mitt är nog för ca en vecka sen. jag och en kompis stog och jiggade från land i vid en djupbrant som går ner till ca 5-8m. jag vevar låter det sjunka ... å sen ser jag ett litet tick på linan och gör mothugg. den rusar oavbrutet men sakta i 50 - 70m. sedan börjar jag ta hem den, känner tyngden, får in ca 5m sen så släpper den!! när jag får upp jiggen så är det inga skadog på den, inte minsta lilla jack, samma sak med linan. vad tror ni det kan ha varit för fisk?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tappad drömfisk!!
Collapse
X
-
Du kan ha felkrokat en stor gädda med mycket krafterUrsprungligen postat av mp Visa inläggmitt är nog för ca en vecka sen. jag och en kompis stog och jiggade från land i vid en djupbrant som går ner till ca 5-8m. jag vevar låter det sjunka ... å sen ser jag ett litet tick på linan och gör mothugg. den rusar oavbrutet men sakta i 50 - 70m. sedan börjar jag ta hem den, känner tyngden, får in ca 5m sen så släpper den!! när jag får upp jiggen så är det inga skadog på den, inte minsta lilla jack, samma sak med linan. vad tror ni det kan ha varit för fisk?
Om de nu var det du fiskade..
Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
en malUrsprungligen postat av mp Visa inläggmitt är nog för ca en vecka sen. jag och en kompis stog och jiggade från land i vid en djupbrant som går ner till ca 5-8m. jag vevar låter det sjunka ... å sen ser jag ett litet tick på linan och gör mothugg. den rusar oavbrutet men sakta i 50 - 70m. sedan börjar jag ta hem den, känner tyngden, får in ca 5m sen så släpper den!! när jag får upp jiggen så är det inga skadog på den, inte minsta lilla jack, samma sak med linan. vad tror ni det kan ha varit för fisk?
På jakt efter 15+
Kommentera
-
Hej!
Mitt värsta fiskeminne var när jag satt lugnt i en liten båt. Sjön var ganska liten och avlång. Rekordet i den sjön låg på dryga 5 kilo. Runt sjön finns en skog och ett hus där det bor en kärring som avskyr att vi fiskar där, fast sjön ägs av min kompis.
Mitt spö var ett riktigt dåligt teleskopspö med en ganska bra lina och rulle. Kastar lite korta slöa kast med min storm gäddjigg utan hopp att få nåtte. Plötsligt rycker det till som bara tusan. Man märker att detta inte är en liten. Tippar på 7-8kg
Mitt stackars spö kämpar och plötsligt så går det av. Gäddan ser sin chans och simmar bakom en sten antagligen. Där släpper den och där står jag med ett uteblivet rekord, brutet spö och ett mindre gott humör.
Efter det har jag aldrig nånsin använt ett teleskopspö igen.
//David
Kommentera
-
Hahahahaha!Ursprungligen postat av mangemo Visa inläggBeBest, när kommer boken?
Boken kommer den dag någon vill ge ut den. Jag har inte råd eller ork att fixa det själv och bokförläggare är kräsna. Jag har ännu inte bestämt vem som ska få chansen att refusera mig nästa gång.
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
...
Jag har själv inte tappat någon drömfisk (mig veterligen) men ej heller fått någon
.
Två drömfiskar har jag dock sett simma iväg från medfiskare.
Drömfisk nr1 tog en novemberdag på Åland då jag och frun var ut på ett par timmars gäddjakt. Vi drev av ett grundvassområde och hade ett bra fiske där gäddor kom upp i lagom takt. Tyvärr så lagom att jag inte riktigt var så alert som jag hade behövt vara...
Frun får napp nära båten och hojtar till när ett rejält tunggung forsar fram och tillbaka i ytan. Jag ställer mig och tittar (istället för att plocka upp håven) och ser hur en 13+ gädda har en ynka krokspets från den rosa Kuusamo Professorns trekrok sittande löst i framkant på underkäken. Med en lätt vickning från monstret så lossnar kroken och den glider sakta bort i majestät...
Om man skulle hitta nåt positivt i denna historia skulle det kanske vara att jag förmodligen hade brytit ihop om jag hade vart tvungen att håva två 12+ gäddor på ett år åt frun och själv "bara" ha ett PB på 9,0...
Drömfisk nr2 tog en januaridag 2002 när jag,frun och min far var på Bali. Vi hade hyrt en dag på en 7-meters båt, och hade bara hunnit ha betena i vattnet ca 10 minuter innan vi såg ett stort stim delfiner jaga i ytan.
