Akvarie gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akvarie gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lazinko>>> har du "svenska" fiskar eller är det akvariefisk? gädda kanske?
    Tror du det är för litet?

Kommentera

Om du har tänkt ha en gädda i akvariet så försök få tag på en så liten som möjligt (gäller de andra fiskarterna också)
      Du bör tänka på att fiskarna (om du tar för stora) kommer vara livrädda i början... inge skoj när det "smäller" glaset när man kliver in i rummet!! Försök även att håva dina fiskar, krokade är svårare att få att äta - medans tex en gädda fångad i håv äter samma kväll som du satt i den! Maten är också viktig, abborre eller gädda runt 100g kommer att "äta dig ur huset" i varmt vatten förbränner dom fort som F-n En abborre på 20cm magrar snabbt om du inte har möjlighet att mata den ordentligt (samma med gäddan)
      Satsa på gädda under 10cm abborre/vitfisk) runt 5-6cm, dom är klart lättast att vänja vid "buller" +art mat! och temperaturen.
      Dom är också mycket lättare att hålla feta (=kräver mindre mat)
      En grej som funkade bra för mig när det gäller maten åt gädda på vintern, var att fånga rikligt med små mört/löja och frysa in dom i "kakor"
      ...smågäddorna kan vara lite "sura" på att den är livlös i början (om dom är vana levande föda) och spotta ut mörten efter att ha "känt" på den ett tag ,men efter en tid tar dom upptinat med ett leende
      Mina gäddor fick, efter halva första vintern när fryskakorna var slut (det går åt mer än man tror!) sin mat från akvarie butiken!
      ...Te x guppy platy och diverse ciklider
      (fick "krokiga"fula firrar gratis)
      Den klart roligaste(grymmaste) maträtten dom fick var en något för stor slöjstjärt! Kroppsformen på den gjorde att gäddorna inte fick något grepp på den ...tänk er typ hundra attacker av tre hungriga gäddor på en minut! innan en av dom fick tag på den, såg ut som att gädda skulle dö! Huvudet stog åt alla håll och kanter!
      ...men i sig den fick den - Tog nästan ett dygn!

Hoppas du har fått lite tips MVH

Kommentera

verkar ballt o ha gäddor o så i ett akvarium hehe kan man ju se när dem käkar mörtarna:P:d

Kommentera

Jag har haft gädda i akvarium tidigare (typ för 15 år sedan...).

Min var ca 10-12 cm och det var riktigt skoj. Matade den med sk "skinnällingar" (elritsa och annan småfisk) och gäddan högg friskt på dessa! Skitskoj att sitta och titta på händelseförloppet.

Daggmask gick också bra som föda.

Till slut tröttnade jag dock på att åka och fånga småfisk så jag funderade på att släppa ut den.

Men då vill en kompis ha gäddan som föda åt ett par pirayor som han köpt till sitt akvarium. Efter lite byteshandel gick jag med på detta.

Men det gick inte som kompisen tänkt sig utan gäddan åt upp en av hans pirayor istället!!

Som jag garvade...

/Martin

Kommentera

jag har haft gädda i akvarium...

Hej Alla,

Första ggn jag skriver här!

det är kul med akvarium i typ 3 månader sen tröttnar man på att rengöra hela tiden, blir smutsigt snabbt..

Mvh,
            Nicklas

Kommentera

Re: jag har haft gädda i akvarium...

Originally posted by nijo
              det är kul med akvarium i typ 3 månader sen tröttnar man på att rengöra hela tiden, blir smutsigt snabbt..
              Känner igen tendensen, men har man bara algätande fiskar löser de problemet med alger(=vad du menar med smuts?).

Men visst är det jobb med akvarium, inget snack om det.

/Martin

Kommentera

Re: Re: jag har haft gädda i akvarium...

Originally posted by Martin_G
                Känner igen tendensen, men har man bara algätande fiskar löser de problemet med alger(=vad du menar med smuts?).

Men visst är det jobb med akvarium, inget snack om det.

/Martin
                jag menar alger, inte smuts

Kommentera

Ställ inte akvariet för ljust och skaffa ordentliga pumpar och filter så slipper du alger. Dom hade abborre och öringar i ett 4000-liters akvarium i skolan där jag jobbar. Läraren som hade hand om det drog slangarna från pumpen genom en slinga som låg i kylskåpet. Men eftersom akvarievattnet blev kallare än omgivande temperatur så blev han tvungen att ha dubbla glas på akvariet för att det inte skulle imma igen hela tiden.
                  !!!!!

Kommentera

Grymt att ha gädda i akvariumet, skulle jag me vilja ha!
                    Hoppas det kommer att funka för dej!

Kommentera

Ett akvarium med stort filter blir knappt smutsigt... Filterytan är viktigast... Men sen om du har Gädda kan du inte ha malar heller, eftersom dem blir mat...

Mitt behövs bara byta vatten på 1 gång/vecka...
                      Tack vare inner + ytterfilter...

Om akvariet är förlitet vet jag ej... Men De ska ju ha lite simutrymme tycker jag... asså du ska ha karpfisk + gädda.

Om du har gädda får du nog ha grovt grus i botten, så du lätt kan slammsuga bottnet på all skit som den kommer ordna...

Jag har sydamerikanska ciklider på 15 cm som blir ca 25 cm...
                      alltså akvariefisk.
                      /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 518 visningar
                      0 gillar