Linval strömmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linval strömmen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linval strömmen

Har köpt mig en ambassadeur och tänkte linda på lina på den. Jag ska fiska främst i strömmen vid gettot/operan (sthlm) och min fråga är om det är så mycket skit där att man ska ha nylon för att det sliter så mkt på linan? Eller går det bra med flät, isåfall vilken dimension ska jag ha? Fiskar efter lax o havsöring.

//Simon

Någon måste väl ha koll??

Kommentera

Det beror på fiskemetod. Mycket info om fisket i strömmen hittar du på http://www.fiske.nu/fks/ .Kolla från A-Ö. Vid öppen lucka och spinnfluga kör de flesta med 0,50-0,60 nylon och 120-130-140 gram bly i gettot. Betydligt mindre vikt fodras utanför rosenbad även jämnare botten där inte så många bottennappMed tunnare flätlina kan du klara dig med mindre vikt.Visst finns det mycket sten och skräp som gör att bottennappen är ständigt återkommande. Även större block..Brukade själv köra vid spinnfluga antingen 0,60 huvudlina och 0,50 tafs (ungefär eller längre än som spöt, kör rapalaknut till flugan) eller 0,36 PP, flätlina som huvudlina och nylon som tafs..och i stället för trevägslekande till sänket, tvåvägs, trasslar mindre Vid vanligt spinn eller flötmete med tex nors runt 0,35-0,40 nylon..
      Senast ändrad av Hemi; 2008-10-02, 19:38.

Kommentera

Fö måste mycket av spinnflugefisket anpassas till de andra fiskarna när många eller fler är där..Turordning i kasten och driva lika snabbt för att undvika trassel..Vid FISK! ..alltså att någon får hugg och drillar..drar de andra fiskarna snabbt upp sina grejor, Även bottenappen fixas snabbt..Ta med dig reservlina, sänken och flugor de går åt..Kan väl tillägga att i älvkarleby är flätlina förbjudet..
        Senast ändrad av Hemi; 2008-10-02, 19:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
        11 svar
        13 522 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg jimmy85
        av jimmy85