Älvkaleby i morgon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Älvkaleby i morgon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Älvkaleby i morgon

Vi ska till Älvkaleby i morgon och fiska. Jag har hört att man bör ha speciella spön om man ska fiska lax..är det så? man kunde hyra spön där om man behövde. sen fanns det olika sträckor..spinnfiske och flugfiske..vad är bäst? jag har inte lärt mig flugfiske så jag får helt enkelt så där man kör spinn..=)

Nå speciella drag man ska ha?
    Det var massa regler med, mycket att komma ihåg, är det nå speciellt man ska tänka på?

När det gäller fiske i Älvkarleby så är det spinnfiske med fluga och rejäla sänken som gäller, om man inte kör rent flugfiske. Spöt måste vara av det kraftigare slaget och linan ca 0.40-0,50 för att klara av en stor lax eller öring i det ofta hårt strömmande vattnet. Beroende på vattennföring så kör man med sänken från 30gr-ca100 gr, Obs bly är ej tillåtet. Så här i mitten på augusti är det egentligen något av en mellanperiod i Ä-karleby, laxen har i princip slutat stiga och öringen har inte riktigt börjat gå upp i älven än. Det bör dock gå att få någon mer stationär fisk. Vad gäller beten så brukar tubflugor typ glödhäck, mickey finn fungera bra. Ett annat hett tips på öringen är en liten flytande rapala vobbler på en tafs på ca 2m efter sänket. Kasta ut tacklet rakt ut alt något nedströms och låt det sedan vandra efter botten med hög spöföring. Hoppas jag har bidragit med något iaf. skitfiske!/Ödlan
    Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
    eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Det är inte tillåtet med flätlina heller!

Eller med krokstorlekar med vissa gap o.s.v.

O inte får man nån fisk heller(inte jag iallafall).
      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
      11 svar
      13 517 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg jimmy85