Fiske efterlekfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efterlekfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
    Det har du rätt i, men nu pratar jag inte om ryckfiske ( alltid fel) utan om fiske efter fisk i anslutning till lek och lekområden. Det Ola menade "tror jag" var hur"etiskt" det är och var drar man gränserna.
    Jag ser ingen skillnad.
    Men jag dömmer heller ingen jag kommer att forsätta mitt fiske efter förlek eller "skrej". ( För långt till sundet för mig, närmare till nord Norge,)

Han jämför fisket efter lekgädda, lekabborre och lekgös, med fisket efter lektorsk. Skillnaden är där att de flesta som fiskar efter lekfisk av arterna gädda, gös och abborre släpper tillbaka all sin fångst, och tar de en matfisk är det inte den stora lekhonan, den släpper man varsamt tillbaka. Dessa fiskar är också krokade i munnen, då de hugger.

Fisket efter lektorsk, så som det går till vid bulefisket, har som målsättning att fånga stora torskar. Dessa torskar går inte på retur, utan klubbas. Ju fler desto bättre. Antalet skadade fiskar är många, och antalet felkrokade är stort.

Jag hade inte tyckte lekfisket efter gädda, gös o abborre hade varit etiskt om man nackade all fisk man fångade...även om den högg.

Så för att göra det tydligare i skillnader mellan fiskena kan man säga såhär. Det som gör torskfisket oetiskt är att man fiskar för fånga torsk oavsett om den hugger eller ej. Man släpper inte tillbaka en fisk. Man skadar en fruktansvärt stor mängd fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
      laxfisket i våra åar och älvar riktar ju sig enbart efter lekfisk laxen är dessuton utrotningshotad, till skillnad från torsken i öresund (som jag misstänker att många drar pappalleler till)
      så det beror nog helt på hur du utövar ditt fiske om du misstänker att det kan skada beståndet eller att du orsakar onödiga skador på fisken så är ju det rätta att låta bli.
      Håller med hela vägen.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
        laxfisket i våra åar och älvar riktar ju sig enbart efter lekfisk laxen är dessuton utrotningshotad, till skillnad från torsken i öresund (som jag misstänker att många drar pappalleler till)
        så det beror nog helt på hur du utövar ditt fiske om du misstänker att det kan skada beståndet eller att du orsakar onödiga skador på fisken så är ju det rätta att låta bli.
        Helt fel. Det riktar sig inte alls enbart efter lekfisk. Det man vill åt är de eftertraktade blänkarna som stiger för födosök samt bättre förhållanden jämfört med haven. Långt ifrån all fisk stiger för att leka.(De flesta som fiskar i åar är ute efter havsöring och inte lax...Många retunerar laxarna också)

Kommentera

[I][Han jämför fisket efter lekgädda, lekabborre och lekgös, med fisket efter lektorsk. Skillnaden är där att de flesta som fiskar efter lekfisk av arterna gädda, gös och abborre släpper tillbaka all sin fångst, och tar de en matfisk är det inte den stora lekhonan, den släpper man varsamt tillbaka. Dessa fiskar är också krokade i munnen, då de hugger.

Och det är torsken också om man sportfiskar efter den inte ryck fiskar.

Fisket efter lektorsk, så som det går till vid bulefisket, har som målsättning att fånga stora torskar. Dessa torskar går inte på retur, utan klubbas. Ju fler desto bättre. Antalet skadade fiskar är många, och antalet felkrokade är stort.

Ser inte orsaken till att skadorna ska vara många om man fiskar på ett vettigt sätt "inte ryckfiske". Och samma sak med felkrokningar, det var länge sedan man sist felkrokade nån torsk, små sej där i mot när men kastat med häkla.
          Sen ser jag inte varför man inte kan sätta tillbaka dom man vill.

Jag hade inte tyckte lekfisket efter gädda, gös o abborre hade varit etiskt om man nackade all fisk man fångade...även om den högg.

