Asp beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asp beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

wobler

Helt klart så går wobler bäst, använd samma wobler som vid gösfisket, dock inte så djupgående, storlek 5-10 cm brukar funka bra.
    Har själv tagit massor av stor Asp i Ärlången, den största på 6 kg.
    Meta med löja el mört går oxo bra, dock så är det nog svårare med majs el bröd, då Aspen är en uteslutande rovfisk, såvida du inte ska ta små Asp.
    Se till att sätta tillbaka fisken, då den är utrotnings hotad, tyvärr så ser jag många som tar upp den och dödar den, och ibland slänger dom sedan fisken på land, detta gäller inte minst våra invandrare.

Kommentera

självklart tar ja inte upp firren,, tack för tipset polarn

Kommentera

Ja du det mesta funkar nog bara man hamnar i närheten. Själv har jag fått asp på megafet mört menad för Gädda.

Kommentera

jag har köpt en popper från salmon nu, på 7cm silver/röd och blå, kastade med den lite men inga hugg, såg flera gånger att fisken fanns där, någon som har tipps på hur man arbetar in poppern på bra sätt

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            Aspen leker nu? ... hmmmm .... näääej! Aspen leker på våren. Talar vi om samma fisk?

Uppgifterna nedan är hämtade ur Fiskbasen, www.fiskbasen.se

Asp
            Aspius aspius

Kännetecken:
            En storvuxen, långsträckt fisk med rödbruna bröst-, buk- och analfenor. Under lektiden blir de senare klarröda. Underkäken längre än överkäken. Analfenan något urnupen. Längd upp till 1,2 m och vikt till 12 kg.

Utbredning:
            Österut i Europa till övre Volgas vattensystem och i Asien till Semipalatinsk. Söderut till Pyrenéerna. Rhônedeltat, Alperna, Grekland, norra Turkiet, norra Iran och Turkmenien.

Förekomst i Sverige:
            Aspen finns i nedre Emån i Småland, i Vänerns, Hjälmarens och Mälarens vattensystem, i Svartån, Stångån och Motala ström upp till Roxen i Östergötland och i Bysjön vid nedre Dalälven. Den har några gånger påträffats längs Östkusten. Sålunda har den erhållits vid Tärnvik, Södermanland, i april 1883, i Stockholms skärgård vid Rydbo 8/9 1945 och i den intilliggande Säbyviken 15/7 1950. 1954 fångades 1 ex vid Rånön i Norrbotten.

Miljö flyttning och vanor:
            Aspen är främst en flodfisk men finns också i större sjöar med klart vatten. I Östersjön, Svarta och Kaspiska haven går den ut i det bräckta vattnet på födosök. I sjöarna lever aspen pelagiskt på alla nivåer från ytan till bottenlagren. Arten lekvandrar om våren uppströms i floderna och till bäckar. Unga aspar går i stim, men äldre fiskar blir enstöringar, ehuru de ibland vid jakt på stimfiskar fylkar sig samman i smärre sällskap. Övervintringen sker i floders och sjöars djuppartier.

Föda:
            Som ung äter aspen plankton och senare kräftdjur men när den är 20-30 cm stor övergår den till fisk som nors, löja och mört. Även groddjur och smågnagare.

Fortplantning och tillväxt:
            Leken försiggår stimvis efter islossningen i april - maj helst i klara rinnande vatten över grus- och stenbottnar på 1-2 m djup men också i sjöar. Hanarna har stora lekvårtor. Äggantalet per hona är 80.000-500.000. Romkornen fästs på och mellan stenar, grus och växter. De kläcks efter 2-3 veckor, i varmare vatten efter 10-12 dygn. Ynglet driver eller simmar nedströms. Efter 1 år är aspen 9-20 cm, efter 4,5 år ca 50 cm, efter 6-8 år väger den 1 kg och vid 10 års ålder når den 60 cm och väger 2,5 kg. Hanarna blir könsmogna vid 4 år, honorna vid 5.

Livslängd:
            Okänd men sannolikt 20-25 år.

Status:
            Traktvis utrotningshotad genom miljöförändringar.

Användning:
            I Östeuropa har aspen stor betydelse som matfisk men i Västeuropa mest som sportfisk. Fångsten sker med not, nät och ryssjor.

Annat namn:
            Aspen kallas för stam i Vänerntrakten, för karp och teut i finländska kustvatten.
            -----
            Off Topic
            Intressant med uppgiften att aspen kallas Stam i i Vänerns trakter. Hur nära är det att en fisk som dialektalt kallas stam förväxlas med arten Stäm?

jag tror att det geda jag fiska, den hopa mycket på vaten.

jag Be om mycke ursekt jag kan inte så mycke om fisk

tack ska lesa nu mycke.

Kommentera

Propbaits e tingen! Heddon Dying Flutter er klar favorit, så Heddon Super Spook.

Michael
              'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

Förekomst i Sverige:
                Aspen finns i nedre Emån i Småland, i Vänerns, Hjälmarens och Mälarens vattensystem, i Svartån, Stångån och Motala ström upp till Roxen i Östergötland och i Bysjön vid nedre Dalälven. Den har några gånger påträffats längs Östkusten. Sålunda har den erhållits vid Tärnvik, Södermanland, i april 1883, i Stockholms skärgård vid Rydbo 8/9 1945 och i den intilliggande Säbyviken 15/7 1950. 1954 fångades 1 ex vid Rånön i Norrbotten.
                Emån kanske håller ett bestånd av Asp, det enda kända aspförande vattensystem jag inte kollatupp själv. Vad gäller kusten så vet jag en asp som fångats där av en mycket välrenomerad person, så där finns de om änn i mycket få exemplar. De andra systemen är garanterat aspförande, utom kanske bysjön/dalälven där jag aldrig lyckats se, fånga eller på annat sätt bevisligen (tex genom gamla kort) sett aspar. Om de finns där, är det ett verkligt litet bestånd. Stollarna som lägger nät har inte heller fått några aspar (vad jag fått reda på ivf) och inga av de äldre runt älven som jag visat aspbilder för säger sig ha sett någon sådan fisk i älven. Men visst kan de finnas där ändå.

Jag har lagt ca 2000 privata mil på att kolla svenska aspvatten helt av eget intresse och under dessa resor pratat med åtskilliga lokala förmågor, unga som gamla. De som jobbat i hyttor runt vattendragen har ofta haft en god insikt i aspens lektider och har kunnat berätta många historier. På ett ställe så behövde dom inte arbeta förmiddagen den 5maj(de flesta åren) för då började skådespelet med stora aspar som stimmvis kom upp till dammen vid hyttan och detta fick dom bese med patrons godaminne.

Vad gäller beten så har det kommit flera bra tips och det finns lite att hitta i gamla trådar. När du väljer beten tänk då på att de flesta aspar verkar jaga verkligt små betesfiskar, trots storleken på munnen. Därför kan det också vara lämpligt med ganska små beten(tänk abborre).

Kommentera

Det här ska vara ett holländskt Asp bete finns att köpa på fishonnet.se!

Kommentera

tack för tipsen, köpte n liten hansen grej vobbler på ca 3 cm så small en asp på 3.1 kg på

Kommentera

Inte för att verka dum här..men Aspen är fridlyst så man får inte fiska den men kan hålla med om att den är rolig för den är en riktig fajter...har själv fått en av misstag på 4.7 kg i Ärlången i Östergötland..självklart C&R..så se till att köra det ni oxå som fiskar den så ska det nog gå bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 574 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85