Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är trolling?
Collapse
X
-
Ankra upp "pimpla", akra upp driv ankra igen.
Detta är ju inte trolling.Åhh ja, Åhh ja det går allt an att ta för sig två gånger !
Wallins Fiske Team Stugun

Stuguns Pike Fishing Center

Kommentera
-
Hej igen ZanderKing; Du kan aldrig sätta likhetstecken mellan "vertical jigging" och trolling! Jigfiske är jigfiske både vertikalt och horisontellt precis på samma sätt som vanligt pimpel- och spinnfiske. Trolling är kortfattat att framföra sina fiskebeten i vattnet efter en motordriven farkost. Dragrodd är att framföra sina beten i vattnet efter en båt som rors med åror, men båten kan även framföras med hjälp av paddlar.Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inläggVill bara börja med och säga att jag inte har några som helst problem med att betrakta användandet av elmotor som trolling, rent tekniskt.
Dock så blir ju förbjudandet av elmotorn negativt även för sjöstystemet då man istället kommer att använda sig av sin utombordare för att ta sig till en startpunkt om och om igen för att drifta över det tilltänkta området. Dessutom tror jag att det mest handlar om att man vill försvåra/få bort en effektiv fiskemetod från sjöarna och då är det enkelt att säga att vertical jigging är att betrakta som trolling.
Det stora problemet ligger ju egentligen inte i vilken metod man använder sig av för att få upp fisken utan i att begränsa upptagandet av fisk till ett visst antal.
En liten undran: Hur skulle det betraktas om man lyckades få någon att ro båten istället för att använda elmotorn? Är även detta trolling?

Att använda elektrisk båtmotor, fiskemotor är inte negativt för något sjösystem. Elmotorn är miljövänlig! Den har ingen läckande förgasare och inga otäta bensinslangar som kan vålla brand ombord. Den lämnar inget obehagligt spår efter sig i vattnet av stinkande avgaser och läckande olja.
Har du en elektrisk fiskemotor kan du utan att störa omgivningen eller skrämma fisken med motorbuller och obehagliga ekon från klippor och steninga stränder förflytta dig ljudlöst och fiska av dina favoritfiskeplatser.
Hur du sedan plockar upp fisken har inget med den elektriska båtmotorn att göra. Med elmotorn kan du förflytta dig på en sjö tyst som en simmande and eller en kanadensare utan paddelplask.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej igen ZanderKing; Du kan aldrig sätta likhetstecken mellan "vertical jigging" och trolling! Jigfiske är jigfiske både vertikalt och horisontellt precis på samma sätt som vanligt pimpel- och spinnfiske. Trolling är kortfattat att framföra sina fiskebeten i vattnet efter en motordriven farkost. Dragrodd är att framföra sina beten i vattnet efter en båt som rors med åror, men båten kan även framföras med hjälp av paddlar.
Att använda elektrisk båtmotor, fiskemotor är inte negativt för något sjösystem. Elmotorn är miljövänlig! Den har ingen läckande förgasare och inga otäta bensinslangar som kan vålla brand ombord. Den lämnar inget obehagligt spår efter sig i vattnet av stinkande avgaser och läckande olja.
Har du en elektrisk fiskemotor kan du utan att störa omgivningen eller skrämma fisken med motorbuller och obehagliga ekon från klippor och steninga stränder förflytta dig ljudlöst och fiska av dina favoritfiskeplatser.
Hur du sedan plockar upp fisken har inget med den elektriska båtmotorn att göra. Med elmotorn kan du förflytta dig på en sjö tyst som en simmande and eller en kanadensare utan paddelplask.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Tror att du missuppfattade mig på vissa punkter. Är helt för användandet av elmotorn. Dessutom tycker jag inte att vertical jigging är att betrakta som trolling utan är en helt egen typ av fiskeform (båtpimpling). Det jag menade var att vissa fiskepoliser sätter likamedstecken på vertical jigging och trolling för att kunna förbjuda det med elmotor.
Kommentera
-
ZanderKing; Nej, jag missuppfattade dig inte på någon enda punkt! Allt handlar ofta om upplysning samt vett och etikett. Ser fiskepolisen att du kör med elmotorn med beten i vattnet släpande efter båten, då är det trolling han upplever. Är motorn avslagen och inte går, då kan du gå ed på att du vertikaljiggar och driftfiskar eller ligger stilla. Å andra sidan är det svårt för en fiskepolis att bevisa att du trollar så länge som du håller ett spö i handen. Fiskepolisens huvuduppgifter är att upplysa om vad som är tillåtet och inte samt att se till att fiskande har tillstånd att fiska eller fiskekort där sådana krävs för att bedriva fiske.Ursprungligen postat av ZanderKing Visa inläggTror att du missuppfattade mig på vissa punkter. Är helt för användandet av elmotorn. Dessutom tycker jag inte att vertical jigging är att betrakta som trolling utan är en helt egen typ av fiskeform (båtpimpling). Det jag menade var att vissa fiskepoliser sätter likamedstecken på vertical jigging och trolling för att kunna förbjuda det med elmotor.
Det är just sådana här situationer som gör att jag själv föredrar att fiska på platser och sjöar där trolling är tillåtet.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej BeBest; Att förbjuda alla former av motorer innebär kanske att personal inom länsstyrelsen kan vara omedvetna om att det finns elektriska, helt miljövänliga båtmotorer.. Häckande sjöfåglar kan även störas av paddel- och årplask.Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggDet finns också sjöar där alla former av motorer har förbjudits av länstyrelsen. Inte pga befarat fisketryck utan av omsorg om häckande sjöfåglar vilka kan störas. Lom är en sådan art.

Nu är det förvisso ganska många år sedan, men jag har varit med om att hjälpa personer (fiskeklubbar och företag) att söka dispens för att kunna bruka elektriska båtmotorer i sjöar där motorer har förbjudits av någon regional länsstyrelse. Idag orkar jag inte engagera mig i liknande ärenden. Att protestera mot länsstyrelsers (ibland ogenomtänkta) beslut kräver både intresse, kapital, motivation och tid. Flera av dessa egenskaper har decimerats eller helt försvunnit hos tidigare debattörer och oliktänkade.
Nothing is for ever!
Old Firehand
Kommentera
-
För mig är det trolling då själva gången skapas genom förflyttning av båten och inte av fiskaren. Eftersom ett sånt fiske inte ens kräver att man håller i spöt och på så vis kan kännas mer som yrkesfiske än vad tex vanligt spinnfiske gör.Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 142 visningar