Frågor om havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om havsöringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om havsöringsfiske

Hej gott folk.
    Jaghar tidigare bara fiskat gädda med jerkbait och är sugen på att prova att fiska havsöring. men vad skall man ha för utrustning till det...har ett haspelspö på 9fot som är riktigt hårt och mitt jerkbaitsett med 6fots spö. duger något av detta till havsöringsfiske?

Jag fiskar från båt.

Vilka drag bör jag köpa med mig?

Vart finns havsöringen (jag fiskar i Gävlebukten), finns den nära land,vikar eller ute på öppet vatten?

När är det bra öringsfiske? (väder och årstid)

Snälla lär mig lite om hur jag skall ta öringarna

/Danne

Kan inte mycket om dom själv men om du söker efter det här i forumet (med sökfunktionen) så lär du hitta massor med info... alltid nåt att börja med iaf.

Kommentera

du borde använda dig av ett spö på 10 fot som har en kasstvikt mellan 10-30 gram, jag har ett series one av berkley, är hur skönt som helst. sedan till dragen: de som har funkat bäst för mig är vicke och gladsax tobis men det finns många bra drag som sandgrävlingen ismo salsa viking m.m.
      ett tips är att åka eller ringa till beras butiken i Gävle och fråga dem, de har fördelen med att ha lokalkännedom om de ställen du fiskar på.

Du bör söka h-öringen på ställen där det är grunt i anslutning till stora djup, gärna med sandbotten och lite tång på.

Säsongen är från November till slutet av april ungefär.

Hoppas detta hjälpte nåt, men som sagt ta kontakt med berras så ska du nog få svar på allt du behöver

Kommentera

Var havsöringen (HÖ) finns beror på vatten temperaturen, är det varmt då går dom djupare är det kallare går dom grundare. Ideal fisketemperatur är
        väl runt 5-7C fast det går ju att få dom utanför denna temperatur, bara svårare.
        Haspelspöt är nog mer lämpligt, ett annorlunda HÖ drag är minsta Salmo Slider, byt bara bort orginal krokarna då dom är mer för abborre än HÖ.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för svaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
            Var havsöringen (HÖ) finns beror på vatten temperaturen, är det varmt då går dom djupare är det kallare går dom grundare. Ideal fisketemperatur är
            väl runt 5-7C fast det går ju att få dom utanför denna temperatur, bara svårare.
            Haspelspöt är nog mer lämpligt, ett annorlunda HÖ drag är minsta Salmo Slider, byt bara bort orginal krokarna då dom är mer för abborre än HÖ.
            Tycker att 3-5 grader är riktigt bra då de går mer "stationära" och lättare att hitta dem. Fast det är nog för kallt för dig. Fluga eller dupp med fluga funkar bäst när vattnet ligger mellan 0,1-7 grader.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 123 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uditsen
            av uditsen