Provfiske i nytt karpvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Provfiske i nytt karpvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Provfiske i nytt karpvatten

För att göra en lång historia väldigt kort så inplanterades karp i ett lokalt vatten för två år sedan och i år vill fiskevårdsområdet veta hur det gått med utsättningen.

Via lite kontakter så har hjälp av elev (-er) lovats från sportfiskeakademin och igår pratade jag med en ansvarig där som undrade följande: Skulle vi (representanter från fiskevårdsområdet och fiskeentusiaster som drivit igenom allt detta) vara med och bekosta mäsk och bete? Spontant svar var: ingen aning... (men funderingen samtidigt var: hur avancerat måste det vara?)

Men nu undrar jag: Hur ska ett provfiske göras, vilka ansträngningar ska tas och hur mycket skulle det kosta?
    Lägg på minnet att det är ett helt ofiskat bestånd

Storlek på sjön bör ju vara en viktigt del?
    På jakt efter 15+

Kommentera

mäska och fiska med majs.
      -----------

<"))))><

Kommentera

Låt dom som fiskar bekosta mäsk och bete själva. Fodermajs under 1-2veckor där vinden trycker på och det varma vattnet samlas.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
          Storlek på sjön bör ju vara en viktigt del?
          Sjön (dammen) är 4 ha, och "jordnötsformad" (en smalare del på mitten)
          Norra delen är i stort sett igenväxt av olika nate, möjor och näckrosor. Djupet har jag ingen aning om men jag tror inte att det överstiger 5 meter på många ställen och norra delen är som beskrivits igenväxt (och grund)

Ursprungligen postat av Peter Larsson Visa inlägg
          mäska och fiska med majs.
          Låter som en relativt sund åtgärd, och billig.

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
          Låt dom som fiskar bekosta mäsk och bete själva. Fodermajs under 1-2veckor där vinden trycker på och det varma vattnet samlas.
          Okej, bilden börjar klarna. Tack för svar.
          Senast ändrad av GäddJävel; 2008-05-22, 09:05.

Kommentera

Varför inte bekosta hälften var? Mäskar ni med fodermajs blir det ju ändå inga summor att tala om?

Kommentera

Om folk redan är sugna på att fiska så räknar dom garanterat med att fixxa eget mäsk. En säck fodermajs kostar väl dessutom typ 300spänn så det är ju inte flera tusen vi snackar om.

Varför krångla till det då? Däremot kan jag tänka mig att dom vill ha hjälp med ev. förmäskning om det är långa avstånd.
              sigpic

Kommentera

Mäska med majs, och se om ni kan få nån "sponsring" från någon lokal fiskebutik som kan sälja er billiga boilies kanske?
                go fishing

Kommentera

Tack igen för alla svar. Majs verkar vara ett bra ledmotiv och visst kan hjälp med mäskning ordnas då avståndet dels är "långt" och den berörda parten inte har bil.
                  Pratade nyss med en av de som "planerat" detta tillsammans med den elev som komma och fiska. DERAS plan var: Boilies (15 - 20 kg), majs (ingen viktangivelse...), hundfoder (omkring 12 kg) och barkis...+ någon eventuell smak. Beräknat pris 2 - 2500:- Personligen anser jag det lite overkill men jag är ju bara en "vanlig" fiskare...

Hur svårt är det att fiska vanligt(?), en spontan fråga som kommer till mig ibland.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                    Tack igen för alla svar. Majs verkar vara ett bra ledmotiv och visst kan hjälp med mäskning ordnas då avståndet dels är "långt" och den berörda parten inte har bil.
                    Pratade nyss med en av de som "planerat" detta tillsammans med den elev som komma och fiska. DERAS plan var: Boilies (15 - 20 kg), majs (ingen viktangivelse...), hundfoder (omkring 12 kg) och barkis...+ någon eventuell smak. Beräknat pris 2 - 2500:- Personligen anser jag det lite overkill men jag är ju bara en "vanlig" fiskare...

Hur svårt är det att fiska vanligt(?), en spontan fråga som kommer till mig ibland.
                    Förmäskning ökar chanserna markant, om det nu var det du undrade

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85