Var ute en sväng igår och fick mig ett par sköna gäddor, inget monster men väl en lång vacker fisk över 8 kg. En sak vid den här årstiden är att vattnet håller samma temperatur i ytan som långt ned. Pratade med en áv våra rutinerade laxtrollare och de hade samma temp i ytan som på 100 fot i helgen. Detta gör också att fisken kan sprida sig allt från grunt till väldigt djupt. Igår fick vi fisk både´strax under ytan ned till 6-7 meter. Efter en trög inledning så triggade vi fiskarna till hugg via feta spinnare (cowgirl) samt Magnum Bulldawg. Personligen bryr jag mig inte så mycket om vind eller måne, tycker det mer begränsar fiskaren än fiskarna. Att inte åka ut i skärgården för att månen eller vinden ligger tokigt känns trist, det är bara ööösss på liksom.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Heldött gäddfiske
Collapse
X
-
I utgangspunktet skal vi være inne i en bra periode nå i forhold til månefase, men det virker som en annen faktor slår inn nå og det er nedgang i tempen i vattnet. Det vi har opptaget litt i et par bra gjeddvann i Norge er at agnfisken er i ferd med å spre seg litt, men finner ikke de store ansamlingene og ikke på samme steder. Så alt tyder på at fisken gjør seg klar til høsten og bruker tid på det. Fisket i et område på lørdag, vi fikk ingen fisk og det tror jeg rett og slett har med at fisken rett og slett ikke har kommet inn dit enda, men om 14 dager (ref. min egen historik) skal det være bra med fisk der. Så kan rett og slett være at de akuratt nå i en kortere periode tenker litt på andre ting, før høstfisket setter i gang for alvor, snakker om de vannen jeg kjenner. Vannet er forsatt 5-6 grader for høyt.
Vi har fått litt fisk i det siste, men sniper alt sammen.
Noen OK gjedder blir det tatt spesielt fra de som dorger, Michael (pikopath) fikk en på 6 kg i går og det er jo ok fisk, men det er ikke grymt bra liksom.
Men tror vi i Norge vil oppleve et bra fiske om 2-3 uker..........................
Kommentera
-
älska båda delarnaUrsprungligen postat av sjöräven Visa inläggNordliga vindar och fullmåne de suuger !!!
Kommentera
-
Ja ryktet sprider sig fort...Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inläggälska båda delarna
Kommentera
-
Var ute och fiskade i lördags och halva söndagen med polarna i Sthlm skärgård.. Vi fick 33 gäddor med topp på 5 kg. Riktigt dålig snittvikt(ca 1,5). Upptäckte ganska snart att de var riktigt tröga så det det blev jiggen som dominerade i helgen. Nästan alla gäddor stod i pålandsvind eller i läfickor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inläggNillson du ser det finns bra rapporter också det är ca 14 grader i vattnet Sthlm så stela är de inte!
Mangeboy och (grabbarna) hystade upp två över tio i helgen så det finns inga givna regler.
Bara ut och ta dem igen.
Där ser man !
Var dock väldigt segt för mig nu under helgen, ca 10 st gäddor och största på 3 kg, och då var jag ute lääänge..
Men det kändes som om det kalla vädret som kom in kylde ner vattnet ganska mycket så att dom blev stela på det viset, ligger nog runt 14 grader här med så vattnet är ju egentligen inte kallt så sett.
Men men, ska ut imorgon igen och försöka.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 148 visningar