problem med ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Direktlänk till redan tipsat tips:

Klicka på denna text

Angående ekolodsgivaren. Jag har placerat den inuti min lilla "fiskebåt" (läs kanot).
    Den får helt enkelt "slå" sina signaler genom skrovet...

Batteriet står på "båtbotten" och själva displayen ligger på en väska...

/Storfiskaren
    Senast ändrad av Storfiskaren; 2008-06-13, 09:48.
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rymdsmula Visa inlägg
      nu har jag köpt en batterilåda och laddare. sen kom nästa problem. båten måste dras upp på land för att man måste ju sätta den där sändaren under båten. då måste jag laga trailern som gick sönder..sen dra upp den och försöka sätta på den där grejen.

om jag lyckas få på den så är problemen inte över för det. jag måste dessutom bygga en panel! hur byggar man en sån..?=/ batteriet och skärmen måste sitta där. jag börjar ångra att jag köpte ett ekolod.

finns det ingen annat slags ekolod som man inte måste bygga panel å ha batterier till? det här verkade ju skit krongligt.
      Du kan köpa en portabel batteriväska till ditt ekolod. Priset ligger runt 1300 och i det ingår en givare med sugkopp. Enklare än så blir det inte

På sidan 8 hittar du det jag snackar om. Prata med din handlare så ska du nog se att han kan fixa det.

Kommentera

nu har jag köpt en batterilåda och laddare. sen kom nästa problem. båten måste dras upp på land för att man måste ju sätta den där sändaren under båten. då måste jag laga trailern som gick sönder..sen dra upp den och försöka sätta på den där grejen.

om jag lyckas få på den så är problemen inte över för det. jag måste dessutom bygga en panel! hur byggar man en sån..?=/ batteriet och skärmen måste sitta där. jag börjar ångra att jag köpte ett ekolod.

finns det ingen annat slags ekolod som man inte måste bygga panel å ha batterier till? det här verkade ju skit krongligt.
        Inte krånglatill det hela nu, ska batterilådan stå undanstoppad iet stuvfack eller framme på durken??

Om den ska/kan stå framme så använder Du locket på batterilådan och monterar lodet på, lägg en bit marinplywood eller tryckimpregnerat virke under locket som förstärkning coh borra ienom för bultarna, sen monterar Du givaren på en lös U formad alu profil i lämplig bredd/längd som Du klämmer fast på akterspegeln med 2 kraftiga tvingar.

Ingen upptagning inget borrande i båten och det funkar!!

Kommentera

hjälp jag förstod nästan ingenting av vad du skrev.=/ har läst det 3 ggr nu. tror jag får skriva ut å be någon om hjälp. det finns inget lock på batteriet..
          köpte en 12v på biltema, dom sa att den skulle vara bra. det är bara en stor tung klump. å vad menar du med durken..?=/ tror att batteriet ska stå under styrpulpeten. för det är väl inge bra om den får vatten på sig? eller egentligen vet jag inte vars batteriet ska stå.

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Inte krånglatill det hela nu, ska batterilådan stå undanstoppad iet stuvfack eller framme på durken??

Om den ska/kan stå framme så använder Du locket på batterilådan och monterar lodet på, lägg en bit marinplywood eller tryckimpregnerat virke under locket som förstärkning coh borra ienom för bultarna, sen monterar Du givaren på en lös U formad alu profil i lämplig bredd/längd som Du klämmer fast på akterspegeln med 2 kraftiga tvingar.

Ingen upptagning inget borrande i båten och det funkar!!

