Dubbelmoral... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbelmoral...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbelmoral...

Det var ett tag sen jag var här, mest beroende på att det finns så mycket annat att fylla ett liv med men nu när det varken är is eller öppet vatten så... tittade jag in....

Det var många intressanta trådar här och många knyter om kringa samma ämne.
    EN intressant aspekt är hetsjakten mot yrkesfiskare. Det enda som driver den är mottot "det är aldrig ens eget fel", ja, något annat kan jag inte se.
    Hur är det möjligt att fiska så mycket och ändå inte spela någon som helst roll? Hur kan man ens tro på det resonemanget? Jag tar upp fisk men, det är ju bara en droppe i det beryktade havet...? Tio torskar över fem kilo är ju ingenting mot vad en trålare skulle ta upp... så jag kan fortsätta fiska.

Det intressantaste är ju att vi SPORTfiskare inte generar oss speciellt mycket (ja, jag skriver "vi" för i viss mån är jag ju delaktig, jag fiskar, alltså spelar jag roll). Får vi inte stor fisk i vårt närområde far vi gladeligen bort till andra ställen och fiskar där. Länge leve havsfisket i Norge till exempel... ända tills yrkesfisket fiskat bort bestånden då vill säga. För, det "lilla" som sportfiskarna tar kan ju knappas märkas...
    Visserligen har ju harr- och öringbestånd kollapsat i sportfiskets framfart men det var ju förr, innan allmänheten var "upplyst" om caC&R...
    Och visst finns det arter som BEVISLIGEN inte klarar av C&R men det KÄNNS ju bra att ha släppt tillbaka den...

Och fiska på lekfisk? Fy fan säger jag, bara en yrkesfiskare skulle göra något sådant... nej just ja... sportfiskare gör ju OCKSÅ det... i vilket tillstånd har "bubblan" varit i när hon varit uppe å vänt? VARFÖR har man konsekvent fiskat under lektiden då? Och det är ju inte det enda exemplet...

Istället för att klanka ned på alla andra som inte delar ens åsikter borde man kanske rannsaka sig själv och sina uppsåt. Hur kåt är jag på att få nytt rekord på sutare? Jag har förstått att det stora flertalet här (?) strävar efter att få så stor fisk som möjligt. Ett strävande som jag själv aldrig riktigt förstått men så är jag ju lite gammalmodig också... för mig räcker det att fiska... få fisk eller bara lyssna på livet som hela tiden fortgår. Jag kan förnimma det fascinerande i att få en stor fisk men det är inget som jag själv strävar efter. Fiske är för mig något helt annat, det är religion, det är heligt.

Jag är inte bäst, på något sätt. jag försöker leva som jag lär, det är inte alltid lätt men jag strävar efter att försöka... jag kräver inte att ni heller ska göra det men jag uppmanar ert intellekt att undersöka era motiv.

Mycket tänkvärt.....hm..........

Kommentera

Att skriva något dylikt är bara snävsynt.

Sportfisket i Sverige är oerhört välutvecklat och avancerat till skillnad från större delen av världen, Hur många franska fiskare tror du har hört talas om stekpannefönster till exempel? Hur många arter skulle vi vara utan om det inte vore för sportfiskarna? Känner du till dom ekonomiska vinsterna kontra ekologiska belastningarna som å ena sidan sportfisket å andra sidan yrkesfisket genererar?

Argumentet att det finns arter som BEVISLIGEN inte klarar C&R är normalt något man hör från frysfyllare som fiskar enbart av girighet "innan fisken försvinner" . Om det vore ett obestridligt faktum att våra ädelfiskar skulle vara så lättdräpta så vore minimimått och stekpannefönster vara helt förkastliga metoder och totalfredning det enda återstående alternativet efter den decimering som vi sportfiskare av okunskap startade.
      MEN så är inte fallet, dom åtgärder som har vidtagits har gett resultat och dessutom genererat ansenliga mängder pengar till fiskodlingbranchen. Vips så har vi en stigande kurva, hur kommer det sig?

Bubblan är väl ändå något man får se som ett ofrivilligt helgon. Hur många fiskare sitter inte bakom sina flöten och drömmer om den där fruktansvärda första rusningen som en stor sutare gör. Vid sidan om den överpretantiösa karpstolen ligger en svindyr håv med ett garn som ska belasta fiskens slemhinnor så lite som bara möjligt samt en avkrokningsmatta bekvämare än dom flesta sängar. Microbarbkrokar är ju ett måste för att inte avkrokningen ska bli allt för obehaglig.

Allt detta formeligen pumpar pengar till fiskeindustrin, Om ens en bråkdel av dessa pengar går till fiskevård så är det väl ändå en vinst för sutarna som släkte att hamna där uppe, nästan ända uppe vid lax och karp på hierarkistegen. Där priesten är utbytt mot en kamera och en våg. Ska man ha sånna förmåner i fiskvärlden så får man leva med att det sitter en krok i läppen på ett fåtal romstinna honor.

