Jag bor i stockholm och fiskar en del i mälaren. Vart ska man söka asp? Och vad för bete? Funkar mete med löja?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aspfiske i mälaren
Collapse
X
-
Leta upp åmynningar, gärna där det är lite ström. Aspens kroppsform är anpassad för strömmande vatten och söker sig med fördel till strömmar. Fiska med högfrekventa vobblers upp till 11cm (tex Rapala Rattlin Fat Rap, Original, Husky jerk) I relativt hög hastighet. Aspen attackerar stenhårt i strömmande vatten och krokar ofta sig själva, därför inga blixtsnabba gösmothugg, krokarna sitter oftast bäst om man bara sätter press på spöt efter hugget. Handlanding av asp är lite knepigt, gällocken för små och nacken för hal. Resultatet blir förödande antingen för aspen när den skakar sig loss och dunkar i marken eller för dig som har trekrokar nerborrade i handen med en sprattlande asp som krokkompis. Antingen anänder du dig av en håv eller ett lipgrip, aldrig huggkrok! Lycka till med ett spännande aspfiske!
Kommentera
-
tack för hjälpen. Jag vet iaf exakt vart jag fiska nuUrsprungligen postat av Brax_Max Visa inläggLeta upp åmynningar, gärna där det är lite ström. Aspens kroppsform är anpassad för strömmande vatten och söker sig med fördel till strömmar. Fiska med högfrekventa vobblers upp till 11cm (tex Rapala Rattlin Fat Rap, Original, Husky jerk) I relativt hög hastighet. Aspen attackerar stenhårt i strömmande vatten och krokar ofta sig själva, därför inga blixtsnabba gösmothugg, krokarna sitter oftast bäst om man bara sätter press på spöt efter hugget. Handlanding av asp är lite knepigt, gällocken för små och nacken för hal. Resultatet blir förödande antingen för aspen när den skakar sig loss och dunkar i marken eller för dig som har trekrokar nerborrade i handen med en sprattlande asp som krokkompis. Antingen anänder du dig av en håv eller ett lipgrip, aldrig huggkrok! Lycka till med ett spännande aspfiske!
gäller bara att kroka dem bara...
Kommentera
-
En bekant till mig nöp en asp inne i kungsängsviken på skeddrag vid fiske efter gädda.
Den är än så länge klubbrekord i Jsfk har jag för mig.
En härlig fight bjöd den iaf på.
Det har spekulerats om asplek vid Stäkets kanal, har själv aldrig haft nån vare sig där eller vid utsläppet vid Arla fast där borde de kunna gå in för att jaga...
Kommentera
-
det var precis de två ställena jag skulle söka mig till. hehe. tänkte egentligen mest på arlautsläppet. det boprde ju verkligen gå att få där. BTW, så har jag fått havsöring eller om det vara vanlig öring vid arlautsläppet. Och jag vet andra som har fått det också.Ursprungligen postat av Stubben Visa inläggEn bekant till mig nöp en asp inne i kungsängsviken på skeddrag vid fiske efter gädda.
Den är än så länge klubbrekord i Jsfk har jag för mig.
En härlig fight bjöd den iaf på.
Det har spekulerats om asplek vid Stäkets kanal, har själv aldrig haft nån vare sig där eller vid utsläppet vid Arla fast där borde de kunna gå in för att jaga...
Kommentera
-
Har du någon bild på öringen du har fått där? Låter helt otroligtUrsprungligen postat av diedose Visa inläggdet var precis de två ställena jag skulle söka mig till. hehe. tänkte egentligen mest på arlautsläppet. det boprde ju verkligen gå att få där. BTW, så har jag fått havsöring eller om det vara vanlig öring vid arlautsläppet. Och jag vet andra som har fått det också.
. Brunfärgad? Silverblank?
Kan iallafall säga att aspen är en obehagligt aggressiv fisk. Även aggressiv när man håller den för ett tex foto.
Kommentera
-
Öringen lyckades ruska av min krok som var knyten för dåligt, men den var silverblank, runt ett kilo.. Det roliga var att det var helt dött den dagen, inte ens en mört var framme och smakade på masken.. Sedan när man hade annat i tankarna, sneglade mot flötet såg man att det var en meter under ytan... Jag kände tyngden och såg den silvriga lilla kroppen med dem svarta prickarna... Jag förstod inte hur ovanligt det tydligen är att öringen irrar sig dit... Men tydligen är det inte bara jag som råkat ut för det...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 479 visningar