Vinterprojekt 08/09 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterprojekt 08/09

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterprojekt 08/09

Är det något att satsa på eller är det onödigt slöseri på tid?

En gammal gammal Ryds 430 som jag letat fram hos föräldrarna som vi för 15-20 år sedan användes som vattenskidsbåt innan akterspegeln blev för dålig för att bära 35hk motorn.. vill göra den till en ok fiskebåt, samtidigt som pappa vill återuppleva gammla minnen på vattenskidorna, tror ni det är möjligt?
    Bifogade filer
    // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Gillar Du Mission impossible temat och har massor med tid över samt en hel del pengar som ligger och skräpar så visst då är det ju läge

Mitt råd blir dock att skippa den och köp en annan båt som inte kräver totalrenovering för att bli användbar, kan tänka mig att om akterspegeln har mjuknat så är även resten av skrovet lite mjuk och det kan Du inte få ordning på med rimliga ansträngningar elelr pengar så lägg krutet och pengarna på ett bättre objekt.

Visst kan man vara sentimental när det gäller båtar men det får finnas gränser så Din pappa kan väl få återuppleva vattenskidåkandet med en bättre båt?!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Gillar Du Mission impossible temat och har massor med tid över samt en hel del pengar som ligger och skräpar så visst då är det ju läge

Mitt råd blir dock att skippa den och köp en annan båt som inte kräver totalrenovering för att bli användbar, kan tänka mig att om akterspegeln har mjuknat så är även resten av skrovet lite mjuk och det kan Du inte få ordning på med rimliga ansträngningar elelr pengar så lägg krutet och pengarna på ett bättre objekt.

Visst kan man vara sentimental när det gäller båtar men det får finnas gränser så Din pappa kan väl få återuppleva vattenskidåkandet med en bättre båt?!
      Ok, Jo akterspegeln är inte i toppskick, men att resten av skrovet skulle vara lite mjukt vet jag inte. resten är ju bara plast och glasfiber med "frigolit" instoppat i botten för att hålla den flytande vid olycka..
      Men du kanske har rätt, kanske blir en rudabåt innan det är färdigt, men en sån behöver jag oxå ha
      // Johan Sjölén

Kommentera

Jaja, kommer att ge den några timmar i vinter iaf. Och om någon är intresserad av att se hur den blir så är det bara att följa bloggen och komma med synpunkter och tips!
        // Johan Sjölén

Kommentera

Här har du ett annat härligt vinterobjekt: http://www.kvd.se/?objnr=401460
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Haha, såg faktiskt den ena dagen här :P näe då, i så illa skick som den är den inte :P
            // Johan Sjölén

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Klart du kan fixa den å glädja pappa
              kapa bort trät i akterspegeln å plasta dit nytt , det är ju de som gör den mjuk nu
              se till att få bort frigoliten den suger vatten.
              sen plastar du i ny durk eftersom den förmodligen blir svampig pga att frigoliten bär och stabiliserar nu .
              Båten heter inte Ryds 430 den heter Ryds Attack
              Ok, den är inte så mjuk ni aktern men den håller inte för 40hk om jag säger så. frigoliten i botten ska jag försöka byta ut, är inte frigolit men nåt liknande (tror inte den suger åt sig så mycket vatten faktiskt..

Tack för namnet på den stog bara Ryds och att den var 430cm lång
              // Johan Sjölén

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                Haha Magic riktigt kliar i fingrarna när jag ser den går att fixa relativt enkelt men finishen är nog förlorad för gott den kräver mesta jobbet
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av johan_83_ Visa inlägg
                  Ok, den är inte så mjuk ni aktern men den håller inte för 40hk om jag säger så. frigoliten i botten ska jag försöka byta ut, är inte frigolit men nåt liknande (tror inte den suger åt sig så mycket vatten faktiskt..

Tack för namnet på den stog bara Ryds och att den var 430cm lång
                  Har haft liknande något större Ryds båt och den var märkligt tung i skrovet trots storleken misstänkte den hade bundet vatten inunder däck och sidor som inte gick att få bort utan att öppna den men detta var länge sedan tjuvarna löste problemet åt mej.
                  Båten på bilderna går att fixa om du är händig och beredd att lägga tiden, mycket viktigt är att du har passande lokal med ca 20 plusgrader samt bra halvmask och riktigt bra slipmaskiner då är inget omöjligt med plast bara fixa akterspegeln med ny plyfa samt bygga riktig motorbrunn denna kommer fungera som en kraftig förstärkning av spegeln då den är riktad framåt i båten.
                  Mycket jobb men inte omöjligt på något vis lycka till med ditt val mvh
                  Edit såg att aluminium förstärkningen var ny, den gillar jag inte, det är en plastbåt, på plast och trä kan du fästa, icke bra på aluminium, går bort helt enligt min åsik på en plastbåt om du vill att det ska bli bra i slutändan men min åsikt lycka till
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2008-11-17, 19:00.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Har haft liknande något större Ryds båt och den var märkligt tung i skrovet trots storleken misstänkte den hade bundet vatten inunder däck och sidor som inte gick att få bort utan att öppna den men detta var länge sedan tjuvarna löste problemet åt mej.
                    Båten på bilderna går att fixa om du är händig och beredd att lägga tiden, mycket viktigt är att du har passande lokal med ca 20 plusgrader samt bra halvmask och riktigt bra slipmaskiner då är inget omöjligt med plast bara fixa akterspegeln med ny plyfa samt bygga riktig motorbrunn denna kommer fungera som en kraftig förstärkning av spegeln då den är riktad framåt i båten.
                    Mycket jobb men inte omöjligt på något vis lycka till med ditt val mvh
                    Edit såg att aluminium förstärkningen var ny, den gillar jag inte, det är en plastbåt, på plast och trä kan du fästa, icke bra på aluminium, går bort helt enligt min åsik på en plastbåt om du vill att det ska bli bra i slutändan men min åsikt lycka till
                    Bra lokaler har jag och maskiner för ändamålet finns, tyckte själv att aluminiumförstärkningen blev bra, men tänkte ju även plasta in. Motorbrunn finns och är i ganska gott skick så den ska nog bara förstärkas lite och snyggas till! Har inte vägt den men har ju vänt på den själv och tycker mig inte känna att den väger så många kilo mer än de 140-150kg den ska väga.

Alltid bra med kritik och då både positiv och negativ.. Uppskattas och kommer att leda till ett bättre resultat i slutändan! Tack tack
                    // Johan Sjölén

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 495 visningar
                    1 gilla