Nu orkar jag inte debattera mer för jag vill ut och fiska. Mitt tips till dig är att läsa på ordentligt innan du hasplar ur dig något. Öppna sinnena för fler alternativ. Det som var rätt för ett år sedan kan gott och väl vara fel i dag.
      Ett väldigt tänkvärt citat kom från en astrofysiker på femtiotalet och löd "Den viktigaste ingridiensen för forskningens frammarch är generationsskiften" Med det så menas att tjuriga gamla vetenskapsmän, inkörda på ett stickspår tillika återvändsgränd dör bort och lämnar vägen fri för nytänkande.
      www.brofiske.net

Kommentera

Plizken: jag tycker det är lustigt. Din argumentation är exakt densamma som yrkesfiskare har... men, jag antar att jag med mina 37 år är en helt annan generation än dig? :-)

Och visst är det som så, allt i sverige är MYCKET bättre utvecklat än i övriga världen. Det är ett fantastiskt land på många sätt och vis men ibland känns det som om vi kanske glorifierar det LITE för mycket...

Självklart skulle det vara en vinst för sutare och övriga arter om de fick ta del av statliga miljoner, inte snack om saken men jag hävdar fortfarande att det är oetiskt att MEDVETET fiska på romstinn fisk med det enda syftet att hamna i en bättre dager hos andra fiskare. Men, jag har nog gammeldags värderingar, jag sticker inte under stol med det.

Kanonbra citat btw. Jag håller med. Byt ut mig... *s*

En annan tänkvärd sak som får vår hobby i en annan dager.. Något jag tänkte på kul för nån dag sen.
        Tänk om JÄGARE betedde sig som oss? Vilka skriverier skulle det inte bli då? En jägare mäskar upp en fin plats för att få räv till exempel, vevar in den, väger, mäter och släpper tillbaka... kul scenario...? :-)

Nu ska jag också ut och fiska. Isen har bestämt sig för att släppa taget och iden är strax på väg upp för att leka (dock ska jag inte fiska dem då, bara njuta av skådespelet)

Kommentera

Nejdå. vi är grovt räknat av samma generation. 5 år skiljer.

Jag har absolut inte samma åsikt som yrkesfiskarna och mitt förakt gentemot denna yrkesgrupp är av den kalibern att det inte bör nämnas i ofentliga sammanhang. Vad jag menade är :

1* Den ekologiska belastningen; Vi tar mörrumslaxen som exempel. Av dom som kommer att fångas i varje kull kommer 98% att fångas av yrkesfiskeriet och endast 2% av sportfiskarna. År 2007 registrerade de svenska yrkesfiskarna att 8000kg lax tagits upp och det är bara den rapporterade biten. (men vi får väl lita på dom då)

2* Den ekonomiska profiten; Mörrumsälvens fiske inbringar varje år ca 50 miljoner kronor i intäkter. Det är nästan exakt samma summa som hela Sveriges yrkesfiske efter lax inbringar varje år och det på bara en bråkdel av antalet avlivade laxar samt endast en av sveriges alla laxälvar.

Så vad är kontentan av detta?. Jo att sportfisket är (ursäkta uttrycket) en piss i mälaren när det handlar om ekologisk belastning och trots detta en betydligt mer vinstgivande sysselsättning. Med minskat yrkesfiske blir en handfull fiskare arbetslösa men det skulle nog inte vara svårt att få ett finfint jobb som fiskeguide i framtidens fiskesamhälle där man gjort det enda logiska och slopat större delen av fiskeflottan och satsat på ekoturism och naturbevarande.

Vad gällande lektidsfisket så ska jag nog inte säga så mycket. Är själv en sån som sitter i en karpstol och drömmer mig bort hela sommarhalvåret. MEN, jag gör det med gott samvete för jag vet att jag är en av dom som ger mer än jag tar vad gäller fisket.

Här har avsaknaden av is varit en plåga. Jag missade den vecka av is som låg här så hela isfiskeåret gick åt älgarna. Var glad som har haft den möjligheten iaf. Skitfiske på sig.
          www.brofiske.net

Kommentera

Plizken: Nej för fan, inte tror jag att du har samma åsikt som dem... det JAG sa var att du hade samma argumentationsteknik som dem.

Och de två exemplen kan jag bara hålla med om. När jag gick vatten och fiskevård (för 20 år sedan) så var beräkningen att en sportfiskad öring inbringade ca 1000 kr / kilo. Den siffran har skrivits upp massvis med gånger och är långt högre nu beroende på vilken beräkning man använder.

Jaha, du är en "sovfiskare"? :-) Då får du komma hit och testa vårt nya karpvatten, vi planterade in för två år sedan och ska provfiska i år... MEN, endast visuella larm gäller, vi vill ju ha aktiva fiskare.

Skitfiske på dig med.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg

Jaha, du är en "sovfiskare"? :-) Då får du komma hit och testa vårt nya karpvatten, vi planterade in för två år sedan och ska provfiska i år... MEN, endast visuella larm gäller, vi vill ju ha aktiva fiskare.

