Fick nyligen en lax i Em, tog den i stjärtfenan och lyfte den upp på land. Hörde/kände då hur det bara knakade i fisken, dvs förmodligen rätade jag ut hela ryggen på fisken genom att den fick hänga upp o ner i sin egen tyngd. Nu skulle denna fisk ändå upp och gå till de sälla... men det hade inte känts helt rätt att sätta tillbka den, förmoidligen orsakade jag ganska svåra skador på skelettet genom mitt lyft. Detta har fått mig att tänka på hur vi tex håller abborre, i munnen med hela abborrens tyngd vilande mott abborren underkäke. kan det vara bra.... osv. Har ni funderat själva över detta....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur man håller fisken...
Collapse
X
-
Hur man håller fisken...
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Taggar: Ingen
-
BBRF, tyngdlagen är iofs inte densamma under som ovan vattnet.
En fisks skelett är ju anpassat för påfrestningarna som är under vatten så förmodligen är det kraftigt underdimensionerat för att lyftas i stjärten ovan vatten. Gälgreppet borde fungera bättre då fisken är avsmalnande mot stjärten och belastningen blir således mindre. En finmaskig blöt håv är nog bäst iofs ... sedan hålla den horisontellt tills den åker i plurret igen.
Detta är bara var jag tror så det kan säkert finnas en del fel här med.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Fiskens längd har givetvis en stor inverkan i det hela också. Jag tror också att det allra flesta fiskar klarar att bli lyfta i gäl-/stjärtspolegrepp men gälgreppet borde vara säkrare med tanke på att den mesta vikten sitter i fiskens främre del.
Att det knakar lite i skelettet böhöver inte betyda döden såklart. Tänk bara hur ofta det knakar i fingrar, knän, ryggar på oss människor ... iofs säger det *braaak* så är det nog ett dåligt tecken.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
När man tar stjärtspolegreppet på lax är det både säkrare och skonsamare mot fisken om man släpar upp den på gräset om det går, även om den ska bonkas så slipper den känna smärta. Ska man sätta tillbaka den är bäst om man krokar av fisken i vattnet och längduppskattar med hjälp av spöt och sen återutsätta fisken snabbt...[FONT=Verdana][/FONT]
Kommentera
-
Alessandro, jag spånar bara så jag behöver absolut inte ha rätt i detta fallet.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 222 visningar