Lainioälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lainioälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lainioälven

Snart bär det iväg på årets fiskeresa till norr. Huserar mest i områderna utanför Pajala. Tänkte om det är någon som har några aktuella rapporter om hur fisket resp vattenståndet är i lainio älv samt torne älv. Tänkte både fiska Lax och öring samt Harr. Skriv allt ni vet. Har total fiskefrossa nu inför resan.

Sportfiske_macke åkte upp till dom trakterna i helgen,, han kanske kan ge dig lite info

Kommentera

Ursprungligen postat av fiske furre Visa inlägg
      Snart bär det iväg på årets fiskeresa till norr. Huserar mest i områderna utanför Pajala. Tänkte om det är någon som har några aktuella rapporter om hur fisket resp vattenståndet är i lainio älv samt torne älv. Tänkte både fiska Lax och öring samt Harr. Skriv allt ni vet. Har total fiskefrossa nu inför resan.

Hallå Peter.

Det är rekord mycket lax påväg upp och harren hugger som vanligt. Ingen jag vet som gjort något riktatt fiske efter Öring än,men det kommer väll. Jag är här nu och jobbar på Lainio Vildmark fiskecamp och det är helt underbart, så hit tycker jag deffenitivt du ska komma.
      Det har varit väldigt mycket vatten, men under 2 dagar nu så har det nog sjunkit 10-20 cm. Så det går väldigt fort, och vad jag kan utläsa av väderleks rapporten så ska inget mer regn komma. Så det kommer fortsätta att sjunka till normalt vattenstånd. Om jag får gissa så är det nog normalt vatten om max en vecka.

Simma Lungt så kanske vi ses.

Mvh Marcus

Kommentera

Jag heter sportfiske_macke inte Martin86. Jag skrev från en polares.

Så skriv tillmig om det är något.

Kommentera

Jag kan bara hålla med,liknande sitution i kalix älv,citerar Micke Engström efter snack med han i våras.Det kan bli en fördubbling i älvarna men lika gärna en tio dubbling sen det nya förbudet med drivgarn.
          Mvh kockin
          Kockin was here

Kommentera

Mitt i händelsernas centrum

Ursprungligen postat av fiske furre Visa inlägg
            Jag kan varmt rekomendera lainio älven,men vill du ha eldorado så ska du bo mitt i allt,dvs saittarova då har du allt inom 9 mils radie,byn som ligger mitt i smeten läs gärna allt du hittar av mig,mina bardoms gropar finns i kalix älv,från saitta har du följande av stånd kalix älv 1mil ,tärendö älv 1 mil torne älv 2.5 mil, änges ån 7,5 mil ,lanio älv 6 mil , vittagi älv 9 mil, mounio älv, 9 mil,så hittar du inte fiske här så kan reklamera hos mig.
            Just för dagen så kan jag rapportera 2 laxar från i går väldigt bra vatten stånd i kalix älv,polaren har 3 laxar som rätat krokar i matkakoski sen fick han en på 12.6,min pojk och jag 1 lax 8 timmars fiske i kalix älv.
            Mvh kockin
            Kockin was here

Kommentera

SV: laxfrossa i kalix älven
              « Svara #25 skrivet: idag kl. 20:22:17 » Citat Ändra Radera

--------------------------------------------------------------------------------
              Citat från: algdraparn skrivet idag kl. 19:16:22
              Vad som är mindre nice var de 8 ( ) larrar jag tappade i Jock under helgen...

Dock hade vi en fantastisk fiskehelg i övrigt, svågern tog en på 5,5 och min morbror som fiskade lax för första gången i sitt liv (ålderspensionär förra månaden) drog en på 8,1 och vann laxfestivalen, och inte nog med det, han tog även en på 4 dagen efter, båda dock på wobbler!!!

Man skall icket förneka ett bra alternativ till fluga,jag citerar bibeln och varför han kunde gå på vatten åk till kalix älv så får ni själv se varför jesus kunde gå på vatten,jo han gick över kalix älv.
              Mvh kockin
              Kockin was here

Kommentera

Tack för alla svar. Har mina rötter i kangosfors 6 mil utanför pajala så det är därifrån vi utgår. Får hoppas vattnet sjunker lite med tanke på harrfisket då men lite nymffiske brukar köra igång harren även i högvatten.
                Forsätt gärna skriv i tråden om ni har mer info!!!

Kommentera

Jaappie, snart bär det iväg, nedräkningen har börjat....
                  Ska bli riktigt roligt och få komma ut i lite riktig vildmark
                  Fishing4life

Kommentera

På väg

Hej Martin
                    Vi träffades förr året när jag bodde på campen ett par dagar (kom själv efter att ha jobbat i Abisko). Kommer upp på torsdag med en kompis och stannar en vecka den här gången. Ska bo nere i Kurkkio i en stuga. Låter som om det kan bli bra fiske i år? HAr älven hunnit börja rinna undan? Borde vara mycket lax på plats om det varit högvatten och nu går mot normalt...
                    Ses!
                    /Thomas

Ursprungligen postat av Martin86 Visa inlägg
                    Hallå Peter.

Det är rekord mycket lax påväg upp och harren hugger som vanligt. Ingen jag vet som gjort något riktatt fiske efter Öring än,men det kommer väll. Jag är här nu och jobbar på Lainio Vildmark fiskecamp och det är helt underbart, så hit tycker jag deffenitivt du ska komma.
                    Det har varit väldigt mycket vatten, men under 2 dagar nu så har det nog sjunkit 10-20 cm. Så det går väldigt fort, och vad jag kan utläsa av väderleks rapporten så ska inget mer regn komma. Så det kommer fortsätta att sjunka till normalt vattenstånd. Om jag får gissa så är det nog normalt vatten om max en vecka.

Simma Lungt så kanske vi ses.

Mvh Marcus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 436 visningar
                    1 gilla