Skitfiske på dig med.
              Låter kul.
              www.brofiske.net

Kommentera

Jag har på senare år fastnat för havsfiske för att man där får uppleva helheten i fisket - äventyret i resan, naturupplevelsen, adrenalinkicken när det hugger, och inte minst den kulinariska upplevelsen när man tagit tillvara fångsten (den enda biten som resten av familjen uppskattar).

När jag var yngre höll jag på mycket med sötvattensfiske, inklusive en del specimenmete efter oätliga pankor, typ sutare, id och färna. Och det har ju sin tjusning att kasta ut en brödbit i strömmen och se en stor id gå upp och ta den, och sen försöka få den att göra detsamma med just den brödbiten som innehåller min krok. Men nu har jag skapligt stora exemplar av alla dessa arterna i mitt fotoalbum, så jag har tröttnat lite på det fisket. Matfisk känns mer meningsfullt att fånga igen och igen, C&R-fiske ger mig inte lika mycket när jag väl fått en viss art några gånger, då vill man gå vidare och uppleva något nytt.

Fisk jag fångat själv smakar mycket bättre än köpt fisk, eftersom jag har full koll på hela processen från fångsten till tallriken och är betydligt mer nogrann vid avblodning och rensning än vad en yrkesfiskare har tid att vara. Vissa fiskar man köper i affären är ju inte ens urtagna. Och jag kan anpassa styckningen till hur jag tänkt laga till den.

Jag har således inga skrupler om att det skulle vara fult att bonka fisk, men att köttfiska skulle aldrig falla mig in. Vid vrakfiske i Östersjön brukar jag sätta en skamgräns på ca 5 kg och oftast brukar jag få en eller ett par fiskar som klarar den gränsen på varje tur. De mindre får gå tillbaka på tillväxt.

Norge har ju infört en utförselgräns på 15 kg, och det är väl ungefär vad jag brukar ha med mig hem (även när jag bonkar alla fiskar jag vill ha). Många tycker gränsen är för låg, men 15 kg är ju precis vad som ryms i en ordinär kylbox, så mer än så har jag ändå ingen möjlighet att ta hem. Jag brukar försöka undvika att ta hem torsk från Norge, för det kan jag ju fånga i Östersjön. Hellre då lite udda fiskar som ofta är svåra att hitta i den lokala fiskdisken hemma, som kolja, hälleflundra, lubb och havskatt.

Sen är det förstås kul att samla på olika arter, men de färgglada småskitarna får oftast gå tillbaka när jag plåtat dom. Ifall de inte skulle överleva blir ju måsarna glada, så naturen får nytta av deras död ändå.
                Senast ändrad av Fis-Herman; 2008-04-14, 22:58. Anledning: Språkfel och några bortglömda passager
                Fyra Gulp och en Rom & Cola
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

Håller med dej...
                  Börjar undra om det bara är jag som fiskar för att äta den? :-)

Älskar att sportfiska men tiden räcker inte till för att fiska mer än till husbehov, ibland inte ens till det. Lägger tom, ett och annat garn ibland efter flundra...

Uppskattar kanske för mycket att komma ut på sjön för att bry mej om jättefångster....
                  Därför blir jag ibland konfunderad av den här sport/yrkesfiskardebatten då jag inte har ngn, som hellst förståeelse för att sportfiske skulle kunna ha ngn inverkan på beståndet, men jag har kanske fel.
                  Fiskar bara i havet, Ö-sjön...
                  Tycker det är synd att jag inte kan lära mina barn fiske genom att slöta, (inte ens efter gädda) då dom inte reder ut att kasta. det var så jag lärde mej. Men det är ju förbjudet här i P-viksbukten.
                  Kan inte heller lägga ut ett flundregarn och åka ut på sönd, morgonen och vittja det med mina barn, det är också förbjudet...
                  Synd att dom inte kan växa upp som jag gjorde....

Min trångsynta syn är. Förbjud allt yrkesfiske i alla zoner i närheten av Mörrumsån. Ja, allt kustnära yrkesfiske kunde förbjudas... :-)
                  Senast ändrad av Master; 2008-04-15, 08:04.

Kommentera

Fis-Herman. Du har stått rastlöst stampande bakom min rygg och väntat på att rensbordet ska bli ledigt för att göra upp en präktig havskatt som du fångat, så visst matfiskar jag också. Men Det är ju exakt det jag talar om. Att det ska finnas fisk att fånga och även behålla som mat även i framtiden. Vi ses i norge.

Yrkesfisket resulterer i mat till folket tänker många men det är inte det som är själva poängen. Ett garn håller inte minimimått och separerar inte ut potentiella lekfiskar för framtida fiskstammars existens. En oförskämt stor del av fångsten döms ut som otjänlig som mat och ytterligare en ansenlig mängd är inte ens möjlig att förädla på grund av dess ringa storlek.

Tiderna förändras. Den lokale fiskargubben är en utdöende ras, eller snarare utkonkurerad. Kultur eller inte så är det en förlorad folkgrupp. Ändras tiderna måste även tankesätten förändras. Kanske vi skulle behöva ytterligare ett generationsskifte.
                    www.brofiske.net

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85