Kebnekaise - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kebnekaise

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kebnekaise

Tjena allihopa!

Behöver all info som finns att få av folk som fiskat runt Kebnekaise! Ska dit i augusti och tänkte ta me ett litet teleskopsspö men vet inte vilka vatten som hyser öring eller andra intressanta firrar!

Vore mycket tacksam vid svar!

Johan
    sigpicFishing for a living

Jag har varit vid Ritsem men dete ju en bit därifrån...Vi fick bara röding och dom flesta tog vi på Myrans Whipp med kopparsked
    bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Oj nu kommer jag inte ihåg vad sjöarna heter. Men jag ska försöka förklara. Om du kommer från kebne och så vandrar du genom rapadalen ( väldigt vacker dalgång) sedan är det någon mils vandring åt "något vädersträck" hehe. Jag kan kolla upp mer noggrant vad sjön heter vi fiskade i. Men i alla fall så fick vi/dom min farsa och min polare väldigt mycket öring. I storleksklassen runt 0,5 till 1 kg. Själv fick man nöja sig med 1 rackare efter 2 dagars fiske kl. halv ett på natten. Vart dock gladast. Skam den som ger sig. Fiskkort fins att lösa i nikaloukta (stavningen) tror jag.

Torrfluga visade sig effektivast, vi provade med blänke men det visade sig inte fresta de små rackarna. Det var iofs enorm kläckning precis när vi var där.

Kommentera

Vi har en stuga tvärs över sjön från Nikkaluokta men jag har inte fiskat så mycket i sjöarna runt ikring efter Öring. Mestadels så är det Röding i sjöarna när man kommer lite högre upp, men Öring och Harr finns om det är genomflöde genom sjöarna.

Rakt söderut från Nikkaluokta uppe på kalfjället finns ett antal sjöar som håller en del Röding, men tyvärr så är många av sjöarna söndernätade. Det finns massor av Röding men snittlängden är väl under 15 cm.

Ni kan ju satsa på gädda istället
        Källflödena till Kalixälven, Ladtju samt Vistas håller en hel del gädda i "insjöarna" från älven.
        Mycket älg också i området.

Just nu befinner jag mig i Kaalasjärvi och det är ett sabla regnande och ungefär 1 miljon mygg och knott, värsta året på väldigt länge. Ikväll hoppas jag kunna ta mig ut till den första forsen i Kalixälven som ligger några hundra meter från pappas hus. Men det blir väl att ta sig ett dopp i myggmedel först om det nu slutar regna.

Förhoppningsvis så har den värsta insektsplågan försvunnit tills ni skall hit i augusti. Någon enstaka frostnatt brukar ta knäcken på dem.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Nu har jag fått ett säkert insideertips från min far. I sjön Savujärvi nästan rakt söder om Kebne fjällstation samt i bäcken som rinner genom sjön har det iaf. tidigare funnits öring.

Gällivares kommunfiskekort gäller för alla vatten söder om Ladtjujärvi, 7 dagars kort kostar 200:- och jag brukar köpa mitt på Vildmarkshörnan(tror jag det heter) i Kiruna men det säljs säkert i Nikkaluokta också.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
          11 svar
          13 575 visningar
          0 gillar