vi (det var 20år före den iofs). En 20-litersdunk med det rätta pulvret och det rätta bränslet som skulle tändas med sprängpatron. Det var en väldans tur att det inte var tillräckligt med bara sprängpatron (vi hade behövt lite sprängdeg eller kemit för att lyckats), det skulle blivit en krater på kanske 5 meter om det tänt.
          Ingen av oss skulle heller ha överlevt och kunnat berätta storyn heller...
          Nä, nu får man nöja sig med att klubba lake, även om man skulle tycka det var kul att skjuta sig en gädda nån gång.
          MVH / Fisho

Kommentera

Hej
            Quivertip - en fråga bara.
            Julgranen som du har som rekord - är den fiskad eller skjuten???
            Fisho

Kommentera

måste säga att jag hallucinerade o läste;
              Hej
              Quivertip - en fråga bara.
              Laken som du har som rekord - är den fiskad eller skjuten???
              Fisho
              /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 437 visningar
              1 gilla