Hej jag har en ganska stor å som rinner genom min trägård och idag när jag var nere o kastade lite såg jag en mink. Min fråga är om mink äter kräftor, bryr mig inte så mycket om fisken för fisket isig är ganska kass men kräftorna vill jag ha ifred. Kollade lite på nätet efter fällor men vet inte vad man ska välja, någon som har något tipps på en bra?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minkfälla
Collapse
X
-
Inte ens naturvårdsverket vill ha minken i vår fauna då den inte hör hemma här. Minken är en amerikansk art och den är totalt fredlös, alltså den får jagas när som helst, den har aldrig varit och kommer aldrig att vara naturlig i europa. Man kan tycka vad man vill om dödandet av djur, men de följder som främmande arter har på ekosystem är tillräckliga för att de oftast skall anses som icke önskvärda. Kan påpeka att det är detsamma med exempelvis mårdhund, vitsvanshjort somhåller på att sprida sig från Finland. Sen finns det arter som kommit hit med människorna för länge sedan eller som anses som "ofarliga" för ekosystemen som naturvårdsverket låter integreras till "svenska" arter (exempelvis dovhjort, fasan, fälthare med mera).Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inläggHelt jävla sjukt... döda djur..
Minken är ett stort problem för kräftor, fisk och sjöfågel.
Vist men varför döda djuret?, ta upp den och släpp ut den i en å där det finns gott om föda i närheten.
Kommentera
-
Jo men jag menar själva tanken att döda ett djur. Jag skulle aldrig haft hjärta till det.. jag förstår annars.. kan ju ge tips till dig så den dör snabbt istället kanske?
*Bryta nacken.. kan vara svårt på minkar då dem är agressiva.
*Använd inte kniv , och skär inte av halsen eller skär inte alls.
* Nack skott med något vapen ifall du nu har licens m.m., hör av ifall det inte är förbjudet först.
* Dränk inte den ...
* Slå inte ihjäl den ... svårt att döda något sånt med ett slag och inte ett vacker syn. Annars gå och fråga vetärineren ifall dem vill avlida den. Vill dem ha betal så betala någon hundra lapp men där har du problemet löst och minken lider ifl inte.sigpic
Kommentera
-
Made my day! Fiskesnacks bästa inlägg på ett år?Ursprungligen postat av ZanderAngler Visa inläggJo men jag menar själva tanken att döda ett djur. Jag skulle aldrig haft hjärta till det.. jag förstår annars.. kan ju ge tips till dig så den dör snabbt istället kanske?
*Bryta nacken.. kan vara svårt på minkar då dem är agressiva.
*Använd inte kniv , och skär inte av halsen eller skär inte alls.
* Nack skott med något vapen ifall du nu har licens m.m., hör av ifall det inte är förbjudet först.
* Dränk inte den ...
* Slå inte ihjäl den ... svårt att döda något sånt med ett slag och inte ett vacker syn. Annars gå och fråga vetärineren ifall dem vill avlida den. Vill dem ha betal så betala någon hundra lapp men där har du problemet löst och minken lider ifl inte.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 150 visningar