Asp fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asp fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Asp fiske

Tjena, undrar hur man bäst fiskar asp, ja vet att det har funnits mycket asp på detta ställa som ja ska fiska på förr, vilken tid på året/dyngnet är bäst och vilket väder?. Vilket bete funkar bra, när farsan fiska där körde de bara med en liten svart torrfluga, men det finns säkert effektivare fiskemetoder och beten.

Tacksam för svar
    Mvh

ska ut i morgon efter jobbet kl 16, skulle vara bra och fått reda på lite mer då, om det finns några aspkunniga folk som kan hjälpa till

Kommentera

Själv är jag ingen kung på ämnet, men lite info är väl bättre än ingen! Spinnfiska efter dem som du hade gjort efter abborre eller smågädda... Spinnare, jigg, små poppers, små wobblers. Har du gett dig fan på att ta dem på fluga, så ska du nog hellre satsa på nån fisklik streamer. Fiska gärna runt grynnor, eller där du ser dem jaga småfisk! Skitfiske på dig!

// Peter
      mer minor i trålarna

Kommentera

Beten som du skulle använda till abborre är perfekta till asp. Aspen jagar oftast bland riktiga småfiskar upp till ca 6-7cm(trots att de lätt skulle kunna svälja en skaplig mört). Grovt kan man säga att ytbeten passar bra(hur häftigt som helst) när ytvattnet håller en temp över ca 20grader. Innan det är beten som går strax under ytfilmen och ner till några decimeter under ytan att föredra(Typ Slider7, Vicke mfl)men vilken liten abborr-vobbler som helst kan fungera. Spinnare och jigg fungerar också men när det gäller jigg är åtminstone jag inte tillräckligt erfaren för att uttala mig. Vet folk som fått aspar på frilinad brödbit också men det är inget som jag själv kört hårt.

Betesfisken skvätter ofta i ytan som vid abborrfiske men med skillnaden att det då och då verkar finns bäver i området när asparna piskar ytan med stjärtfenan. Grund, uddar, sund och vasskanter kan vara givande. En udde med vass är ofta het.

Asparna jagar ofta runt och kommer normalt tillbaka till samma område, så om de förflyttar sig, så börja inte jaga dem för då kommer du säkerligen alltid vara steget efter, små förflyttningar för att komma i läge på fiskarna är dock en helt annan sak. När du lärt dig några heta uppehållsplatser så kan det vara värt att åka mellan dessa och "vitja" dem, fiskarna är ofta där även om de inte gör något väsen av sig.

Roligast tycker jag är ytgående och strax under ytan gående beten, då detta gör att man ofta ser och hör hugget av dessa stora fiskar, lite som jerkbaitfiske efter gädda. Det här fungerar i våra vatten men det finns säkert mer att tillägga i frågan, så våga prova dig fram. Du kanske lyckas med fiskarna som går djupare och betar i nors-stimmen tex(de tas på gös/asptrolling i våra vatten.

lyckatill Jörgen

Kommentera

kanske ska tilllägga att det är precis utanför ett rör med varmvatten och i ett strömande vatten,, det är ganska så stor skilnad på vattnet från röret och den (vanliga vattentempen). men vilken årstid är det bäst att fiska asp

Kommentera

Du, jag brukar fiska där me, lr brukade :P jo Små torrflugor bruakde min store brorsa me fiska med

Brukar du få mycket där nere? För när jag fiska där så vart det fullproppat me fisk varje gång man kom ner typ som stog enda framme vid röret, Mest sketen brax.

Men dom senaste 3-4 åren så har det blivit ganska dålit där, iaf i jämförelse mot förrut. Men det e endå ett av den här delen av landets coolaste fiske platser
            Synd att så många vet om stället bara

Glöm inte att asp e en hotad art bara ^^

Lycka till!

Kommentera

men om ja skulle få någon så tar ja inte upp dem, men man behöver ju inte säga det till alla, men man kan ju säga att området är begrensat för flugfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 437 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art