C&R=dubbelmoral? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R=dubbelmoral?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
    Då var jag alltså naiv som trodde att den största anledningen till varför man tillämpar c&r är för att man vill säkra artens bestånd och därigenom också säkra framtida fisketurer.Men den egentliga anledningen är alltså att gädda smakar sämre än havsörinng och aborre. Det är alltså för sin egenskull och inte för fiskens skull man släpper tillbaka dom?
    Jag tror att om du visar en bild där du har en stor gädda liggandes i vasken för hundra random personer så tänker nog de flesta "oj vad stor den var", några färre tänker nog "den smakar nog inget gott, så stor som den var" och ännu några färre tänker "faan, nu kan inte jag fiska upp den gäddan".

Visar du den för hundra sportfiskare så är nog andelen som tänker "faan, nu kan jag inte fiska upp den där gäddan" större. Vad jag menade var att den generella synen på bonkande av stora gäddor snarare har att göra med deras kulinariska tillkortakommanden än att folk generellt inte tolererar att gäddor av den storleken stryker med.

Om jag personligen ser någon knalla hem med en 10kilo+gädda så tänker jag snarare "hoppas personen kommer äta/stoppa upp fisken" än att "faan nu kommer jag aldrig kunna ta just det exemplaret", även om båda tankarna far genom huvudet.

Skulle jag se den liggande på hans tomt för att rovfåglarna ska få den tänker jag dock "jag ska nog gå över och snacka med den där personen". Hade jag varit ornitolig hade jag kanske tyckt annorlunda.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Bordet inte vi som sportfiskare tillämpa c&r på havsöring och aborre då vi är ute efter själva drillningen och inte efter att få mat på bordet? Jag förstår att semesterfiskarna inte släpper tillbaka fisken då de inte har någon direkt kunskap om ämnet. Men vi sportfiskare borde väl vinna på om vi sätter tillbaks (nästan) all fisk gädda som havsöring?

Kommentera

Allt beror på omständigheterna, ja släpper alla gäddor som jag får att simma, brukar räcka att ta hem de riktigt skadade.
        Sen skulle det aldrig falla mig in att köra c&r på gädda i öringbäcken eller favorit gös sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bolin Visa inlägg
          Allt beror på omständigheterna, ja släpper alla gäddor som jag får att simma, brukar räcka att ta hem de riktigt skadade.
          Sen skulle det aldrig falla mig in att köra c&r på gädda i öringbäcken eller favorit gös sjön.
          Precis, för tänk på att toppredatorerna alltid äter upp ALL ANNAN FISK!

Eller?
          sigpic

Kommentera

dubbelmoral? Jo tack, bra att någon mer märker det

Kommentera

Ursprungligen postat av Bolin Visa inlägg
              Den hjälper snarare till att hålla nere beståndet vilket brukar leda till en högre medelvikt!
              På jakt efter 15+

Kommentera

Helt klart borde sportfiskare sätta tillbaka all fisk som man tar om man vill ha större chans att ta den, eller dess artfränder igen. Sen får man ju se till specifika fall när det gäller, felkrokningar, böldiga och allahanda blödande fiskar. Men det finns ju även matematik i det där.

Låt säga att du står vid en kuststräcka, du vet att det går ca 5000 öringar upp och ner för den sträckan, tar du med en hem så förändras ju inte beståndet nämnvärt. Siffrorna är helt tagna ur luften här, rätta mig om jag snackar helt i nattmössan.

Samma sak med abborre, även om du har upp 10 borrar ur en sjö så vet du att det finns tusentals till där nere.

Gädda fiskas ju numer mer selektivt, man vill komma så nära och över 10gränsen som möjligt. I en sjö kanske det bara simmar 3-4 stycken sådana och de flesta är grymt svårflörtade. Tar du upp en sådan och äter den så kan det ta år innan du får se en likadan.

edit: ja, man har ju alltid velat få så stor fisk som möjligt men jag tror nog att i dagsläget så fiskar folk mer riktat efter de stora gäddorna, åtminstone om man ser till snittstorleken på beten som säljs nu och jämför med 10 år sedan.

