vill du ha fisk så börja flugfiske helt överlägset tar lite tid o lära sig men när man kan det så är det de ända man vill fiska med
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regnbågsfiske tips / mina drag?
Collapse
X
-
Räka fungerar bra. Jag har själv inte testat att meta med dem men sett andra lyckas hyfsat.
I Fyrväpplingen är det förbaskat gott om kräftor. De snor en räka på nolltid om de får väderkorn på den. Jag brukar bottenmeta med Power Egg. Det fungerar också, dels för Power Eggen är flytande, dels att doften inte tycks locka kräftorna fullt lika kvickt men man går inte fri från dem.
När jag bottenmetar från land trär jag först upp ett glidande sänke typ päronsänke en flytkula och fäster kroken. Ska jag bottenmeta från båt, som rör sig trär jag på ett glidande sänke och därefter någon slags pärla som skall förhindra att leket fastnar i sänket. Efter att kulan är på plats fäster jag alltså ett leke och i det en bit nylonlina med metkrok. På kroken sitter som vanligt tre PowerEgg. Tillsammans har de som regel flytkraft nog att hålla kroken svävande över botten. Får de hjälp av en flytkula så lyfter den hela krokpaketet och matar man då ut linan kan man få upp Power Eggen ända till ytan.
Jag håller inte linan spänd i väntan på napp utan linan kan löpa ut fritt. När regnbågen tar Power Eggen då gör den det med besked och snudd på krokar sig själv. När jag ser att linan börjar löpa ut så vevar till och fäster kroken. Svårare behöver det inte vara.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Brukar köra med en strl 12 trekrok eller en strl 6 enkelkrok, 100-140cm kroktafs och lagom med powerbait så att det täcker kroken och får den att flyta. I vattnet där jag fiskar har gult powerbait sopat mattan med alla andra färger. Har testat att fiska brevid kompisar med andra färger helt utan resultat, utom en endaste gång när en fisk föll för orange deg.Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
-
Dina spinnare du har funkar nog om du klipper bort fjädrarna där bak ..
Jag har en myran agat på 10g som jag köpte för inte så längesen .
När jag köpte den hade den bara en snutt med fjädrar på kroken,
Har varit ut 2 ggr med den och dragit upp 7 regnbågar totalt ..
Kommentera
-
Ska testa klippa bort dem.. Kan uppenbarligen inte bli sämre iafUrsprungligen postat av Pewpew Visa inläggDina spinnare du har funkar nog om du klipper bort fjädrarna där bak ..
Jag har en myran agat på 10g som jag köpte för inte så längesen .
När jag köpte den hade den bara en snutt med fjädrar på kroken,
Har varit ut 2 ggr med den och dragit upp 7 regnbågar totalt ..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikethepike Visa inläggNär du ändå åker till Berras och handlar, fråga personalen dom borde kunna ge dig tips!
bebest gav dig nog svar på tal.
att meta med räka brukar vara det bästa sättet att lura små bengbågar.
skitfiske!
Jo jag var där och frågade sist jag handlade och då gav han mig spinnare nr 1 och nr 2. "Dessa har funkat bra för de som fiskar regnbåge men jag kan själv inte så mycket om just regnbågsfiske"
Det var dem tipsen... Därför jag kom hit så man får lite vettig hjälp
Kommentera
-
nr 1 och 2 funkar kalas i de regnbågs vatten som jag fiskar i, klippa bort toffsarna begriper jag inte varför du skulle göra. Vill köra utan tofs så har du de andra spinnarna på bilden och de ser klart dugliga ut allihop.Ursprungligen postat av phille Visa inläggJo jag var där och frågade sist jag handlade och då gav han mig spinnare nr 1 och nr 2. "Dessa har funkat bra för de som fiskar regnbåge men jag kan själv inte så mycket om just regnbågsfiske"
Det var dem tipsen... Därför jag kom hit så man får lite vettig hjälp
Ytbeten typ spooks eller poppers är grymt kul på regnbåge.Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
Full fart spar tid
http://mrjojje.blogspot.com/
Kommentera
-
Vad är det ni lurar i den stackars killen...
Vill du göra allt enklare köper du bara en toby 10gr eller en reflex (klipp inte bort fjädrarna!?)
Regnbågsfiske är absolut inte krångligt eller avancerat...
Skeddrag är överlägset enligt mig iaf nu på hösten eller vårkanten iaf i mina vatten men visst kanske en spinnare sitter inte alltid fel.
Vet inte hur ofta ni andra fiskar i regnbågssjöarna men jag vågar nästan säga att jag är ganska säker på sjöarn jag fiskar i(olika i olika sjöar)...fiskar i dom trots att mer eller mindre varje helg nu i 6-7 år ^^
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 152 visningar