Ursprungligen postat av Drisse
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tankar om olikheter
Collapse
X
-
Bra åsikter i ditt inlägg. Avlivandet av havsfisk har jag sett att det slarvas med och det är dumt, jag påpekar detta när jag ser det på ett fint sätt, och att det blir bättre matfisk då än om den får ligga och självdö.Senast ändrad av Wreckbender; 2008-09-26, 09:50.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
-
Du har helt rätt. Jag slarvade med mitt inlägg. Laxen på Vänern kan reproducera, men inte den på Vättern. Själv har jag aldrig fiskat på Vänern, bara på Vättern.Ursprungligen postat av Danne Visa inläggKan inte lax och öring i Vänern reproducera sig? Det finns laxtrappor och det sker flyttning av lax till reproduktionsområden. Var kommer all vild (fettfenefisk) ifrån? (förvisso sker avel/transport på vild fisk som är fredad)
Vänern kan inte jämställas med put&take i den mening. All inplanterad fisk i Vänern är en kompensation för fisk som hade funnits naturligt i sjön. Det är domar på kraftbolagen samt utsättningar av Länstyrelsen för att hjälpa och kompensera att bestånd. Se beståndet som en resurs!
Fortum sätter knappast ut fisken bara för att du ska kunna plocka upp den? Fortum sysslar knappast med välgörenhet?
Varför är det rätt att bara bonka på för att det är inplanterad fisk? Är fisken mindre värd? Kanske i en biologisk term men som individ och fiskeresurs är den ihmo lika värd) Är en öring på 12 kilo och 12 år gammal mindre värd än en gädda på 10 år? Fisken skall ju ersätta den fisk som funnits naturligt.
Då är det put & take i Kalmarsund också - där sätts ju nämligen gädda ut. Bonka på där med. Bara att sätta ut nya gäddor. I Kalmarsund sätts gädda ut och restriktioner införs.
På Vänern - nä bonka på bara.
Sedan gnäller laxfiskarna på att fisket är dåligt/blir sämre. Ja, men vårda vattnet då. Du fiskar på en resurs.
Pga rådande regler på vänern måste c&r tillämpas på vild fisk och fisk under minimimått. Hur hanteras den fisken? Jag har aldrig sett en avkrokningsmatta eller redskap för skonsam återutsättning hos någon laxtrollingfiskare ännu. En avkrokningsmatta borde ingå i varje båt.
My piont of opinion!
Lax har aldrig funnits naturligt på Vättern. Många tror det, men vad jag har förstått har laxen från Vänern, (Gullspång), förts dit för att kompensera för den storvuxna öring som tidigare funnits i Vättern.
Jo visst. En icke reproducerande, planterad fisk är också en resurs. Som sportfisk. Du kan släppa tillbaka den så att någon annan kan slå ihjäl den dagen efter. I bästa fall klarar den sig lite längre, någon mer kanske oxå släpper tillbaka den, men i vatten där plantering sker är ju fisketrycket ofta väldigt stort. Personligen tar jag aldrig hem mer än en fisk oavsett vad jag fiskar, dom allra flesta pass tar jag inte hem något alls.
Vänern har ju ett bra system där man ska släppa fisken som är naturligt reproducerad, (med fettfena), och kan bonka fisk med klippt fena, dvs planterad fisk.
Visst är det lite orättvist att jämställa laxfisket i våra insjöar med put n take, men det är svårt att låta bli att göra den jämförelsen, i synnerhet i Vättern. Det har ju fötts lika många gullspångslaxar i Vättern som regnbågar i svenska skogstjärnar, (om jag inte tolkat historien helt fel...)
Menade inte alls att misskreditera laxtrolling i insjö. Det är ett fiske med utmaning, inte helt enkelt och jag tycker själv att det är hur kul som helst, även om jag hittills bara gjort ett par pass.
Men jag tycker ändock att ett naturligt fiskbestånd kräver en starkare återutsättningsmoral än ett planterat bestånd om dessa inte kan reproducera. Om du knackar en naturlig fisk, knackar du ju oxå en hel drös av framtida fiskar och så är ju inte fallet med tex en Vätternlax eller en regnbåge.