Det beror på hur man ser det, håller i stort med dig men inte riktigt om gösen, dår tror jag att ett efterleks fiske kan skada mer oavsett om du släpper tillbaka dom eller inte.

Så för att göra det tydligare i skillnader mellan fiskena kan man säga såhär. Det som gör torskfisket oetiskt är att man fiskar för fånga torsk oavsett om den hugger eller ej. Man släpper inte tillbaka en fisk. Man skadar en fruktansvärt stor mängd fiskI]

Och där kom vi till ryckfiske och det är inte det jag har pratat om, utan sportfiske.

Senast ändrad av keldor; 2008-04-11, 20:40.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            Helt fel. Det riktar sig inte alls enbart efter lekfisk. Det man vill åt är de eftertraktade blänkarna som stiger för födosök samt bättre förhållanden jämfört med haven. Långt ifrån all fisk stiger för att leka.(De flesta som fiskar i åar är ute efter havsöring och inte lax...Många retunerar laxarna också)
            jasså jag troddde att laxen gick upp för att leka i åarna.
            havsöring är ju inte så dumt det heller även om jag inte har någon erfarenhet av öringfiske iåar
            jag fiskar mest från kusten
            många returnerar även torsk
            men om man använder fel utrustning och för stora krokar så blir det en sorglig returnering men det gäller all fisk lekfisk som stekfisk

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
              Helt fel Mink. Laxen går enbart upp för lek. Finns inte en lax som äter i sötvatten.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                Helt fel Mink. Laxen går enbart upp för lek. Finns inte en lax som äter i sötvatten.
                Nej det är sant, läste för snabbt. Dock är de flesta laxfiskare även på jakt efter öring. T.ex. som i Mörrum.

Men man kan om laxfisket säga såhär. Vart skall du lyckas fånga en lax på fluga om inte i en å/älv? Ser man det till sportfisket med fluga är egenbtligen fisken fredad resterande del av året. Sen att det trollas lax osv är en annan femma.

Kommentera

Ursprungligen postat av rikard
                  ja det låter ju inte direkt som sportfiske... jag har lagt drag framför näsan på 8-9kg bitar som stått vid kanterna och aldrig fått ett gensvar.men när jag börjat kasta utåt har det pangat på.det är ju inte direkt roligt om man vet att fisken inte huggit och det bara tar stopp och man släpar in nåt i ryggen.Jag e ju Stockholmströmfiskare med så det e klart att jag sätter en öring fel ibland. satte en 7-8kgsöring i nosen för ett par år sen men för mig var det ju bara att släppa i den igen"bara för kunskap så hugger öringen trots att den leker likaså lax" men riktat ryckfiske efter gädda och abborre har jag aldrig hört talas om.Står inte för ryckfiske för fem öre heller.
                  Du har helt rätt, under lek så är dom väldigt ointreserade. Dom jag har sett är ett; snorungar som rycker och jerkfiskare som är vårdslösa.
                  Själv brukar jag kasta ut ett mete med en levande mört på djupkanten utanför med hyffsat resultat. En bonus det är svårt att felkroka med mete.

Min Blogg

Kommentera

Man kan ju tycka att gäddan, gösen och abborren borde bli tämligen störda i sin lek om man fiskar i nära anslutning till den även om fisken sen släpps tillbaka. Tycker inte det är så himla etiskt heller i så fall..

Kommentera

Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
                      Man kan ju tycka att gäddan, gösen och abborren borde bli tämligen störda i sin lek om man fiskar i nära anslutning till den även om fisken sen släpps tillbaka. Tycker inte det är så himla etiskt heller i så fall..
                      Klart den blir störd, men den genomför leken. Ändrar du reglerna för tävlingar till längd istället för vikt kommer kanske lekfisket försvinna delvis, men då kommer efterleksfisket bli ännu större, och frågan är vilket som gör stört skada. Jag tror helt klart efterleksfisket. Det är inte direkt så att lekfisken förtar sig vid drillning, oftast är de så slöa då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 547 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85