tipsa om gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tipsa om gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
    Jerkbait är bra men det är inte alltid det är bäst .I insjöar kan lä sidan tom va bättre än vindsidan.Å man behöver inte ha långa klumpiga jerkspön bara för att alla andra har det. Det är båtens utformining å personens längd som avgör längden på spöt vid jerkfiske .Är man under 180 cm så kan ett 5,5 fots spö va ett bättre alternativ än 6,6-6,10 fot ,om man fiskar i små roddbåtar som inte har så höga tofter.

/Fredrik
    Hej Jerklimpan; Du och jag har nog exakt samma uppfattning om lämplig längd på ett jerkbaitspö. Är du 1,83 m lång är ett 6-fots (0,305 x 6 = 1,83 m) en perfekt spölängd. Är du 1,72 m kort som jag är 5´8" (0,305 x 5 = 1,53 + 8 x 0,025 = 0,20, dvs 1,53 + 0,20 = 1,73 m) en idealisk jerkspölängd. Är du 1,95 m lång som jerkfiskeexperten Dins hos Lundgrens Fiske i Gamla Stan bör lämplig jerkspölängd vara 1,95 : 0,303 = 6,44´eller 6´5". Det jag försöker antyda är att det är smidigare att hantera ett jerkspö som inte är längre än vad jag själv är. Har jag ett kortare spö går det också bra att jerka med, men kastlängderna blir lidande. Har jag ett alltför långt jerkbaitspö kastar jag längre men det blir tyngre och klumpigare att jerkfiska med och mothugget blir inte snabbt och hårt nog att driva in stora 4/0 trekrokar i en storgäddas hårda käft.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
      Använd alltid bra krokar. Snåla inte på krokarna. Tex så bör du absolut byta på din jerk..
      nej bilden tog ja bara från någon sökmotor när jag skulle visa vilken modell det var :P
      Senast ändrad av sstorfiskaren; 2008-01-02, 18:11.
      - Jag går o fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av sstorfiskaren Visa inlägg
        tack för alla tips, och på tal om jerkbaitfiske så har jag ganska nyss köpt ett nytt jerkbait bete; DartMaster 12 cm (68 g). behöver jag ett jerkbait spö eller är det okej med ett vanligt haspelspö? hur stark lina behövs?
        Vissa beten funkar utmärkt med vanliga haspelspön, bara att spöt inte är för mjukt så att det svampar när du rycker. Men jag själv föredrar ett jerkbait spö.

Lina är väll 0,32-0,40 flätad.

Kommentera

tack för alla tips
          - Jag går o fiska.

Kommentera

Vill du ha kvantitet så är det bara ett bete som gäller...

Slider Carbon killer 12S
            12 cm - 70 g - Sjunk

Gjorde av med tre st i sommras... helt söndertuggade allihop. men det är pissig kvallitet på dom. Men det gör inget för dom är billiga och man får massor med fisk på dom. Dock har jag inte fått så stora gäddor på den, största har varit på 4.7kilo. Jag har provat många sliders men den här färgen/strl är den som fungerat klart bäst.

Jag tycker den fiskas bäst med haspel och hög invevningshastighet du behöver inte "jerka" den utan veva bara snabbt och jämt...

Kommentera

som redan sagt snåla inte med nya krokar och på sommaren är det grymt att tex ha en bulle eller en ailien eel och bara tokveva hem betet med några vevstopp så ett annat tips är inget bete kan gå för snabbt våga tokveva :P. Ett annat är fiska inte bara på samma ställen utan utforska hela tiden nya kan vara riktigt lönsamt och värt besväret !!!!
              Senast ändrad av Henke The lander; 2008-01-04, 18:41.

Kommentera

Oldfirehand, jag skulle vilja saga tvartom att mothuggen blir battre med ett langre jerkspo. Med ett langre spo jerkar du med spot i mera horisontellt lage. Far du hugg drar du bara till. Med ett kort spo jerkar man ofta rakt ner mot vatten ytan far du da hogg ar det svart att hanga med. Gangen pa betet blir lika bra om du jerkar mera horisontellt. Dina polare har borta i USA anvander knappast spon under sex fot. Snittlangden pa jerkspon ar nog nastan sjufot och manga jerkar med 7.6 fots spon.

mvh

Jenk

Kommentera

Tips, gaddan ar inte sa javla smart som vi tror. Kor pa bara och fiska hart. Forsok inte att hitta ngn kod nar det galler farger for det finns ingen fiska med ett bete du tror pa som fiskar bra pa det djup du vill fiska pa. Tro pa dina egna teorier och kor efter dem. Snoa inte in pa mossiga tips fran gamla fisketidningar.

Kommentera

Fiskar du i skärgården bör du definitivt fiska av vassar och vikar i lovart och även kolla upp hur vindriktningen varit de senaste dagarna.
                    http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Tips om Gäddtrolling

Jag är varken duktig eller erfaren på detta området men, jag ska dela med mig av mina knep.

Jag trollar gädda när det är kallt i vattnet ofta runt 0,1-5 grader. jag fiskar mest över 10-25 meters djup, men låter wobblerna gå mellan 1,5-4m s.k. pelagiskt fiske.
                      Wobbler jag använder är främst zam och zalt och ibland kör jag med nåt jerkbait som har en slingrande gång. jag brukar undvika kraftigt wobblande wobbler under vinterhalvåret.

Spön och rullar jag använder mig av är två styvare trollingspön b.l.a. bft predator trolling och två vanliga inline spön. inlinespöna använder jag längts bak i båten.
                      jag anväder mig av mulitrullar av storlek 7000 och på dem är ligger det 300m 0,40 nylonlina. jag kör med nylon främst för att det är billigare men jag gillar det för det trasslar mindre och fungerar bättre till paravanfiske anser jag.

jag brukar fiska med fryra spön om det inte blåser allt för kraftigt för då kan det trassla om man kör själv.
                      jag använder mig av paravaner på alla spöna, dels för att få en bättre gång på betena och dels för att för att undvika trassel.

Jag kör med två långa släpp max 30(oftast20) meter mellan pavan och bete och 15m mellan paravan och spötopp, och två korta kör jag max15m mellan paravan och bete och max 5m mellan paravan och spötopp.
                      jag fiskar mest i relativt grummliga vatten men i klarvattenssjöar som te.x. vättern kan man behöva använda sig av mer än dubbelt så långa linsläpp.
                      jag ahr inga räkneverksrullar så jag bruka räkna hur många gånger linspridaren åker fram och tillbaka för att hålla koll på hur långa linsläpp jag gör.

Anledningen till vafrör jag gör så är att om jag får ett hugg på den yttersta paravanen kan jag låta låta den gå bakom det spöt med kortlinsläpp så att alla spön sitta kvar och jag kan köra vidare samtidigt som jag drillar.

När man trollar så gäller det att ha rätt fart, om man inte har någon gps eller fartmätare på båten så kan man skicka ner ett bete jämte båten och se så att det går i rätt fart. hoppas jag har bidragit med något. skitfiske /joel
                      http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 518 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85