Examensarbete - Sportfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Examensarbete - Sportfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Examensarbete - Sportfiske

Hejsan.
    Skolan jävlas med mig som vanligt, nu vill dom att jag ska bestämma mig vad för projektarbete/specialarbete/examenarbete jag vill göra?

Första tanken är givetvis sportfiske eftersom det är det som jag tycker är mest kul.

Troligen blir det i sådana fall ett statistiskt arbete där jag försöker ta reda på någonting med hjälp av statistik som jag för.

T.ex. skulle jag kunna ha följande:

Problem: Jag vill veta när gäddan hugger som bäst.

Lösning/Avhandling: I form av statistik som bevisar när gäddan hugger. Kan vara ett genomsnitt av gäddor som hugger dittan och dattan.

Ös ner era förslag. Gärna andra än mitt.

Projektarbetet ska vara klart till Mars någon gång så jag måste ju givetvis se till att få upp tillräckligt med fisk för att det ska bli något vettigt av det.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Du har inte tänkt tanken att göra en fiskodling av tex regbåge?

Vi håller också på med projektarbeten just nu och en annan grupp på min skola ska ha detta som projektarbete..
    Ganska lätt att skriva rapport om detta också vilket jag antar att du ska göra.. + att du troligen får ut en klar prodikt också vilket lärare brukar gilla =)

><(((*>

Kommentera

Originally posted by El Crapone
      Du har inte tänkt tanken att göra en fiskodling av tex regbåge?

Vi håller också på med projektarbeten just nu och en annan grupp på min skola ska ha detta som projektarbete..
      Ganska lätt att skriva rapport om detta också vilket jag antar att du ska göra.. + att du troligen får ut en klar prodikt också vilket lärare brukar gilla =)
      Det verkar omständigt.
      Var skulle man kunna bygga en regnbågsodling?

Möjligen om jag skulle göra det illegalt.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

hehe, behöver ju itne vara just regnbåge =)
        man måste ju inte göra en så stor grej av det.. räcker ju kanske med att "odla" dom i ett akvarie eller nåt... kan ju vara kul att gjort det också så man vet hur man gör..

Men det kan väll inte vara så svårt att få tag i nån pöl nån stans och få tillstånd och grejer.. inte vet jag vad det är för tillstånd och grejer man ska ha, men det kan ju itne vara så svår att ta reda på, hehe du kanske till och med kan få eu-bidrag eller nåt =)

><(((*>

Kommentera

Kolla in http://www-umea.slu.se/fisk/sve/fragor/default.htm för uppslag å då har du dessutom en hel forskarpanel att bolla frågor/idéer med...

Va vet ja, hoppas det hjälper å du kommer på nåt! ;-)

Kommentera

Re: Examensarbete - Sportfiske

Originally posted by ljohan

T.ex. skulle jag kunna ha följande:

Problem: Jag vill veta när gäddan hugger som bäst.

Lösning/Avhandling: I form av statistik som bevisar när gäddan hugger. Kan vara ett genomsnitt av gäddor som hugger dittan och dattan.

.
            angående gäddans huggtider så finns det en bok som heter "nu hugger gäddan " läs mer på http://www.kjelvis.com/fiskarna/

lycka till!

Kommentera

Ett annat altenativ är att du "plankar av" boken "Nu hugger gäddan"!!!

Som summary kan du ju alltid skriva: Sant eller falskt,,,

(mest menat som skämt)

Kommentera

Ett tips är att formulera en bra frågeställning som tar hela arbetet att svara på. Jag skrev tex om problem för östersjöns fiskbestånd och fick då med bla toxikologi och utfiskningsproblem.

Det gäller att begränsa hur mycket tid man vill lägga ner med hjälp av frågeformuleringen så att det inte blir för litet/stort.

På gymnasienivå vill man ju även begränsa andelen egen forskning så det gäller att det finns litteratur på området.

Hur spöfiskar vi i Sverige efter våra populäraste sportfiskar? Skulle tex generera en beskrivning av svenskt sportfiske med metoder osv. Lägger man till ...och hur har det ändrats det senaste decenniet? ...skulle man dessutom kunna dra lite slutsatser som kan vara kul.

//K
                BJ@

Kommentera

Gjorde själv mitt specialarbete inom sportfiske. Begränsade mig till krokens betydelse vid trollingfiske. Ju mer du avgränsar dig desto "enklare"/bättre blir det.

Totalt blev det ett 20-tal sidor trots en relativ snäv frågeställning (tyckte man då).
                  Arbetet finns här: http://home.no/teamstearin/Krokspec...pdf

Något jag skulle vilja läsa mer om är metabolism, energiprincip mm. <----tips :-)

Kommentera

Härlig ide johan...jag ska göra mitt projektarbete om östersjötorsken...det tog rejält med tid innan jag fick igenom det förslaget kan jag lova(läraren e fan inte klok). aja det kommer nog handla en del om hur länderna runt östersjön ser på olika bestämmelser och om dom följs. för att få med ngn typ av samhällsinriktning.
                    Jag är inte glömsk, jag har bara ett selektivt minne.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen