Spinn VS Fluga ( gädda ) ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinn VS Fluga ( gädda ) ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
    Vad kör ni med för linor? Float eller sink eller Intermediate? Vad är fördelarna med en intermediate, som många använder har jag märkt.
    Jag kör med en klumplina med skjutlina och sen växlar jag mellan flättafsar med olika egenskaper från flyt till snabbsjunk, i ändan på flättafsen sätter jag en 0,60mm nylon på ca 70-90cm med öglor i båda ändarna och sen en knytbar ståltafs på 20-40cm, det är fördelen med gäddflugfiske att man inte behöver vara så petnoga med tapering och sånt bara ösa på och ha jädrigt kul

WF lina med samma typ av tafsar funkar också men klump är lättare att skjuta i hård vind så det är i mina ögón det bästa valet.

Flera lintillverkare har ju speciella Pike linor som ofta funkar bra om Du inte vill knåpa själv.

Sjunkande lina har jag bara behövt använda några få gånger under alla år så lägg pengarna på en flyt och ta ner flugan med sjunktafs istället!!

Enklast att fästa flugan tycker jag det är om man gör en större ögla på ståltafsen som man trär igenom krokögat på flugan och runt den och sen drar åt, lätt att byta fluga då utan att knyta om

Kommentera

Fördelar är att du kan fiska lite djupare, men när gäddorna är på hugget och tar vid ytan, så ökar du bara farten på hemtagningen. Nackdelen är att du inte kan fiska sakta på grunt.

Har testat en grymt skön demolina i höstas som var flyt i grund och botten, men med 2 st medföljande tafsar där en var flyt och den andre sjunk 4/5 då man vill locka grisarna i djupkanterna

Till skillnad motför Rospigg, så använder jag oftare sjunklina än flyt.

Kommentera

Kort klump med en grym runningline är det som gäller, satsa på flyt och snabbsjunkande tafsar om du inte kör djupare än 2,5 meter. Fjolla inte med spöval, allt under klass 9 är för beginners!

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
          Inte vet jag vad för båt en Erlando har, men med min så tar jag mig in på 1dm djupt vatten smygandes med El-motorn Och sen snabbt ut mot djupare där gäddorna kan stå ibland, förrutom i blekinge då
          Tycker det är mycket häftigare att fajtas gäddor stående i vattnet än från båt.
          Särkilt när det är storlek på dem. Ger mig helt enkelt större tillfredställelse när man står i gäddans element.

Kommentera

Ser ut som att fluga kan vara något grymt på gädda . Har iofs fått en på mitt 5-6 # i fjällen. Och det var rätt tungt.

Ses vid en kustremsa nära dig!
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Mkt frågor......

Knyter ni fast ett litet beteslås på tafsen för att snabbt kunna byta fluga? eller förstörs gången mycket på flugan då?

Mvh.

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                Mkt frågor......

Knyter ni fast ett litet beteslås på tafsen för att snabbt kunna byta fluga? eller förstörs gången mycket på flugan då?

Mvh.
                Kolla mitt inlägg ovan hur jag fixar tafsen där har Du en bra lösning för att snabbt byta fluga utan att paja gången vilket ett beteslås ofta gör, dessutom håller dem oftast inte heller!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Kolla mitt inlägg ovan hur jag fixar tafsen där har Du en bra lösning för att snabbt byta fluga utan att paja gången vilket ett beteslås ofta gör, dessutom håller dem oftast inte heller!!
                  Okej, riktigt smart!

Bitarna börjar falla på plats!

Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Erlando Visa inlägg
                    Tycker det är mycket häftigare att fajtas gäddor stående i vattnet än från båt.
                    Särkilt när det är storlek på dem. Ger mig helt enkelt större tillfredställelse när man står i gäddans element.
                    Då har du heller aldrig upplevt en gris stiga/följa med från djupet , det är ganska häftigt det med Tycker själv jag får betydligt mer överblick då jag står i en båt och ser efterföljare betydligt lättare, det är adrenalinhöjande

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
                      Då har du heller aldrig upplevt en gris stiga/följa med från djupet , det är ganska häftigt det med Tycker själv jag får betydligt mer överblick då jag står i en båt och ser efterföljare betydligt lättare, det är adrenalinhöjande
                      Tro mig, jag har sett grisar komma upp från djupet jag med.
                      Visst är det häftigt och se följare från båten men jag föredrar vadandet. Och har du inte för jävla dålig syn så ser du följare vadande oxå.
                      Senast ändrad av Erlando; 2008-01-15, 18:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85