Än svårare blir det om man skulle tänka sig att man har ett fint vatten med allehanda öringar. Du kanske har bekostat en inplantering själv och har som största intresse att fiska just öring. Då har du nog en helt annan inställning till att bonka gäddor.
                Senast ändrad av Könberg; 2008-02-27, 16:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
                  Under de senaste åren har mitt fiskeintresse riktigt tagit fart. Jag läser alla fisketidningar jag kommer över, har gått med i svenska gäddfiske klubben och hänger på fiskeforumen ganska ofta. Gäddfiske är min stora passion.

Jag har alltid mer eller mindre utövat c&r även när jag fiska som mycket ung och är glad att så många gäddfiskare gör det nu för tiden. På senare tid har jag tänkt mycket på det här med c&r. Det som jag förundras över är hur nästan alla fiskare är överens om att c&r ska tillämpas på gäddor och helst de stora bitarna, men när det kommer till många andra fisk arter är det helt ok att plocka upp fisk att ta hem.Läste ett inlägg här på forumet hur man skulle bojkotta en gädd fisketävling där man tog upp alla fiskar man fick, de flesta(jag med) höll med om att det är ett onödigt dödande av gäddor. Men havsöringstävlingar som gålö cup är det tyst om, trots att de tar upp så mycket havsöringar.

Jag ser också i olika fotoalbum många döda öringar och aborrar utan att någon misstycker, men så fort en bild på en död gädda läggs upp fylls komentarerna med kritik.

Jag undrar bara varför det har blivit så här?Varför det är ok att ta upp all fisk utan gäddan. Är det för att det finns ett mycket mindre gäddbestånd än havsörings/lax och aborrebestånd? Är det för de fiskarna smakar bättre?

Själv fiskar jag mest på ostkusten och har mrkt att abborbeståndet har minskat väldigt mycket under de senaste åren, själv tillämpar jag c&r på all fisk.
                  Hej Jimmy Jigg; Jag läste alldeles nyligen om provfiske efter gädda i fredade ostkustvatten i mellersta Sverige. Vid provfisket konstaterades att riktigt stora hongäddor hade betydligt större romkorn än små. Rent teoretisk kan detta innebära att även stora gäddors yngel skulle kunna växa snabbare och som vuxna bli större gäddor än små gädddors yngel. Catch & Release vid fiske av riktigt grov gädda, abborre och gös ger individen chans att bli ännu större och förhoppningsvis få större avkomma.

Att C&R inte tillämpas i samma utsträckning vid fiske efter havsöring och lax kan förutom födovärdet innebära att många sportfiskare vet att havsöringen som utplanteras i ostkustvatten sällan förökar sig vid lek. Många gånger leker de över grusbottnar och i strömmande sund där det sällan eller aldrig konstaterats att leken varit framgångsrik.

Den sportfiskare som vill behålla en eller två matgäddor för eget bruk anser jag att ingen annan fiskare ska kunna se snett på.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Samtidigt skulle jag inte vilja kalla C&R för dubbelmoral. Alla sportfiskare bör vara medvetna om att deras hobby egentligen är en utstuderad form av djurplågeri.

Vad är värst, att återutsätta en gädda som äter upp kanske 10 abborrar som kunde blivit jättestora under sin livstid eller sitta i kommunfullmäktige och besluta om en muddring av en hel vik som påverkar ödet för miljontals fiskar?

Kommentera

Något som jag har märkt är att det är mycket svårare att försvara C&R än C&K när pratar med folk som inte fiskar själva. Jag har flera gånger fått höra saker i stil med:
                      - Va, äter du inte upp fisken du fångar. Så då fiskar du bara för ditt eget höga nöjes skull!? Skada oskyldiga fiskar för eget nöje...faaan va grymt.

Jag tror att C&R i mångas ögon är grymmare än C&K. Är väl förmodligen därför C&R är förbjudet i många länder.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen