Tonfisk och svärdfisk i Sverige! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tonfisk och svärdfisk i Sverige!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror det var en bild i FJ førra sommaren på en tonfisk fångad vid makrillfiske utanfør Laholm?

Har också hørt rykten från i år, och var på væg ut før att kika, laddade på 1100m 0,28 power pro på en rulle, men det kom jobb i mellan.. Rykten från flera olika håll, och några av dom var inte helt otroliga..
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

har också hört rykten om 2 två tofiskar på spön tagna på en hemlig plats på västkusten för ett par år sedan. Mörkade såklart då fångstmännen inte ville ha en armada av fiskebåtar där dagen efter. Superhäftigt tycker jag. Pålitlig källa men vafan vet jag. Ett rykte som enbart är positivt så det kan finnas kvar
      Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Oj förlåt grabbar....

"Most giant bluefin tuna in a day - 73, by Stewart Campbell, during the winter of 1995 off Hatteras, North Carolina. Campbell was fishing as the single angler with Capt. Peter B. Wright and mates Charles Perry, John Rafter, Capt. Gary Stuve and Charles Hayden."

saxat från Marlin Magazine.

Kommentera

Har bra erfarenhet från big game och jag kan säga att den bedriften inte är omöjlig om man är ett bra team. T.ex. på tobago hade vi tag and released en 350 Ibs marlin på 8 minuter på 80 Ibs utrustning. Många team kämpade/kämpar i timmar för motsvarande fisk. Nu är jag inte i närheten av Charles Perry på leader men ändå det är möjligt.

De hade dagen innan varit ute och testat hur hårt de kunde ställa bromsen innan linan small med 300 m lina ute. 35 Ibs på 80 Ibs lina. Med 37 Ibs small den.
          De gjorde upp mängder med wind-on tafsar redo att använda. När tonfisken kom till tafsen skar de av den och kopplade på nästa. Samtidigt mäskade de upp tonfisk bakom båten och så snabbt betet var i vattnet hade de fisk på igen.

Kommentera

Så gått som varje höst de senaste åren har det fångats enstaka svärdfiskar utanför Höllviken i södra öresund. Har sett bilder på dessa och pratat med fiskarna själva. De togs i nät och såldes svart till fiskhandlare som all annan fisk de (ut)fiskar.

Borde eventuellt kunna gå att köra riktat fiske efter dessa om man bara har bra med tid. Jag vet var de togs i alla fall.

Kan man bara få all information om vattentemp, väder osv. så borde det ju inte vara omöjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              De gjorde upp mängder med wind-on tafsar redo att använda. När tonfisken kom till tafsen skar de av den och kopplade på nästa. Samtidigt mäskade de upp tonfisk bakom båten och så snabbt betet var i vattnet hade de fisk på igen.
              Vad är poängen med sådant fiske? Är det rekordjakt eller?

Kommentera

vore ju mäktigt isf

Kommentera

den globala uppvärmningen

den globala uppvärmningen är något som jag ser som ett STORT problem och därmed ser jag hellre att den upphör , istället för att vi får in mera exotiska fiskar i våra vatten (vilket iochförsig är kul) snart kan man väl bada i Vättern även på vintern
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                    Vad är poängen med sådant fiske? Är det rekordjakt eller?
                    Ja exakt. Men jag tror de hade rätt kul samtidigt.....

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                      Pratade med Peter B Wright om hans, Charles Perrys och Stuart Cambells bravader i North Carolina... 54 bluefins på en dag... snitt 200 kilo... alla c/r... så nog går det....
                      Ja men man får inte lov att fiska efter dom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 520 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34