Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ryckfiske förbjuds
Collapse
X
-
Är inte ryckfiske i sötvatten förbjudet enligt lag? Jag är inte insatt i "ryckfiske efter lake"... hur går det till? Har bara fått lake som bifångst vid abborrmetet.Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggUndra om det krävs ett uppdrag ganskning för att dom skall förbjuda ryckfisket på Laken också? Sota upp magarna på firrarna som sedan får simma och plågas till döds, helt lagligt år 2008.
Menar du med pirk och tafs med fiskbit/räka på kroken? Man har väl rätt tilltagna krokar om man är seriös...sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Japp. Så är det.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggÄr inte ryckfiske i sötvatten förbjudet enligt lag? ..
Kommentera
-
Texten under paragraf 11 innebär att ett förbud mot ryckfiske och användande av redskap anpassade för ryckfiske, nu också gäller för saltvatten som komplement för det tidigare förbudet i sötvatten.
Detta är bra! Frågan är dock hur mycket nytta det gör i praktiken och hur det man ska kontrollera att det efterlevs. Förmodligen räcknar man med en "självsanering" bland sportfiskarna och att vi själva ska hålla efter det. Så var nämligen tankarna när jag pratade med fiskeriverket i våras.
Fiskeriverket håller isär begreppen men oinformerade journalister gör det inte. I min egen morgontidning skrivs det att "Bulefiske förbjuds". Det är fel, det är fortfarande inte bulefiske det handlar om utan ryckfiske.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggTexten under paragraf 11 innebär att ett förbud mot ryckfiske och användande av redskap anpassade för ryckfiske, nu också gäller för saltvatten som komplement för det tidigare förbudet i sötvatten.
Detta är bra! Frågan är dock hur mycket nytta det gör i praktiken och hur det man ska kontrollera att det efterlevs. Förmodligen räcknar man med en "självsanering" bland sportfiskarna och att vi själva ska hålla efter det. Så var nämligen tankarna när jag pratade med fiskeriverket i våras.
Fiskeriverket håller isär begreppen men oinformerade journalister gör det inte. I min egen morgontidning skrivs det att "Bulefiske förbjuds". Det är fel, det är fortfarande inte bulefiske det handlar om utan ryckfiske.
Aha... misstänkte att det skulle vara på det viset... Lät ju bara dumt om "bulefiske" skulle förbjudas... typ pilken och allt... vore ju galenskap, när jag hänger med på bulefiske så är ju motivet att fisken ska hugga... gör den inte det så kör man ju vidare och det jäkligt snabbt efter att det inte hugger... för då har de ju annat för sig...
Man kan använda samma utrustning som innan och allt? Bara man vet va fan man håller på med?
En liten parantes bara.. i dokumentären som började hela debatten framstår (just vid det tillfället/den dagen) industrifiskarna väldigt bra... och sportfiskarna ondskefulla... men vad jag kunde se så bonkades majoriteten av torksen av sportfiskarna.. medans industrifiskarna icke gjorde det... (de rensas säkert kort därefter, men de hinner ju typ dö) Är det inte fruktansvärt djurplågeri att låta en firre dö av syrebrist?... jaja... svt får la göra en dokumentär om det också, så fisketrålarna blir tvungna att bonka varenda jäkla fisk
hade varit skoj att se
Kommentera
-
Vad jag kunde se så rensade yrkesfisken levande torsk i dokumentären. Ingen bonkning där inte, bara sprätta upp dom medan dom fortfarande kippade efter andan. Ingen reporter ifrågasatte det, han förtjänade ju bara sitt levebröd. Medan sportfiskare minsann plågar fisk för nöjes skull, vilket underströks flera gånger i programmet.Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg---
En liten parantes bara.. i dokumentären som började hela debatten framstår (just vid det tillfället/den dagen) industrifiskarna väldigt bra... och sportfiskarna ondskefulla... men vad jag kunde se så bonkades majoriteten av torksen av sportfiskarna.. medans industrifiskarna icke gjorde det... (de rensas säkert kort därefter, men de hinner ju typ dö) Är det inte fruktansvärt djurplågeri att låta en firre dö av syrebrist?... jaja... svt får la göra en dokumentär om det också, så fisketrålarna blir tvungna att bonka varenda jäkla fisk
hade varit skoj att se 
Kommentera
-
Det är riktigt att yrkesfiskaren rensade levande fisk i programet. De små båtarna bonkar knappast fisken när de plockar dem ur garnen. Har fisken "tur" så strupskär fiskaren fisken så att den ska bloda av sig och då dör den snabbt av blodförlusten. Annars så får den självdö av syrebrisy precis som den får på de stora båtarna och trålarna. Att fisken fortfarande sprattlade när Jalle rensade dem berodde väl på att han hade fått lite fisk den dagen och de inte hann dö av syrebrist/blodförlust.
Vill man ha bra kvalitet på köttet så ska man bloda av fisken, men som sportfiskare så bonkar man ju fisken först då eller sticker den i huvudet så den dör snabbt. Speciellt i Norge är de jättenoga med detta. Fisk som inte blivit "blöggad" går inte att sälja så där blodar alla yrkesfiskarna förutom trålarna och snörpvadfiskarna av fisken direkt. De fiskar ju mycket med bottengarn och juksa i Norge så då fungerar det. Men de bonkar ju knappast fisken innan.
Men det hade varit intressant om bulufiskehatarna och djurrättsaktivisterna engagerat sig i fiskens lidande på yrkesfiskebåtarna och tvingat trålarskepparen att bonka ett antal hundratusen sillar.
Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 522 visningar