Kommentera

Jo, för latmaskar finns det fishingbuddy och Cuda-lod, där man kör med vanliga
            batterier som till cd-spelare och har en sugpropp (Cuda-lodet) där man sätter fast det med. Men du har väl redan köpt ett lod?
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ingen gentleman som kan fara å hjälpa smulan en timme ? I norrland hade du fått hjälp

Kommentera

hjälp jag förstod nästan ingenting av vad du skrev.=/ har läst det 3 ggr nu. tror jag får skriva ut å be någon om hjälp. det finns inget lock på batteriet..
                köpte en 12v på biltema, dom sa att den skulle vara bra. det är bara en stor tung klump. å vad menar du med durken..?=/ tror att batteriet ska stå under styrpulpeten. för det är väl inge bra om den får vatten på sig? eller egentligen vet jag inte vars batteriet ska stå.
                Ajdå inte meningen att förvirra Dig

Själva batteriet SKA stå i en enkom plastlåda gjord i syrafast plast som Dem borde rekomendrrat Dig att köpa på BT men har Du ingen sån så skaffa en det är en fråga om säkerhet om deet skulle bli läckage på batteriet så rinner batterisyran ut och den är extremt frätande både för Dig och båten, har sett resultatet av batterisyra på fel ställe och även känt på hur ont det gör att få det på sig och det önskar jag inte ens min värsta ovän.

Den enkom batterilådan har ett lock och det använder Du att montera lodet på så som jag beskrev, har båten en styrpulpet så montera lodet där det blir enklast och bäst läsbarhet.

Mät ut var det ska sitta med monteringsbygeln och borra hål i pulpeten/locket efter hålen i bygeln, lägg en förstärkning på undersidan och glöm inte att täta hålen med sikaflex så inte fukt kommer in i plasten via borrhålen så den ruttnar!!

Hoppas det klarnade lite nu, knepigt att förklara i ord det man normalt gör i praktiken men försöka duger.

Kommentera

Tack för all hjälp, det börjar klarna lite nu =)
                  Så jag har förstått det rätt så skall jag göra följande:
                  1. köpa batterilåda för förvaring av betteriet
                  2. borra fast lodet vid pulpeten, med extra förstärkning samt täta hålen med sikaflex
                  3. köpa en alu profil Uformad via lokala glasmästaren. samt 2 tvinnare för fasthållningen

4. koppla ihop *=)

det var ett lagom projekt..

varför ska den vara uformad..?

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Ajdå inte meningen att förvirra Dig

Själva batteriet SKA stå i en enkom plastlåda gjord i syrafast plast som Dem borde rekomendrrat Dig att köpa på BT men har Du ingen sån så skaffa en det är en fråga om säkerhet om deet skulle bli läckage på batteriet så rinner batterisyran ut och den är extremt frätande både för Dig och båten, har sett resultatet av batterisyra på fel ställe och även känt på hur ont det gör att få det på sig och det önskar jag inte ens min värsta ovän.

Den enkom batterilådan har ett lock och det använder Du att montera lodet på så som jag beskrev, har båten en styrpulpet så montera lodet där det blir enklast och bäst läsbarhet.

Mät ut var det ska sitta med monteringsbygeln och borra hål i pulpeten/locket efter hålen i bygeln, lägg en förstärkning på undersidan och glöm inte att täta hålen med sikaflex så inte fukt kommer in i plasten via borrhålen så den ruttnar!!

Hoppas det klarnade lite nu, knepigt att förklara i ord det man normalt gör i praktiken men försöka duger.

Kommentera

Fino Fino

Tvivlar på att glamästeren har tillräckligt breda profiler, kolla på byggvaruhusen för den måste vara bred nog att montera givarens fäste på, annars får Du göra en platta som fästs på profilen men det blir krångligare.

U formad ska den vara för stabilitetens skull, en platt alu list kommer att vika sig av vattentrycket men en U formad håller då den inte viker ihop sig så enkelt!!
                    Platta sidan (botten på U.et) ska sitta vänd mot akterspegeln på båten om inte det var klart redan.

Verkar som Du kommer att få ihop Ditt projekt, sen är det bara att loda på

Kommentera

Givare montering.

Kör själv med en kloss i nylon som givare fäste skruvats fast i. Klossen sitter limmade på akterspegeln med sikaflex o kabeln med två självhäftande mojängersom man trä plaststrips igenom.Sådana som klickar när man dra fast de. Till batteri låda använder jag en tom hink som en gång innehöll vävlim. Får plats med både lod och batteri. En ditskruvat träkloss på locket agera platform till monterings bygeln till själva lodet. På så sätt kan man flyta runt det i båten för att undvika solblänk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 554 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85