Kommentera
-
Jag älskar havsfiske och åker till lofoten varje år och ville bara tala om att det sättet man såg på tv ser väldigt illa ut men själv står man med en stor pirk och drar och säkert skadar fisk när man rycker den uppåt men det är som sagt inte lika utstuderat som dom vi sett som försöker dra fast fisk för att fisken inte hugger.Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggHej, Mikwed. Jag tycker bara att när man skriver som du gjorde så bygger man på myterna om havsfiske. När det gäller uppdrag granskning så var det beställt av krafter som vill ha bort fokus från sitt eget svineri, och det lyckades uppenbarligen. Jag skall inte fortsätta om detta i din tråd, det finns ju andra trådar om detta.
Du kan ju hitta samma typ av tvivelaktiga fiskare i många laxälvar där folk står med stora krokar och försöker dra fast fisken.
Detta var en länk om att man har olika sätt att se på fiske och jag ser inte med blida ögon på fiskesätt som ryckfisket , men ibland är man själv ute på tunn is när man ska försvara sitt eget sätt att fiska.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Drisse Visa inläggOlika åsikter/meningar kommer alltid att finnas, det kvittar vad det gäller. Men nu är det ju fiske vi snackar om. Som sagt vad är skillnaden på att bonka en gädda eller fettfenefisk ? Klart är ju att gäddan inte är lika vanlig på våra matbord som en lax eller öring. Men att folk orkar slänga dumma kommentarer osv. bland bilderna det fattar jag inte. Finns alltid kommentarer som varför håller du gäddan si eller så osv. Och har nån bonkat den är det ännu värre. Personligen är jag ingen inbiten gäddfiskare, och får jag en så ser jag helst att den simmar hem igen oavsett storlek. Lika vad det gäller C&R. Det är vä bara sunt förnuft som gäller (iaf i min värld). Men knackar nån en fisk, så behöver man väl inte hacka ner på dom för det ? Alla är ju nybörjare och som med allt annat så lär man sig förhoppningsvis av sina misstag. Och sen har det ju nämnts tidigare att många äter fisk......
Sen vad det gäller ryckfiske så finns det inte vad jag vet som har sundet som hemmavatten de som medvetet åker ut för att rycka fisk. Detta har tjatas fram och tillbaka tidigare och man kan hänvisa till t.ex Anders i Team Lilla My's inlägg och info om detta. Och åter igen så är bulefiske och ryckfiske två helt skillda saker. Sen kan man dra en paralell med t.ex havsfiske och gäddfiske. När det gäller en gädda så hanteras den varsamt , men sen när det gäller havsfiske är det inte lika noga. Då kan man slänga torsken eller sejen i en back sen får dom ligga där och spralla. Visst, den ska till matbordet men man kan ju avliva den snabbt.
Så allt kan tjatas fram och tillbaka, men jag fattar inte folk som ska anmärka på allt. Och på ett sånt här forum är ju alla bäst (även jag
), så här ska det ju absolut inte behövas.......
Detta tyckte jag var skitbra skrivet: IBLAND ÄR DET SVÅRT ATT SKILJA PÅ RÄTT OCH FEL OCH INGEN VET ALLT. VI BÖR VARA MER FÖRSTÅENDE FÖR VÅRA OLIKHETER.
FAN I MIG DEN BÄSTA SKRIVELSE JAG HAR LÄST PÅ DENNA SIDA!!
Kommentera
-
Räcker med att åka till svenska kusten för att många skall ändra sig.Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inläggJag håller med trådstartaren. Det som gör mig mest illamående är just den förändring av attityd som sker bara man passerar gränsen till Norge. Det äcklar mig!sigpic
Kommentera
-
Japp så är det, de som åker till Lofoten och drar och rycker sin stora pirk uppåt för att få mat/trofèfisk har väldigt lite gemensamt med de i sundet/västkusten som fiskar sin 100-250gr pilk med känsla för att få en torsk att hugga på den. Ibland ser man inte längre än ens egna sätt att fiska.Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggJag älskar havsfiske och åker till lofoten varje år och ville bara tala om att det sättet man såg på tv ser väldigt illa ut men själv står man med en stor pirk och drar och säkert skadar fisk när man rycker den uppåt men det är som sagt inte lika utstuderat som dom vi sett som försöker dra fast fisk för att fisken inte hugger.
Du kan ju hitta samma typ av tvivelaktiga fiskare i många laxälvar där folk står med stora krokar och försöker dra fast fisken.
Detta var en länk om att man har olika sätt att se på fiske och jag ser inte med blida ögon på fiskesätt som ryckfisket , men ibland är man själv ute på tunn is när man ska försvara sitt eget sätt att fiska.Senast ändrad av Wreckbender; 2008-10-04, 00:42.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 457 visningar