Specimen vs Flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimen vs Flugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Specimen vs Flugfiske

Har ett problem. Vill satsa "Sten" hårt på något och det står mellan specimen fiske ( karp och gädda ) eller börja flugfiska. Har varit intresserad av båda.. Det som stoppat mig i flugfisket är att jag har alltid tyckt att det är svårt att kasta ( aldrig testat ) och även tänkt att det ska ta åratal att lära mig. Ska börja i Osby gymansiet i höst så kommer ha tillgång till sjöar med karp, kusten och P&T .. har alltid gillat mete men jag är sugen på flugfiske. Ekonomin kommer vara seg i 3 år tyvär. Vad passar mig bäst? Tycker ni jag ska satsa på karpfiske eller flugfiske samt feederfiske.
    sigpic

Om du går en flugkastningskurs, som inte kostar så mycket, så lär du dig grunderna väldigt fort. Efter det flyter det på med bara lite "underhåll". Fortsätt med ditt mete istället för att satsa stenhårt på en sak. Du blir bredare i fisket samt med tiden har du stor kunskap om mycket istället för mycket om lite.

Skitfiske!
    sigpic

Kommentera

Om du nu ska satsa på något, så borde det växa fram, och inte forceras fram...!

/Johan
      [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Får ta och hålla med Odde, de som känns bäst för dig är det du ska satsa på!
        go fishing

Kommentera

Som jag sagt till dig innan, välj det som känns bäst. Både flugfiske och mete tar tid att lära sig, och kan kosta hur mkt som helst.

Jag tror mete är en god grund eftersom du kan bedriva det i princip var som helst på ett bra sätt, och använda mkt av en normal haspelutrustning till det.

Flugspö, Lina(or), rulle, tafsmaterial, vadare och flugor är ju inte direkt kalasbilligt.

Vill du sen ha ett spö/rulle som är någorlunda tillfredställande kostar spöna och rullarna markant mer än spöna inom metet. (För det mesta)

Edit: jag tycker du ska påbörja ditt inköp med "meta mera - Bottenmete"

Kommentera

Jo vist, men jag funderar även på att börja att flugfiska och feederfiska .. eller endast karpfiska...
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inlägg
              Jo vist, men jag funderar även på att börja att flugfiska och feederfiska .. eller endast karpfiska...
              Som jag säger, feederfiska kan du göra med din helt vanlig haspelutrustning.

Börjar du karpmeta lär du ju inte bara hålla dig till det.

Kommentera

Har nog bestämt mig. Flugfiske blir det samt riktiga grejer till specimen fisket ( men inte karp , utan feederfiske samt annat )

Men fan tro inte att karpfisket aldrig kommer ble av! det tar sin tid bara ..
                sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                11 svar
                13 518 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85