När betena svepte igenom stimmet började det ena av två spön knarra infernaliskt. Min far fick ta spöt (han hade ju betalat kalaset
) och nu började den riktiga kampen. Efter 45 minuter fick vi se en första glimt av fisken, en gul tonfisk av grov kaliber. Besättningen blev alldeles utom sig av glädje då de fick ta del av vinsten på vad som fiskades upp (ingen C&R
)...
Efter glimten så bestämde sig tonfisken att dyka ner med 100m lina och stångas ett tag innan min far kunde börja pumpa hem den igen. När vi börjat få den närmare båten så uppskattar kaptenen den till 60-90kg. Den är nästan lika lång som båten är bred och min far är helt utpumpad efter att ha kämpat i 1h 15min med att få in den till båten. När skeppspojken ska kroka fisken tar han tag i stålwiretafsen med sina handsbeklädda händer och styr tafsen rakt på ett propellerblad som visserligen står still (motorn var av) men som är rejält vasst. Tonfisken tar spjän mot vattnet och wiren går av som om den skulle vart ett håsrstrå. Tonfisken försvinner i djupet och kvar är bara pappas mjölksyra...
Själv hoppas jag på att få ta den där drömfisken snart... gädda 10+ alltså...Det ordnar sig!
Kommentera
-
Hej Matte!Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inläggKanonrolig tråd!
Tyvärr kan jag inte dela med mig någon story då jag själv inte har tappat drömfisken!
Är det utefter alderholmen och in i hamnbassängen du gick efter kajkanterna? Har fått tips om det från en gammal gävlebo här på fiskesnack att testa det men har aldrig blivit av.
Jag har hört att det gick enorma gäddor där runt alderholmen och in mot skansbron för många många år sedan!
Ja det stämmer att det var i hamnbassängen vi fiskade på den tiden (det glada 80-talet) Under den här tiden lossade man spannmål från silosen som ligger vid bassängen. Det blev en hel del spill som lockade enorma mängder vitfisk och de i sin tur lockade stora mängder grov gädda. Tog många fina gäddor under dessa år. Denna lastning av spannmål upphörde sedan, men det fanns grov gädda i farleden under många år efteråt.
Nuförtiden är det dock betydligt ovanligare med stor gädda på inrefjärden. Är själv övertygad om att det varit ett för stort uttag i området då jag ofta bevittnat folk som dragit upp och dödat enorma mängder gädda på angling och hör och häpna även gäddsax
på´vårisarna. Ringde lässtyrelsen ang att jag hittade dubbla rader på ca 500m med gäddsaxar en vår för tre år sedan
De svarade att även yrkesfiskarna hade rätt att leva! Blev så förbannad att jag låg sömnlös på natten, trodde saxar hörde till den mörka medeltiden, men icke i Gävlebukten, där tydligen allt är tillåtet
Skitfiske/ÖdlanDet måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!
Kommentera
-
Min största Gädda missade jag när jag jiggade småabborrar i massor i en å i närheten tills en liten gäddsnipa kom och började knäppa våra små jiggar, tillslut vart vi så sura att jag lät bli att kroka av en av borrarna och kastade ut den igen och lät den sjunka mot botten innan jag började spinna hem den sakta sakta och snart vart det tuungt tungt och jag var 100 på att jag satt i botten men snart började det sakta sakta röra sig innan fisken bara simmade väg trots jag hade på bra med broms med mitt lilla Ul-spö på 5m. Men jag lyckades iaf hålla fisken från alla grenar o skit det låg på botten och snart fick vi se fisken och kunde bedömma vikten runt 7-8kg (kanske bra tag sedan) innan linan blev avbiten, abborren som vi hade agnat med var borta :O
Kommentera
-
Min drömfisk måste nog vara laxen på runt 15-16 pannor jag brände i ghettot förra hösten. Fick först upp fisken högst upp i poolen och hann skåda den i skenet från gatlyktorna, men där vände den och simmade i vild fart ner mot bron nerströms.. efter springer jag så fort jag kan.. lyckas få stopp på den tokiga laxhanen och börjar backa upp den... får upp fisken till mitten av poolen men då vänder den igen och tömmer min 7000 rulle på 0.65... fullkomligt maktlös! Fick mig dock 4 öringar me topp på 5.6 samma natt.
Annars har jag väl bränt några pikes runt 10-11 kg men drömgäddan för mig ligger på 15+.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
12 927 visningar