Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös

Nån som har koll på om gösen fortfarande är på hugget?
    (Jag tänkte bottenmeta)
    Stay Hungry....

Vet en som fick ett par för någo dag sedan. Då va de på blyad wobbler. Går nog att få, men man ska nog inte räkna med någon grym mängd. Men kan ju i bra storlek. Bottenmete är nog ett bra val, men själv skulle jag kört en del slöte med, så man kan fisk av vattnet lite... Ska du fiska från land eller båt? För de söker sig nog utåt lite i sjöarna nu...

Kommentera

I "min" sjö togs den största och vad jag vet den senaste vid den här tiden för ungefär 10 år sen av en tillfällig fiskare. Den gösen vägde in på 8,5 kg.
      Tyvärr verkar gösen ha dött ut. Både före den fångsten och senare har jag rott runt i sjön så den borde vara utnött vid det här laget men inte fått något. Dock har jag sett en död gös i viktklassen 4 kg flyta i vattnet för ca 8 år sen.

En kompis lade långrev i Ekoln sent en höst och fick gös. Det kan alltså gå men vara svårare att lyckas än när vattent är badvarmt. Men fiska efter gös går ju alltid! =)
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vill bara upplysa om att (sen)höst fisket efter gös är mycket underskattat! Gösen hugger bra under hela året dock kan den vara svårare att lokalisera nu än tidigare på året.

Nu framåt hösten så tycker jag att det bästa gösfsiket sker i innerskärgården på dybottnar och liknande på ca 9 meters djup, hela november är en riktigt bra månad för gösfiske.

Det bästa sättet att fånga dessa storgösar som går att få nu är att trolla. Trolla sakta med färgstarka beten och håll bottnen konstant, det är mycket viktigt att betet inte rör sig mer än ca 1 m över bottnen. En polare till mig har fångat ett par 9(!) kgs gösar på denna teknik, dock har jag inte utövat den lika mycket, men det fungerar.

Kommentera

Vi testade denna metod förra hösten och det gick hur bra som helst medelvikten låg på 2kg (stort för sjön vi fiskar i), men vi testade dock ej så här sent på hösten
          Stay Hungry....

Kommentera

Det går nog att få, men de är nog fet-tröga!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
            11 svar
            13 520 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg jimmy85
            av jimmy85